Mikä teillä auttaa ahdistukseen?
Itse jäin juuri sairauslomalle masennuksen/väsymyksen/ahdistuksen takia. Mä olen löytänyt avun ahdistukseen aikuisten värikirjoista (:-D). Pidin noita alkuun ihan tyhmänä mutta kokeilin kuitenkin. En jaksa esim lukea/katsoa tv:tä sillä en jaksa keskittyä ja ajatus alkaa harhailemaan. En myöskään jaksa/halua maata sängyssä koko päivää joten vietän monta tuntia päivästä väritellen värityskirjoja. Miten te muut?
Kommentit (8)
Tuolla tulikin hyviä vinkkejä.
Terveellisen, ravintorikkaan ravinnon osuus on suuri myös mieleen. Paljon, paljon kasviksia, hyviä rasvoja luonnollisessa muodossa. Manteleita, siemeniä, pähkinöitä, avokadoa...
En suosittele kemiallisesti prosessoituja rasvoja ja margariineja.
Jotain ihanaa, laadukasta, tosi tummaa raskasuklaata myös.
Iloa ja tsemppiä kevääseen :)
- kuntoilu auttoi paniikkiin ja koviin ahdistus oireisiin sekä keskittymiskykyyn, paransi myös unen laatua
- piirtäminen ja musiikin kuuntelu auttoi keskittymiseen ja rentoutumiseen
- mindfullness harjoituksia(keskityn tähän hetkeen ja annan palttua stressitekijöille ja ajatuksille jotka stressaavat tulevasta koska vain tämä hetki on oikeasti olemassa, olen myös opetellut päästämään irti negatiivisista ja haitallisista ajatuksista ihan konkreettisesti antamalla niille muodon ja päästämällä niistä irti mielessäni, se on yllättävän vaikeaa, aivan kuin mulla olis joku lapsi josta olen aina huolehtinut ja stressannut haha ps. mulla ei ole oikeasti lapsia)
-pallea hengitys harjoituksia olen tehnyt, aina kun sydän hakkaa ja ahdistaa keskityn hetkeen ja hengitän syvään sisään ja hitaasti ulos ^_^
nämä ovat minulla toimineet loistavasti, ei lääkkeitä enkä mitään muuta ole ottanut vaivoihini.
Paljon käyttämiäni keinoja on jo täällä kerrottu. Lisäksi kissan silittäminen, luonnonäänet, lukeminen, palapelin tekeminen, stressilelu, kivien kerääminen ja kädessä pitely, hyräily, itsensä silittäminen, mielikuvametsän kuvittelu, kevyt liikkuminen paikallaan kuvitellen olevansa tuuli tai lintu tai puu, puuta vasten nojaaminen, silmien liikuttelu edestakaisin silmät kiinni, kuvitteleminen, että puhut jollekin jota kunnioitat. Lämpötyyny, tuoksuöljy ja pehmolelu, johon liittyy hyviä muistoja, on tärkeitä. Tässä hetkessä oleminen.
Hevosten kanssa puuhailu, meditointi, jooga, kävelyllä käyminen ja liikunta ylipäätään (etenkin uiminen), David Lynchin teokset (toisilla varmasti voisi toimia ihan päin vastoin, mutta mulla varsinkin nämä uudet Twin Peaksin jaksot toimivat jotenkin rauhoittavasti, varmasti siksi, koska ne ovat niin meditatiivisia).
-ulkona haahuilu (metsässä/pellolla) lintujen laulun kuunteleminen. Keskittyminen siihen miltä maa kuulostaa kun siinä kävelee (rohiseeko hiekka?)
-joogaaminen. Tässä kesti vähän aikaa ennenkuin alkoi toimimaan. Esim. puhelimeen voi ladata suomenkielisen ilmaisen jooga sovelluksen. Taustalla soi linnun viserrystä.
-päiväkirjan kirjoittaminen, tai ihan vain ajatusvirtaa.
-hyvän musiikin kuunteleminen
-värittäminen/piirtäminen/maalaaminen, välillä stoppaa kyllä siihen ettei kykene/jaksa ottaa tarvikkeita esille.
- saunominen
Mulla on sama ongelma ettei ahdistuneena pysty keskittymään esim. elokuviin tai lukemiseen.
Suosittelen muutenkin kehon hoitamista, mieli seuraa yleensä pikkuhiljaa perässä. :) hyvää ja terveellistä ruokaa tarpeeksi, kevyttä liikuntaa jne.