Katsoin Mummo-sarjaa DVD:ltä. Tuntui hurjalta, kun isä painosti Annaa kertomaan jonkin asian sanomalla, että "vai otetaanko remmi esiin"!
Kuritettiinko tuon ohjelman tekoaikaan lapsia vielä yleisesti remmillä? Ja tuollaisista asioista, että jos ei totellut vanhempiaan?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 94 syntynyt ja saanut remmiä monta kertaa
Millaisista asioista? Tottelemattomuudestako? Tehosiko se vai tulitko vain entistä uhmakkaammaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisista asioista? Tottelemattomuudestako? Tehosiko se vai tulitko vain entistä uhmakkaammaksi?
Tottelemattomuudesta ja kaikesta pahanteosta mitä tuli tehtyä. Kyllä se tehosi. Ei tehnyt kovin montaa kertaa mieli lisää
Kyllä olen saanut remmiä ja muistan että sama oli kavereillakin. Meillä oli jopa vitsa olohuoneessa pelottimena. Vm80
Ala-asteelta muistan yhden pojan, joka sai piiskaa. Olin tämän pojan luona ennen kuin tämä toimitus alkoi, ja en sitä omin silmin todistanut, koska jouduin lähtemään sieltä pois. Mutta en usko, että fyysinen kurittaminen oli yleistä enää tuohon aikaan, mutta eihän sitä voinut olla kaikesta tietoinen, mitä kotien sisäpuolella tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokkopa kukaan mukula selkäsaunasta nauttii, joten ainakin useimpien kuvittelisin laillani ottavan opikseen ja olla tekemättä ainakaan niitä pahuuksia uudestaan mistä sitä remmiä tuli. Eräänlainen isänpelkohan siinä sitten tulee kylkiäisenä, pelkää tehdä vähän kaikkea kun tietää että isä antaa selkään. Kaukana jotkut jenkkityyliset ailavjuut :D
80-luvulla sain muutaman kerran remmistä, monesti tukkapöllyä ja ns. luunappeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottelemattomuudesta ja kaikesta pahanteosta mitä tuli tehtyä. Kyllä se tehosi. Ei tehnyt kovin montaa kertaa mieli lisää
Auts. Siis vyöllä paljaalle pepulleko? Eikö se satu ihan älyttömästi? Pystyykö sen jälkeen edes istumaan?
87 syntynyt, ei remmiä mutta tukkapöllyä kovaan. Kyllä kaveritkin sai, en koe että olisi ollut harvinaista.
Tuo oli sitä siirtymäkautta kun lapsia uhattiin perinteisesti piiskalla, mutta harva sitä enää käytti, eikä ainakaan hakannut jatkuvasti, paitsi ne luonteet jotka nykyisinkin pahoinpitelevät lapsiaan.
Muistaakseni kerran sain ruusupensaan oksalla piiskaa, muuten remmillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auts. Siis vyöllä paljaalle pepulleko? Eikö se satu ihan älyttömästi? Pystyykö sen jälkeen edes istumaan?
Välillä vyöllä mutta yleensä kyllä ohuella vitsalla. Sattuuhan se ihan älyttömästi mutta ei siitä mitään pysyvää vauriota jäänyt. Saattoi siinä takapuoli hellänä olla vähän aikaa ja istuminen vaikeaa.
Munkin mielestä ysärillä enemmän uhkailtiin kuin selkään annettiin.
Muistan, kun sisko silloin komensi 9 vuotiasta poikaansa: "... jos ei ala ääni kellossa muuttumaan, niin selkäsauna odottaa!!!"
Hetken päästä poika kysyi, että mitä se tarkoittaa.
Toki olihan silloinkin perheitä jolloin kuritus oli väkivaltaa. Onhan moista vieläkin. :(
Olen kasarilla kasvanut ja en minä ikinä remmistä saanut mutta kyllä sillä uhattiin. En muista kuitenkaan pelänneeni selkäsaunaa konkreettisesti joten aika tyhjä uhkaus se oli.