Suomessa kasvava ongelma alkoholin vaurioittamista lapsista - yksi syy nuorten naisten alkoholinkäytön muutoksessa
"Vuodessa syntyy noin kuutisensataa lasta, joilla on tunnistettavissa oleva ja pysyvä alkoholialtistuksen aiheuttama vaurio, sanoo lastenneurologian dosentti, erikoislääkäri Ilona Autti-Rämö.
- Ongelma on kuitenkin täysin alidiagnosoitu, eikä FASD:n esiintyvyyttä ole Suomessa tutkittu. Onkin mahdollista, että alkoholin aiheuttamia sikiövaurioita on jopa 2-4 prosentilla vastasyntyneistä. Kyse ei ole sadoista, vaan tuhansista lapsista.
Sikiövaurioista kärsivien lasten oletettua suurempaan määrään on Autti-Rämön mukaan kaksi selitystä.
Ensimmäinen on se, että nuorten naisten alkoholin käyttö on paitsi yleistynyt myös muuttunut luonteeltaan. Naisten juomisesta on tullut toistuvaa ja humalahakuista.
- Tämänhetkisen tutkimustiedon mukaan vain noin puolet raskauksista on suunniteltuja. Samanaikaisesti tiedetään, että länsimaissa erityisesti nuorten opiskelevien ja myös koulutettujen naisten ryhmissä alkoholinkäyttö on muuttunut lähemmäksi miehille tyypillistä, Autti-Rämö sanoo.
- Tentin jälkeen juhlitaan usein reippaasti, otetaan siideriä ja lonkeroa. Sunnuntaiaterialla korkataan helposti viinipullo. Kun puhutaan sikiövaurioista, kyse ei siis ole vain syrjäytyneistä alkoholistinaisista."
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709062200374905_u0.shtml
Miksi synnytysikäisten naisten pitää ylipäätään ryypätä, jos he kerran seksiäkin harrastavat? Eikö voisi hiukan järkeä käyttää?
Kommentit (31)
FAS-lapset ovat hyvä osoitus siitä kuuluisasta "äidinrakkaudesta".
Vierailija kirjoitti:
FAS-lapset ovat hyvä osoitus siitä kuuluisasta "äidinrakkaudesta".
Joo ja äiti tietää mikä lapselle on parasta ja aina tekee sen parhaan.
TRAYATE kirjoitti:
Enpä ole näin hupaisaa kirjoitusta aikoihin nähnyt. Kyllä sen lapsen saa kesken tarvittaessa ja ehkäisyt keksitty. Itsellä ollut 12 vuotiasta ehkäisypillerit ja on yhä. Täytin 40. Ettäkö synnytysikäisten naisten pitäisi elää vain sille asialle että saattaa tulla raskaaksi. Tällöin koko elämä menisi hukkaan. Onneksi en ole kuullut yleisesti näin ajateltavan. Melkoista. Olen itse VELA. Olen aina ollut ja tulen aina olemaan.
Kiitos sinunlaisten vesistömme muuttuu hormoonipitoiseksi ja kaloillakaan ei kohta ole sukupuolta. Synnytysikäiset voisivat käyttää sitä ehkäisyä tarvittaessa, eikä saastuttaa vesiämme vuosikymmeniä hormooneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa hyvin tarkoitushakuiselta artikkelilta. Varmaan Pekka Puskan aloite.
Pekasta en tiedä, mutta onhan tuon tarkoitus herätellä ihmisiä ymmärtämään alkoholin, sikiön alkoholivaurioiden ja lastenteon yhteys. Ihan tarkoituksella luulisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ylipäätään ymmärrä ihmisiä jotka juovat humalahakuisesti
Käytät todennäköisesti itse nettiä "humalahakuisesti" eli pakenet alakuloa, joka sinun pitäisi kohdata ja selvittää oikeassa elämässä, syöt ehkä liikaa, katsot telkkaria liikaa yms yms. Jokin humalahakuisuus sinullakin on elämässäsi, kuten lähes kaikilla on. Humalahakuisuus on ihan normaali, tietynlaisen psyykkisen pohjavireen aiheuttama toimintamalli.
Ymmärrän mitä haet takaa, mutta nyt ollaan vähän hakoteillä. Humalaa tavoitellaan usein kuitenkin euforian vuoksi, ei siksi että välttämättä paetaan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
TRAYATE kirjoitti:
Enpä ole näin hupaisaa kirjoitusta aikoihin nähnyt. Kyllä sen lapsen saa kesken tarvittaessa ja ehkäisyt keksitty. Itsellä ollut 12 vuotiasta ehkäisypillerit ja on yhä. Täytin 40. Ettäkö synnytysikäisten naisten pitäisi elää vain sille asialle että saattaa tulla raskaaksi. Tällöin koko elämä menisi hukkaan. Onneksi en ole kuullut yleisesti näin ajateltavan. Melkoista. Olen itse VELA. Olen aina ollut ja tulen aina olemaan.
Ai ilman alkoholia elät vain yhden syyn olla juomatta takia?
Saisiko tämän suomeksi, kiitos.
Tuo mainittu ryhmä ei nyt ihan taida kuulua tähän kastiin josta tuo tutkija puhuu. Tiedän sairaanhoitajia, jotka kittaavat viiniä raskauden loppuvaiheessa "Ei se enää haittaa kun se syntyy kohta". Ihmettelen myös niitä jotka polttavat tupakkaa minkä kerkeävät. Itse en raskaana siltä ällötykseltä pystynyt sen enempää polttamaan, juomaan kuin syömään kuin terveellisesti joten vertailupohjaa ei ole. Ajatuskin jostain kännistä olisi tuntunut kauhealta kurkussa.
Seurustelin joskus miehen kanssa, josta huomasin alkumetreillä että on fas- lapsi. Kasvot, pään koko, nenä ja silmät kertoivat karua kieltään. Kun tajusin syvällisempiä jutellessa, että kundi on henkisesti paljon nuorempi ja ongelmanratkaisukyky huono, niin emme jatkaneet seurustelua. En vain pystynyt siihen hänen kanssaan.:(
Heillä on oikeus! Naiset on voimaantuneet! Sekin on vain naiseutta, että ei tarvitse tietää kuka on isä.
Pari asiaa
-Ehkäisy voi pettää, jopa sterilisaatio
-Raskaus voi olla oireeton. Itse tiedän tapauksen jossa raskaus selvisi vasta 5 kk, naisella tulivat kuukautiset normaalisti, ei pahoinvointia tjsp. Vähän myöshäistä saada aborttia siinä vaiheessa.
-Jos on vahinkoraskaus eikä edes oireita, ei tajua vähentää juomista
Humalahakuinen juominen on tietysti kyseenalaista (eikä minusta fiksua), mutta ei mitenkään poikkeuksellista nuorten parissa.
Lopettakoot ihan itse. Oma valinta tuo on aina.