Laittaisitko SINÄ lapsesi Ruotsiin
Kommentit (8)
varmasti laittaisin, mutta lähtisin itse mukaan.
kai sen oman lapsensa laittaisi turvaan vaikka maapallon toiselle puolelle... mutta olisi se kamalaa...
Asumme maalla ja täällä on hieman turvallisempaa, kuin kaupungeissa. Kaupungeistahan ne silloinkin lähetettiin. Ymmärrän hyvin niitä vanhempia, jotka silloin lähettivät lapsensa, mutta nyt kun jo tiedämme seuraukset - lapsethan eivät osanneet palatessaan enää edes Suomen kieltä.. ja millaisia traumoja ne siitä saivatkaan.. Harva selvisi siitä hyvin ja olivat onnellisia myös uusista " sukulaisistaan" Ruotsissa. Onhan niistä näytetty dokumenttia toisen perään.. Ja niin, kuin monessa dokumentissakin on kerrottu, että jotkut lapset joutuivat paikkaan, jossa eivät ollenkaan sopeutuneet.. En MILLÄÄN voisi..
Te, jotka sanotte, että lähtisitte itse mukaan!? Millaisessa pumpulipilvissä te oikein elätte!? Ei täältä lähde kukaan Suomesta, jos sota syttyy. Täällä loppuu kaikki liikennöinti niin omilla autoilla, kuin julkisilla kulkuneuvoillakin. Jo pelkkä polttoaineen hinta nousee samalla hetkellä niin pilviin, ettette pysty ostamaan sitä, kaikki tarvitaan puolustusvoimien käyttöön, tiet suljetaan, ei täältä mennä mihinkään mökeille tai laivalla yli, ei edes omalla veneellä tai lentokoneella, kun eivät nekään tee yksityishenkilöille lentoja.. Kaikki sanellaan sen jälkeen valtion taholta. Mahdollisuus silloinkin siirtää lapsia Ruotsiin turvaan tapahtui just sitävarten järjestetyllä matkalla, lapset pakattiin junaan Suomessa.
jälkikäteen tiedetään huonot kokemukset ja traumat joita monelle siitä jäi, mutta tiedetään myös se, että moni Ruotsiin lähetetyistä olisi kuollut pommituksissa jos olisi ollut täällä
Missä ryssävihassa itse elät! Ei täällä mitään sotaa syty.
Ja sanoi, että enhän minä raaskinut (hetken olinkoin ihan että voih) sitten läjäytti, että minulta olisi mennyt KÄMPPÄ alta!
Juu, ja itse luulen että laittaisin (toivottavasti en koskaan kuitenkaan joudu tilanteen eteen, joten toivottavasti en saa tietää).
Tyhmä kysymys, näihin ei voi vastata oikeasti.