Apua! Mitä Kelan psykoterapiahakemukseen pitää laittaa että menee läpi?
Minulla on pitkäkestoista masennusoireilua vuosien ajalta ja opinnot sujuneet vaihtelevasti, nyt viimein parin vuoden hoitokontaktin jälkeen paikkakunnan vaihdon myötä pääsin lääkärille joka laittoi rattaat pyörimään. Löysin kivan psykoterapeutin mutta lääkäriajan tuolle mukavalle psykiatrille sain vasta parin viikon päähän, ja hakemus pitäisi laittaa sitä ennen että terapia saadaan alkamaan mahdollisimman pian ja saan kelakorvauksen. Terapeutti ja lääkäri olivat "varmoja" että hakemus menee historialla läpi mutta silti täyttö ahdistaa.
Onko mitään taikasanoja joita kannattaa hakemukseen laittaa? On vaikeaa kuvailla tuota "miten sairaus vaikuttaa opiskeluun" kohtaa ettei tule liian sairas tai liian terve kuva (jolloin kela hylkää hakemuksen...) Ja mitä kannattaa laittaa kohtaan "miten toivot kuntoutuksen vaikuttavan selviytymiskykyysi työssä ja opinnoissa?" Apua!
Kommentit (7)
Tossa oli hyviä juttuja, olisiko muuta ideaa? Mua ahdistaa tämän täyttö tosi paljon, tosi huonoja kokemuksia näistä ja pelkään kirjoittavani jotain väärin. Edellisessä poliklinikassa tosiaan olin lääkärin mielestä ensin liian sairas psykoterapiaan, sitten yhtäkkiä liian terve. Halusivat vain syöttää psyykelääkkeitä joita kyllä söin mutta tosi pahoilla sivuvaikutuksilla niin ei niistä hyötyä ollut, käyntejä piti olla 2-3 viikon välein mutta kaikkien välissä oli useamman kuukauden tauko kun psykiatrinen sahu ei vaan varannut aikoja tai vastannut soittopyyntöihin. Nykyinen lääkäri on tosi kiva mutta oli sairaslomalla niin ei ehdittykään täyttämään tätä yhdessä ja nyt pitää saada lujaa lähtemään.
Minä laitoin muistaakseni melko simppelisti jotenkin näin: "Toivon kuntoutuksesta olevan apua masennukseni hoidossa ja itsetuntoni parantamisessa" ja sain tuen.
Ota ne kaavakkeet matkaan terapeutin tai hoitajan vastaanotolle ja täytätte ne yhdessä. Se lääkärintodistushan siinä on se tärkein tekijä, jonka perusteella Kelalla sitten päätetään.
Älä huoli, ei sillä ole mitään merkitystä, mitä _sinä_ sinne kirjoitat. Todellisuudessa ne lukee ainoastaan sitä b-lausuntoa, jonka psykiatri kirjoittaa, mutta onkin sitten todella todella tärkeää, että se on hyvin kirjoitettu. Siis, jos psykiatrisi on hyvä lausuntojen kirjoittaja ja mielellään vielä arvostettu kollegojen keskuudessa, sulla ei ole mitään hätää!
Varaa aika Kelan virkailijalta ja pyydä häneltä apua kaavakkeen täyttämisessä. Siihen ne ovat velvollisia Kelassa. Voit tietenkin myös odottaa, että hoitotahosi tulee sairaslomaltaan ja auttaa sinua lomakkeen täyttämisessä.
Olen käsittänyt, että Kelan tukeman terapian saamisessa etusijan saavat sellaiset, joiden tavoitteena on kuntoutua työ- tai opiskelukykyiseksi, ja tavoite on realistinen. Eli et ole liian sairas.
Lisäksi on tärkeää, että arvioidaan sinun hyötyvän terapiasta merkittävästi. Eli et ole liian terve.
Kela ilmeisesti haluaa tukea sellaisten ihmisten kuntouttamista, joista tulee vielä hyviä veronmaksajia.
Kirjoitin hakemuksiin aina sen, että jaksamiseni on niin heikolla tolalla, että minulla on usein itsetuhoisia ajatuksia (olikin aina välillä). Menivät läpi.
Laita sinne konkreettisia esimerkkejä, esim. että opinnot eivät ole edenneet riittävään tahtiin ja sulta on jäänyt kursseja kesken tms. tai että et saa opintoja ajoissa valmiiksi. Ja että terapian avulla uskot että pystyt valmistumaan ajallaan ja kasvattamaan itsetuntemusta/itseluottamusta niin että pystyt alkaa myös etsiä opintojen jälkeen oman alan töitä. Kelaa siis kiinnostaa just sun työ-/opiskelukyky ja miten sitä voi terapian avulla tukea.