Voiko folaattia/foolihappoa saada vahingossa liikaa?
Olen raskaana ja ostin muutama päivä sitten foolihappolisän, josta olen alkanut syödä päivittäin yhden sellaisen 400 mcg foolihappotabletin. Tulin nyt googletelleeksi ruokia joista tuota folaattia saa ja laskeskelin että saan ravinnosta päivässä vaihdellen n. 400-900 mcg folaattia. Voiko tuosta 400mcg/vrk foolihappolisän syömisestä olla mitään haittaa?
Kommentit (8)
Liikasaannilla on monenlaisia haittavaikutuksia, mm. suurempi syöpäriski.
Ei voi olla haittaa kun syöt suosituksen mukaan. Foolihappo on vesiliukoinen eikä varastoidu lainkaan. Tarpeeton osa erittyy virtsaan.
Terv. LK
On b-vitamiinia eli vesiliukoinen. Eli ylimäärä erittyy virtsan mukana pois. Liika voi aiheuttaa huonoaoloa.
Voiko kaikenkaikkiaan tuosta määrästä ( kuitenkin aina alle 1500mcg/vrk) päivässä tulla haittoja?
ap
Ei voi. Foolihappoa myydään myös 5mg tabletteina, niitä käytetään esimerkiksi vahvojen reumalääkkeiden kanssa.
Joillekin myös suositellaan 800 mikrogrammaa / pvä.
Folaattia ei ehkä ihan helpolla saa liikaa, mutta foolihappoa kylläkin. Itse en ottaisi foolihappoa laisinkaan, sitähän ei ruoassakaan ole ja muutamissakin tutkimuksissa se on alustavasti yhdistetty ties mihin haittoihin.
Tuossa autismilinkistä maininta:
https://hub.jhu.edu/2016/05/12/too-much-folate-pregnant-autism/
Purkissa pitää lukea L-Methylfolate (tai 5-MTHF), jotta sitä kannattaa syödä. Tarkemmin erittelemätön B9 tarkoittanee lähes aina foolihappoa.
Foolihappo varastoituu kuten B12 -vitamiinikin. Perheenjäsenellä fE-folaat ja S-B12-Vit olivat verikokeissa yli 2 x viitearvoja suuremmat hänen syötyään purkillisen metyylikobalamiinia (1000 µg) ja foolihappoa (200 mikrog).
tietääkö kukaan näistä?
ap