Kattokaa! Vertailin tulija ja asumistukea, tekeekö mieli tehdä töitä?
Alkoi oikein kiinnostamaa, kun puhutaan siitä, että köyhät ja keskituloiset alkaa lähentyä toisiaan asumistuen vaikutuksen vuoksi. No minäpäs laskin asumistuki ja veroprosentti -laskureilla. Kyseessä Helsinkiläinen kahden lapsen yksinhuoltaja, jonka vuokra on 950e/kk. (No joo, taitaa tuolla hinnalla saada vain yksiön, mutta kela ilmoittaa vuokran maksimimääräksi 950e joten valitsin sen.)
A) Yksinhuoltajan bruttotulot 3625 e/kk. Nettotulot 2565 e/kk. Asumistuki 0e. Vuokra 950e, jonka maksamisen jälkeen käteen jää 1615 e/kk.
B) Yksinhuoltajan bruttotulot 2500 e/kk. Nettotulot 1944 e/kk. Asumistuki 393e. Vuokra 950e, jonka maksamisen jälkeen käteen jää 1387 e/kk.
C) Yksinhuoltajan bruttotulot 1460 e/kk. Nettotulot 1274 e/kk. Asumistuki 750e. Vuokra 950e, jonka maksamisen jälkeen käteen jää 1074 e/kk.
Joo, että tee duunia, josta brutto on 3625e/kk ja saa käteen 541e/kk enemmän rahaa, kuin se, jonka palkka on 1460e/kk, eli 2165 e/kk bruttona enemmän!! Yli 2000 euron bruttopalkkaero on siis todellisuudessa 500 euron ero!!
Kommentit (21)
Mitä sitten? Eikö sillä 500 muka saa mitään? Ihan turha mitään bruttoja laskeskella kun se on sama kaikille. Verottaja ottaa omansa progressiivisesti. Ei tässä maassa ole koskaan palkoilla rikastuttu.
Noinhan se menee. Meillä opetetaan nuorille, että ei kannata tehdä töitä, koska silloin sinulla ei ole varaa kaksioon keskustassa.
Sinustako 500 e on pieni määrä rahaa?? Ei siis haittaisi, jos palkkaasi laskettaisi se 500 e kun on niin vähän?
Toki myös se tuilla elävä ei saa työterveyshuoltoa, lainaa pankista, omaa asuntoa ja mitä näitä mielestäsi pikkujuttuja onkaan.
Tietty sitä vois muuttaa maahan, jossa tuloeroja ei yritetä hillitä. Kuka oikesti toivoo olevansa asemassa, että saa asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Eikö sillä 500 muka saa mitään? Ihan turha mitään bruttoja laskeskella kun se on sama kaikille. Verottaja ottaa omansa progressiivisesti. Ei tässä maassa ole koskaan palkoilla rikastuttu.
Mun mielestä 500 e ei ole riittävästä rahaa siitä, että tyyppi A tekee varmaan täyttä päivää ja stressaa töistään aamusta iltaan, toisin kuin tyyppi C, joka ei ehkä edes tee kokoaikatyötä, tai jos tekeekin niin ei varmasti hommat paina enää kotona. A on joutunut varmaan hieman kouluttautumaan, C:ltä tuskin vaaditaan korkeampaa tutkintoa, ellei satu olemaan päiväkodissa töissä.
Ja, tuo on lapsiperheen tuet. Itse saan lapsettomana tukia 2000 euroa vähemmän kuin nuo nettotulot...
Vierailija kirjoitti:
Sinustako 500 e on pieni määrä rahaa?? Ei siis haittaisi, jos palkkaasi laskettaisi se 500 e kun on niin vähän?
Toki myös se tuilla elävä ei saa työterveyshuoltoa, lainaa pankista, omaa asuntoa ja mitä näitä mielestäsi pikkujuttuja onkaan.
Ei tässä nyt mikään varsinainen tuilla eläjä ollut kyseessä, kaikki palkkatöissä ja todennäköisesti oikeutettu työterveyshuoltoon. Tässä esimerkissä ainut tuki oli asumistuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä 500 e ei ole riittävästä rahaa siitä, että tyyppi A tekee varmaan täyttä päivää ja stressaa töistään aamusta iltaan, toisin kuin tyyppi C, joka ei ehkä edes tee kokoaikatyötä, tai jos tekeekin niin ei varmasti hommat paina enää kotona. A on joutunut varmaan hieman kouluttautumaan, C:ltä tuskin vaaditaan korkeampaa tutkintoa, ellei satu olemaan päiväkodissa töissä.
Ceetä taas stressaa rahanpuute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ceetä taas stressaa rahanpuute.
Niin ressaa A:takin. Lisäksi A ei ehdi ostamaan koskaan tarjousruokia kaupasta, tai ruokajonoon, toisin kuin ehkä mahdollisesti osapäiväistä duunia tekevä C.
Vierailija kirjoitti:
Tietty sitä vois muuttaa maahan, jossa tuloeroja ei yritetä hillitä. Kuka oikesti toivoo olevansa asemassa, että saa asumistukea?
Mä ehkä toivoisin, että asumistukea ei saisi kukaan, vaan että vuokrat ja palkat asettuisivat suhteessa järkevälle tasolle, ja tuloeroja hillittäis edelleen verotuksella, kuten nytkin. -ap-
Onko kukaan koskaan sanonut, että yksinhuoltajilla on helppoa. Olen ollut yksinhuoltaja (3 lasta) ja olen kokenut kaikki nuo tilanteet. Työtön, n. 2500,- palkalla ja n. 4000,- e palkalla. Aina oli tunne, että ihan sama mitä tekee niin aina on rahat tiukalla.
