Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkärin mukaan hampaani ovat terveysriski

Vierailija
09.04.2018 |

Olen 55-vuotias nainen. Sairastan Parkinsonin tautia. Hampaani ovat päässeet reikiintymään, koska en pysty pesemään hampaita enää hyvin. Vain alaetuhampaani ovat hammaslääkärin mukaan korjattavissa ja säilyttämisen arvoisia. Kaikki 12 ylähammastani pitäisi hänen mukaansa poistaa, koska niiden kautta elimistöön voi päästä bakteereja, jotka voivat aiheuttaa hengenvaarallisen tulehduksen. Olen järkyttynyt ja surullinen. En tiedä, mitä teen. Hampaani ovat kivuttomat ja toimivat hyvin enkä haluaisi, että ne poistetaan. Lisäksi hammaslääkäri oli ylimielisen ja tunnekylmän oloinen ja puhui hengenvaarallisesta tulehduksesta kuin lumitöistä: monotonisesti ja rauhallisesti. En luota häneen yhtään. Kuitenkin pelkään nyt kovasti, että tulehdus leviää hampaista verenkiertoon ja sairastun. Mistä voin saada varmuuden, mikä olisi terveyden kannalta järkevintä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin menet toiselle hammaslääkärille ja katsot mitä se sanoo. Jos se sanoo samaa, mene vielä kolmannelle. Älä usko ekaa!

Vierailija
2/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy toisella lääkärillä hakemassa toinen mielipide asiasta. Onnistuu myös terveyskeskuksessa kun on noin radikaalista toimenpiteestä kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä toisen hammaslääkärin mielipide.

Vierailija
4/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin toisen mielipiteen ja mielellään terveyskeskushammaslääkäriltä.

Vierailija
5/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Minulla oli sama juttu, hammis sanoi että vedetään hampaat pois tässä tuolilla mieluummin eikä teholla. Kyllä ne vaan voi olla erittäin paha terveydellinen riski. Nyt suussa osaproteesit, alkuun oli vaikea hyväksyä että se tapahtuu minulle mutta ei se maailmanloppu tullut siihen.

Eka hammaslääkäri joka tämän sanoi oli kanssa hyvin kylmän oloinen, eipä empatia ole pakollista siinä työssä mutta toinen joka hoiti poistot niin teki "psykiatrin" työtä siinä samalla ja tsemppasi henkisesti pärjäämään asian kanssa. Voimia sulle ja kyllä se siitä, meitä proteesien omistajia on kuule aika paljon liikenteessä ; )

N. 45v.

Vierailija
6/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään terveykeskushammaslääkärillä tarkastuksessa. Olisi pitänyt tajuta pyytää toinen hammaslääkäri katsomaan, mutta ei siinä tilanteessa tullut mieleen. Lähdin varaamatta jatkoaikaa ja sanoin, että mietin vielä.

-Ap

Vierailija
7/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän hampaat pyritään nykyään säästämään mahdollisimman pitkään, mutta tuon taudin kanssa voi olla, että haluavat hoitaa suusi kuntoon nyt, kun se vielä onnistuu suht inhimillisesti? Silloin poistot + proteesit voivat olla oikea ratkaisu.

Vierailija
8/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko nuori hammaslääkäri? Heidät on koulutettu poistamaan hampaita herkemmin ja puuttumaan tällaisiin. Useille on kyse myös ammattietiikasta, ei voida jättää ns. pommia kytemään potilaan suuhun eikä ottaa sitä riskiä jos jotain tapahtuisi. Potilas kuitenkin tekee itse lopullisen päätöksen.

Kuvattiinko hampaat?

Mutta ehdotan, käy silti vielä varulta toisella, vanhemmalla ja kokeneemmalla lääkärillä kysymässä mielipide.

Toisaalta en epäile tämän hammaslääkärin ammattitaitoa, sairautesi kannalta hampaistosi saattaakin mennä vielä huonompaan kuntoon, varsinkin jos oma toimintakykysi/käsien motoriikka heikkenee. Toisaalta välillä suhtaudun näihin koko suun saneerauksiin varauksella, omasta mielestäni näihin lähdetään välillä vähän liian heppoisin perustein ja jos kehtaisin puuttua, niin suosittelisin toisenkin mielipiteen kuulemista. Olen siis hammashoitaja, enkä pysty sanomaan ns. oikeaa mielipidettä, mutta olen tehnyt töitä kymmenien eri ikäisten ja hyvin erilaisten hammaslääkärien kanssa. Käytännöt vaihtelevat monilla.

Älä huoli, ratkaisu löytyy varmasti oli se mikä tahansa, oma terveys kannattaa kuitenkin pitää aina ykkösenä :)

Vierailija
9/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä luottaisi terveyskeskushammaslääkäriin. Siellä monesti ehdotetaan resurssipulan takia hampaiden poistoa, koska eivät jaksa juurihoitaa. Toki lääkäreitä on joka lähtöön...

Vierailija
10/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös 55- vuotias nainen, jolla pitkälle edennyt parodontiitti, jota ei huomattu, kunnallisen hammashoidon tarkastuksessa, vantaalla. Venäläinen hammaslääkäri ei huomannut märkiviä hampaitani, vaan antoi ajan 2:n kuukauden päähän. Totesi, että ei tarvita röntgenkuvia. Jouduin menemään Haartmannin akuuttipäivystykseen pääsiäisenä, 4 päivää tarkastuksen jälkeen , jossa

poistettiin 2 hammasta, sekä antibioottikuuri.(Amorion). Ihmeteltiin kyseisen lääkärin ammattitaitoa. Sain Haartmannin lääkäreiltä mukaani röntgenkuvat sekä lausunnon toimenpiteestä, sekä kehoituksen perua ajat kyseiselle hammaslääkärille ja varata ajan heidän suosittelemalleen lääkärille.

Vierailija
11/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli hampaiden puhdistaminen ei tosiaan onnistu ja ne ovat ehtineet reikiintyä kunnolla, et saa niitä jatkossakaan pidettyä puhtaana. Näin ollen helpointa on poistaa ne vielä kun ovat oireettomia ja teettää sinulle sopivat proteesit. Märkivät hampaat alkavat olla todellinen terveysriski. Toki itsekin pyytäisin toisen mielipiteen asiasta.

Vierailija
12/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56 vuotias nainen ja edessä ylähampaiden poisto. Parodontiitti syynä. Mitkään hoidot eivät ole auttaneet. Proteesit tulossa. Olen positiivisellä mielellä, mieluummin proteesit, kuin jatkuvasti särkevät ja tulehduksia aiheuttavat, poistettavat hampaat.

Vierailija
13/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiinko niistä röntgenkuvia?

Vierailija
14/14 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otettiinko niistä röntgenkuvia?

Ei, mutta tehtiin lähete johonkin isoon kuvaan, johon saadaan kaikki hampaat ja luut näkyviin. En ole varannut aikaa siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi