Te, jotka ette käytä liha- tai kasvisliemikuutioita, miten korvaatte ne?
Moni resepti on sellainen, mikä ei maistu miltään ilman.
Sehän on aivan sama, laittaako sen suolan suolana vai lihaliemikuutiossa.
Kommentit (29)
Käytän mausteita. Suolaa, mustapippuria, paprika, cayenne, grillimauste, chili....
Oikeilla mausteille, nuo kuutiothan on melkein pelkkää suolaa.
Mä käytän suolaa, pippuria, yrttejä, paprikajauhetta (en tiedä kyllä miksi, ehkä värin takia, koska se ei maistu juuri miltään), kurkumaa, karria, soijakastiketta, chiliä, valkosipulia...
ihan mausteita käytän, kuvitteleeko ap että esim aasialaisen ruuan eri makumaailmat tulee vain kasvisliemikuution avulla? Itse käytän esim. suola, pippuri, tuoreet ja kuivatut yrtit kuten basilika, oregano, timjami, rosmariini, rakuuna, meirami. Sitten esim. savupaprika ja tavallinen paprikajauhe, tuore chili, kurkuma, juustokumina, hunaja ja tomaattipyree. Lisäksi ruuan maustamiseen käytetään soijakastiketta, kalakastiketta, intialaisia currytahnoja, valkosipulia, tuoretta inkivääriä, sitruunaa....
Ap, monissa valmiskuutioissa on aika lailla natriumglutamaattia. Suolaa voi käyttää, samoin yrttejä, pippureita, balsamico antaa myös hyvin semmoista täyteläisyyttä...
Kannattaa ainakin valita sellaisia kuutioita tai fondeja, joissa natriumglutamaattia ei ole.
Mihin ruokiin käytätte näitä kuutioita? Ainoastaan jauhelihakeiton sekaan laitan, jostain vanhasta tottumuksesta ilmeisesti.
Mä taas keitän itse kala- ja kanaliemet, ne syntyvät muun ruoanlaiton sivutuotteina, mutta liha- ja kasvisliemet syntyvät toistaiseksi Bongin fondeista.
Käytän fondukuutioita tai fondia eli samaa kamaa. Niillä saa intensiivistä makua, ei ole sama asia korvata yrteillä yms.
Jauhelihakastikkeesta tulee esim. maukkaampi kun laittaa lihalientä joukkoon.
Risotto tehdään kanaliemestä ja riisi meillä keitetään kasvisliemessä, tulee todella hyvää.
Mausteita, kuten laakerinlehtiä ja kokonaisia musta- tai maustepippureita, ne on helppo ottaa pois kattilasta, jos joku syöjistä ei niitä lautaselleen tahdo.
Mustapippurirouhetta ja yrttimausteita.
Sipulia eri muodoissa, jauhetta tai kuivaa rouhetta tai sitten tuoretta lohkoina, senkin saa pois, jos palat etovat.
Joskus säästän edellisen keiton lientä pohjaksi seuraavaan, säilyy kyllä jääkaapissa ja tulee kuitenkin erilaista keittoa tai pataa kummalakin kerralla.
Grilliluita eli ripsejä: jos ne on onnistuneesti maustettu,tulee keitosta aivan ihanaa eli kokeile eri kauppojen grillien tarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, monissa valmiskuutioissa on aika lailla natriumglutamaattia. Suolaa voi käyttää, samoin yrttejä, pippureita, balsamico antaa myös hyvin semmoista täyteläisyyttä...
Kannattaa ainakin valita sellaisia kuutioita tai fondeja, joissa natriumglutamaattia ei ole.
Natriumglutamaatti on ihan harmiton tuote, joka on demonisoitu täysin syyttä.
Jos reseptissä vaaditaan vaikka 5 dl lihalientä, niin millä mausteilla sen korvaa? Ei mitkään chilit oikein sovi.
Ap
Liha- ja kanaliemiä en käytä koska olen kasvissyöjä, mutta kasvisliemen keitän itse. Kun kuorin vihanneksia niin laitan kuoret ja kannat pussiin pakkaseen. Kun pussi on täysi keitän niistä kattilallisen kasvislientä jonka sitten pakastan. Ei ole iso vaiva aina välillä keittää liemi ja hävikkiä tulee vähemmän kun tulee käytettyä kaikki jämät näin. Suosittelen testaamaan!
Käytän erilaisia mausteita ja yrttejä. Lipstikka on hyvä soppaan
Mausteita. Kahteenkymmeneen vuoteen en ole liemikuutioihin koskenut, ja niiden maku ruoassa tuntuu kylässä käydessä ällöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natriumglutamaatti on ihan harmiton tuote, joka on demonisoitu täysin syyttä.
Jos reseptissä vaaditaan vaikka 5 dl lihalientä, niin millä mausteilla sen korvaa? Ei mitkään chilit oikein sovi.
Ap
Reseptissä vaaditaan?? Opettele käyttämään ruuanlaitossa mielikuvitusta, niin kukaan ei vaadi sulta mitään.
Ne kuutioithan ovat korvaamassa oikeaa maustamista. :) Keitän liemiä itse.
Mausteita ja kesällä kuivattamaani lipstikkaa. Kaapissa on kasvisliemikuutiopaketti, josta käytetään hätätapauksessa, jos lapsi laittaa ruokaa ja lipstikkavarastot on näin kevään mittaan tyhjenneet.
Yleensä käytän sopivia mausteita ja/tai itse keitettyjä liemiä, mutta tarpeen vaatiessa ripautan sekaan kaikkien maunvahvistajien kunkkua eli puhdasta natriumglutamaattia. Se ei ole ollenkaan sellainen vaarallinen kemikaali, joksi se usein leimataan, vaan ihan luonnossakin esiintyvä yhdiste. Liikaa sitä ei pidä ruokiin laittaa, eikä allergikoille tietenkään yhtään, sillä se saattaa oireilla ihon kutinana ym.
Mä käytän niitä Knorrin liemikuppeja, tai fondia. Kanaliemen keitän itse.