En silti ole koskaan ajatellut heittäytyä työttömäksi ihan vaan suhteessa parempien tukien takia. Ihan jo siksi, että pitkät työttömyysjaksot CV:ssä ei todellakaan hyvä juttu ja kyllä se työssäolo aina työttömyyden voittaa vaikka ei siitä yh:na rahallisesti mitään hyödy.
Toisaalta se, että kyllä niiden työttömän lastenkin täytyy ruokaa ja vaatteita saada en olisi siitä kateellinen kenellekään kun se elämä ei todellakaan ole ruusuista.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan koskaan sanonut, että yksinhuoltajilla on helppoa. Olen ollut yksinhuoltaja (3 lasta) ja olen kokenut kaikki nuo tilanteet. Työtön, n. 2500,- palkalla ja n. 4000,- e palkalla. Aina oli tunne, että ihan sama mitä tekee niin aina on rahat tiukalla.
En silti ole koskaan ajatellut heittäytyä työttömäksi ihan vaan suhteessa parempien tukien takia. Ihan jo siksi, että pitkät työttömyysjaksot CV:ssä ei todellakaan hyvä juttu ja kyllä se työssäolo aina työttömyyden voittaa vaikka ei siitä yh:na rahallisesti mitään hyödy.
Toisaalta se, että kyllä niiden työttömän lastenkin täytyy ruokaa ja vaatteita saada en olisi siitä kateellinen kenellekään kun se elämä ei todellakaan ole ruusuista.
Ei nyt kyse ole siitä, onko yksinhuoltajalla helppoa vai ei, minulla myös kokemusta. Ja syy, miksi sulla on ollut tunne rahojen riittämättömyydestä joka tilanteessa johtunee juuri kuvailemistani esimerkeistä, joissa tuloerot on sliipattu niin minimiin, että on oikeestaan aivan sama mitä työtä teet. Esimerkissäni jokainen kävi töissä. Ja todellakin olen samaa mieltä että lasten tulee saada ruokaa. En olisikaan ottamassa köyhimmältä, mutta lisäisi tuplasti tienaavalle edes pienen fiiliksen siitä, että työnteosta hyötyy eikä tarvitse kitua! -ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olet lapsellinen. Luulet, ettei pienipalkkaista lähihoitajaa stressaa työt työajan jälkeen vain koska hän on matalasti koulutettu? Ja sitten vastaavasti kirjastotoimenjohtajaa stressaa, koska hän on opiskellut nuoruudessaan maisteritutkinnon? Enempää en viitsi kommentoidakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olet lapsellinen. Luulet, ettei pienipalkkaista lähihoitajaa stressaa työt työajan jälkeen vain koska hän on matalasti koulutettu? Ja sitten vastaavasti kirjastotoimenjohtajaa stressaa, koska hän on opiskellut nuoruudessaan maisteritutkinnon? Enempää en viitsi kommentoidakaan.
Enemmän on kyllä niin, että mitä kuormittavampi ja stressaavampi työ, sen parempi palkka ja päinvastoin. Mutta toki löysit tähän esimerkin, jossa se ei ole niin.
Ehdotan, että yksihuoltaja sairastuu syöpään, maksaa kalliit lääkekulut hoitomenojen lisäksi, vaikka meillä on "ilmainen" sairaanhoito ja tulot romahtavat entisestään. Asumistukea saisi enemmän - ihanaa!, vaikka lapsilisät ja elatusmaksut pysyisivät ennallaan.
Mikäpä estäisi meitä kahdehtimasta muiden etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ehkä toivoisin, että asumistukea ei saisi kukaan, vaan että vuokrat ja palkat asettuisivat suhteessa järkevälle tasolle, ja tuloeroja hillittäis edelleen verotuksella, kuten nytkin. -ap-
No just, ikään kuin asumistuen poisto tuohon auttaisi yhtään. Jos vuokrat edelleen olisi yli 50 e, pitäisi vuokrarahat nostaa toimeentulotuen nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just, ikään kuin asumistuen poisto tuohon auttaisi yhtään. Jos vuokrat edelleen olisi yli 50 e, pitäisi vuokrarahat nostaa toimeentulotuen nimellä.
No mut eiks olis ihan kiva, että jos sulla on töitä, siitä saisi sen verran palkkaa että olisi varaa maksaa vuokra ihan itse? Ja ehkä sit tosiaankin, jos töitä ei ole niin vuokrarahat toimeentulotukena. Tai jos kaikki sais kansalaispalkkaa, ei tarttis näitäkään ihmetellä. -ap-
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että yksihuoltaja sairastuu syöpään, maksaa kalliit lääkekulut hoitomenojen lisäksi, vaikka meillä on "ilmainen" sairaanhoito ja tulot romahtavat entisestään. Asumistukea saisi enemmän - ihanaa!, vaikka lapsilisät ja elatusmaksut pysyisivät ennallaan.
Mikäpä estäisi meitä kahdehtimasta muiden etuja.
Huomasitko, että alkuperäisessä viestissä oli kolme eri esimerkkiä yksinhuoltajasta: Se, joka ei saanut asumistukea, se joka sai ns. keskiverron, ja se joka sai maksimin. Miksi sä luet tuon niin, että köyhimmältä pitäisi jotain poistaa? Mä haluaisin, että se 2000 e/kk enemmän tienaava sais edes vähän enemmän rahaa käteen, kuin 500e/kk. -ap-
Niin asumistuki ja tt tuki maksetaan molemmat Kelasta. Joten sama rahamäärä, eri nimellä. Työttömät on paljon huonommassa asemassa kuin työssäkäyvät, ennemminkin on niin että jos ei saa edes töissä käydä niin korvaus siitä pitäisi olla paljon nykyistä isompi.
Sori, lukuisista kirjoitusvirheistä huolimatta laskin mielestäni aivan oikein! -ap-