Vieläkö teinit järjestävät sellaisia kotibileitä jossa porukka oksentaa, sekoilee ja sammuu?
Vai onko nuo vaan omien vanhojen aikojen muistoja? (olen syntynyt 88)
Silloin muistan kuinka (osa) porukasta joi niin että laattasi pitkin kämppää, huutoitkivät jotain minimaalisia ongelmia, ja sitten sammuttiin pahimmassa tapauksessa kaverin vessaan tai vanhempien makuuhuoneeseen.
Olen lapseton, onko vielä tällaista?
Kommentit (34)
Ei mun teini ole vielä edes maistanut alkoholia vaikka täyttää tänä vuonna 17. 18 vuotta alkuvuodests täyttänyt kaveri on käynyt kerran baarissa isoveljensä kanssa. Ei kuulu noilla läträäminen samoissa määrin kuvioihin kuin omassa kaveripiirissä aikoinaan.
Ne, jotka järjestävät, ovat oppineet mallin vanhemmiltaan. Tolkuttomalle dokaamiselle on käymässä samalla tavalla kuin tupakoinnille, eli se jää alimman sosiaaliryhmän harrastukseksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta ne parhaat nuoruusmuistot on jäänyt juuri tuollaisista bileistä.
Kovin helposti ei kiinni saa
Sitä kadonnutta nuoruutta
Ja mieletöntä fiilistä
Kun on ensikertaa kännissä
En kilttinä miehenä tiedä tuollaisista mitään. Kai niitä jossain järjestetään.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun teini ole vielä edes maistanut alkoholia vaikka täyttää tänä vuonna 17. 18 vuotta alkuvuodests täyttänyt kaveri on käynyt kerran baarissa isoveljensä kanssa. Ei kuulu noilla läträäminen samoissa määrin kuvioihin kuin omassa kaveripiirissä aikoinaan.
Mistä tiedät? En minäkään äidilleni kertonut kun join ensimmäistä kertaa 14-vuotiaana, ja se varmaan luulee että aloitin vasta 18-vuotiaana.
Mielestäni vanhemmat ovat tulleet tarkemmiksi, eivätkä anna teineille mahdollisuutta järjestää "koko kodin tuhoamis"-bileitä. Ilmeisesti omakohtaiset kokemukset ovat vanhemmilla vielä hyvässä muistissa.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka järjestävät, ovat oppineet mallin vanhemmiltaan. Tolkuttomalle dokaamiselle on käymässä samalla tavalla kuin tupakoinnille, eli se jää alimman sosiaaliryhmän harrastukseksi.
Tämä teoria hieman ontuu. Miten nykyteinit voisivat oppia/olla oppimatta jostain sellaisesta mitä heidän vanhempansa tekivät vuosia ennen heidän syntymäänsä?
Minun tyttäreni kertoili että on kerran soittanut ambulanssin joissakin kotibileissä ja noin muuten joutuu aina muita holhoamaan kun ei itse ryypiskele.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/245880-merkittava-kaannekohta-nuorten-…
Koko ajan vähemmän. Alkaa se kielletyn hedelmän maku jo väljähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä teoria hieman ontuu. Miten nykyteinit voisivat oppia/olla oppimatta jostain sellaisesta mitä heidän vanhempansa tekivät vuosia ennen heidän syntymäänsä?
Tarkoitin vanhempia, jotka ovat aikuisena jatkaneet samalla linjalla, että kun otetaan niin otetaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla just se tyyppi ketä ei koskaan kutsuttu bileisiin ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? En minäkään äidilleni kertonut kun join ensimmäistä kertaa 14-vuotiaana, ja se varmaan luulee että aloitin vasta 18-vuotiaana.
