Tarvitseeko mielestäsi karmean rikoksen tekijä puolustusasianajajaa niinkuin on tapana?
Kommentit (23)
Suomessa asianajajien tehtävä on kai taata reilu oikeudenkäynti, niin että rangaistus on tekoon nähden kohtuullinen, mutta mites esim. Amerikassa? Ihmettelen aina tv-sarjoissa noita asianajajia, kun niiden tavoite tuntuu olevan päästää asiakas niin vähällä kuin mahdollista, jopa silloin kuin tietää tämän olevan syyllinen? Onko toiminta siellä oikeasti tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota... eikö sen oikeusprosessin ajatus nimenomaan ole selvittää, tekikö kyseinen henkilö sen rikoksen (ja millä nimikkeellä)?
Jos oikeus asianajajaan evätään siksi, että joku tyyppi nyt vaan vaikuttaisi olevan retale, ollaan vain piirun päässä villin lännen hirttäjäisistä.
Juuri näin! Suomessa on ja kuuluukin olla riippumaton tuomioistuin.
No jaa. Turun terokin kertoo rehellisesti tehneensä teroteon, mutta puolustusasianajaja sen sijaan käskee syytetyn olla hiljaa moisesta, koska ei tämä syytetty saati teko nyt mitään uhkaa ja pelkoa ole aiheuttanut kenessäkään eikä ainakaan isossa mittakaavassa. Kuitenkin puolustusasianajaja ilmeisesti itse on pyytänyt syytetyn pitämistä raudoissa koko oikeudenkäynnin ajan eikä silti itse uskalla istua syytetyn kanssa vieretysten saman pöydän ääressä vaan syytetty istuu yksin kahden vartijan valvovan silmän alla.
Sen myöntäminen ei nyt vaan käy, että täällä joku tekisi teroteon eli joo, tosi puolueetonta ja riippumatonta touhua.
Puolustusasianajajan työhön kuuluu puolustaa asiakasta ja kertoa hänelle mikä on paras tapa puolustautua syytteeltä. Jos hän ei tätä tekisi vaan antaisi syytetyn vaan kertoa omia tarinoitaan, syytetty voisi jälkeenpäin valittaa että hänellä oli epäoikeudenmukainen asianajaja joka ei ajanut hänen etuaan.
Syyttäjä ja puolustus kun yhdessä tekee työnsä niin varmasti saadaan ukko linnaan, ilman oikeutta valittaa epäoikeudenmukaisuudesta.
No jaa. Turun terokin kertoo rehellisesti tehneensä teroteon, mutta puolustusasianajaja sen sijaan käskee syytetyn olla hiljaa moisesta, koska ei tämä syytetty saati teko nyt mitään uhkaa ja pelkoa ole aiheuttanut kenessäkään eikä ainakaan isossa mittakaavassa. Kuitenkin puolustusasianajaja ilmeisesti itse on pyytänyt syytetyn pitämistä raudoissa koko oikeudenkäynnin ajan eikä silti itse uskalla istua syytetyn kanssa vieretysten saman pöydän ääressä vaan syytetty istuu yksin kahden vartijan valvovan silmän alla.
Sen myöntäminen ei nyt vaan käy, että täällä joku tekisi teroteon eli joo, tosi puolueetonta ja riippumatonta touhua.