Miksi jotkut tutkimusartikkelit ovat netissä ei-julkisia kun eikö tieteellisen tiedon pitäisi olla julkista?
Usein "suojattuja"? englanninkielisiä artikkeleita.
Kommentit (14)
Ne artikkelit on julkaistu jossain julkaisussa, jonka tekeminen maksaa. Tieteen tekeminen ei ole ilmaista. Voit käydä lukemassa julkaisuja kirjastossa.
Ne ovat lehtiä ja saavat itse määrittää kuka niitä pääsee lukemaan. Ei ole olemassa mitään sääntöä, että kaikkien pitää päästä ILMAISEKSI lukemaan kaikki artikkelit.
Minä pääsen ainakin yliopiston tunnareilla vaikka mihin tietokantoihin selaamaan artikkeleita ja tiedejulkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Ne artikkelit on julkaistu jossain julkaisussa, jonka tekeminen maksaa. Tieteen tekeminen ei ole ilmaista. Voit käydä lukemassa julkaisuja kirjastossa.
Kirjastossakin voi lukea vain ne julkaisut, jotka kirjasto on tilannut... Nykyään on onneksi paljon lehtiä joita pääsee lukemaan heti ja osaa vuosi julkaisusta. Välillä jonkun artikkelin voi joutua ostamaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastossakin voi lukea vain ne julkaisut, jotka kirjasto on tilannut... Nykyään on onneksi paljon lehtiä joita pääsee lukemaan heti ja osaa vuosi julkaisusta. Välillä jonkun artikkelin voi joutua ostamaa itse.
Kirjastoihin voi tilata julkaisuja toisista kirjastoista kaukolainaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsen ainakin yliopiston tunnareilla vaikka mihin tietokantoihin selaamaan artikkeleita ja tiedejulkaisuja.
Joo, mutta et kaikkeen, jos olet Suomessa. Yliopistot maksavat niistä ja joutuvat tekemään valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää tuo sama..
Mua ärsyttää tämän lisäksi se, etten voi ottaa kaupasta maksamatta mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin..verovaroilla ainakin Suomessa?Eikö myös veronmaksajalla ole oikeus tähän rahoittamaansa? tietoon oli yliopiston tunnuksia tai ei?
Tiedejulkaisut ovat businessyrityksiä, ja keräävät rahaa kuten muutkin yritykset. Ei niillä ole varaa jakaa tietoa ilmaiseksi jokaiselle. Yliopistoilla ja kirjastoilla on hyvät tietokannat, joissa on paljon julkaisuja, mutta ei niilläkään ole budjettia tilata kaikkea mahdollista maailmassa.
Artikkelithan ovat julkisia. Ja varsin monesta paikaa voit artikkelin ostaa ihan vapaasti. Eri asia on, jos artikkelit olisivat salaisia, että pääsisi niihin mitenkään käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin..verovaroilla ainakin Suomessa?Eikö myös veronmaksajalla ole oikeus tähän rahoittamaansa? tietoon oli yliopiston tunnuksia tai ei?
Opinnäytetyöthän ovat paljolti saatavilla ilmaiseksi verkossa. Mutta tässä kai oli kyse tieteellisistä artikkeleista, jotka on julkaistu tieteellisissä julkaisuissa, jotka taas ovat kaupallisia siinä missä Me Naiset tai Aku Ankka. Ja näitä tieteellisiä julkaisuja taas tilataan verovaroilla kustannettuihin kirjastoih, joissa niitä voi käydä lukemassa.
Muuten, tiedettä tehdään nykyään paljolti muun kuin verorahoituksen turvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa tutkimusprojektien rahoituksesta tulee yrityksiltä.
up