No kaiket illat hengailee kotona pääasiassa niin siitä tiedän, ei tuossa ajassa jonka ulkona/kaverilla on, ehdi kummoisiakaan kännejä vetästä. Ja kertoo kyllä muuten asioistaan, laittomistakin kuten vaikka että voitti juuri pelikoneesta 30 eur jne. Ehkä pojat ovat tämän suhteen avoimempia kuin tytöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kyllä kutsuttiin ja kutsuin itsekin. Meidän bileissä syötiin herkkuja ja juotiin viiniä niin että tultiin sopivasti huppeliin. Konttaus- ja tappelubileet pidettiin ihan muualla, eikä sinne minua ja kavereitani todellakaan kutsuttu. Oli pientä tasoeroa siihen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin vanhempia, jotka ovat aikuisena jatkaneet samalla linjalla, että kun otetaan niin otetaan kunnolla.
Juopot aikuiset, teinibileet. 2 täysin eri asiaa, ja aivan otsikon vierestä.
Itseasiassa juuri tuo +/- -90 syntyneiden sukupolvi oli ihan teiniryyppäyksen sukupolvi, se oli silloin hyvin tavallista, ja on vähentynyt merkittävästi. Sillä ei ollut niin tekemistä vanhempien sosio-ekonomisen taustan kanssa edes, vaan se oli ihan isossa mittakaavassakin ajan ”trendi”.
Oma veljeni (-96) ei esim ikinä harrastanut tätä teini-iän ryyppäystä, vaikka hänellä oli iso kaveripiiri, ei se tuntunut enää olevan sillä lailla tavallista viikonlopun viettoa. Itselläni (-90) oli aivan tavallista, kaikki halusivat bileisiin, ryyppääminen oli normaalia, sekoilua ei katsottu pahalla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kyllä kutsuttiin ja kutsuin itsekin. Meidän bileissä syötiin herkkuja ja juotiin viiniä niin että tultiin sopivasti huppeliin. Konttaus- ja tappelubileet pidettiin ihan muualla, eikä sinne minua ja kavereitani todellakaan kutsuttu. Oli pientä tasoeroa siihen suuntaan.
Arvasin ;D
Nuoriso kännäilee vähemmän kuin aiemmin, tästä on artikkeli mm. Helsingin uutisissa. Oman teinini kaveripiirissä kännijonneja pidetään luusereina.
Itse olin 80-luvulla raittiina selvä poikkeus, nörtti jota katsottiin kieroon. Nyt oma teinini on raittiina valtavirtaa ja erittäin suosittu. Minusta tämä on hyvää kehitystä!
Olenko ainoa, kenen mielestä tämä on vähän ikävääkin kehitystä... Jotenkin surullista, että ei uskalleta irrotella ja pitää hauskaa enää. Kännikuvat olisi kai noloja instassa ja kroppaan tulee turvotusta kaljasta ja niin edelleen. Ja siis kun miettii mitä teineillä on tilalla, niin koneella oloa, tinder-treffejä, somettamista ja pelaamista. Mt-ongelmat ovat olleet kasvussa. Ryyppääminen oli sentään sosiaalista toimintaa. Ei sillä, hyvä että alkoholimyrkytykset ja ylilyönnit on vähentyneet, mutta mitä siitä nyt muistaa, niin itsellä on teini-iän biletyksestä jäänyt hyvät muistot.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, kenen mielestä tämä on vähän ikävääkin kehitystä... Jotenkin surullista, että ei uskalleta irrotella ja pitää hauskaa enää. Kännikuvat olisi kai noloja instassa ja kroppaan tulee turvotusta kaljasta ja niin edelleen. Ja siis kun miettii mitä teineillä on tilalla, niin koneella oloa, tinder-treffejä, somettamista ja pelaamista. Mt-ongelmat ovat olleet kasvussa. Ryyppääminen oli sentään sosiaalista toimintaa. Ei sillä, hyvä että alkoholimyrkytykset ja ylilyönnit on vähentyneet, mutta mitä siitä nyt muistaa, niin itsellä on teini-iän biletyksestä jäänyt hyvät muistot.
Olet ainoa. Kyllä sitä voi muutenkin pitää hauskaa kuin juomalla alkoholia.
En tiedä, mutta ne parhaat nuoruusmuistot on jäänyt juuri tuollaisista bileistä.