Ylen uutinen: Yrittäjä: "Joku oli jopa närkästynyt, kun kehtasin tarjota töitä" – 4 tarinaa työvoimapulasta ja 4 ratkaisua
https://yle.fi/uutiset/3-10143120
"Meiltä jäi pitkäaikainen myyjä eläkkeelle, joten soitin TE-toimistoon ja pyysin ehdokkaita. Niitä löytyi 15 ja soitin jokaiselle itse. Sain törkeitä vastauksia. Joku oli jopa närkästynyt, kun kehtasin tarjota töitä, hän kun haluaa olla kotona. Yhdellä oli pimeä työ, toinen ei vain halunnut jatkaa myyjän työtä, vaikka oli siihen kouluttautunut. Niin vain kävi, ettei löytynyt myyjää meille."
Töiden välttely menee työttömillä koko ajan entistä härskimpään suuntaan! Kaikki etuudet välittömästi paljon nykyistä vastikkeellisimmiksi, niin eiköhän ala työnteko maistua!
Kommentit (48)
"Sen sijaan PTT:n Huovari muistuttaa, että yrittäjillä on tässä myös peiliin katsomisen paikka. Riski kannustinloukkuun jäämisestä pienenee, jos yrittäjä maksaa työntekijälke enemmän."
Eipä lisättävää.
Ei edelleenkään ole mitään työvoimapulaa! Sen sijaan on kyllä olemassa palkanmaksupula ja huutava sellainen!
Eikö kokoomus melko suoraan jo kertonut, että edut leikataan. Yksimielisyys löytyy, eli sovittu muiden puolueiden kanssa jo jossain. Kuulemma kerran se kirpaisee tjsp.
Orpon lausuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei edelleenkään ole mitään työvoimapulaa! Sen sijaan on kyllä olemassa palkanmaksupula ja huutava sellainen!
Jep. Jotain on pielessä, mikäli palkka on niin pieni, että on kannattavampaa olla työttömänä.
Tämä yksi varmasti kertookin työtä tarjoavalle, että en mä nyt tuu kun mulla on pimeä työ. Todella uskottavaa. Miksi näitä tarinoita edes julkaistaan kun on vain toisen osapuolen kertomus? Varmasti on aika väritettyä juttua koko tarina.
Ja jos ilahdut yhteydenotosta niin työnantaja alkaa toppuutella että älähän nyt innostu, ei tämä vielä mitään varmaa ole ja kyse on vain pikkupätkästä eikä vakinaisesta työstä.
Teki mieli haistattaa pitkät ja lyödä luuri korvaan, olisin ymmärtänyt reaktion jos olisin kiljunut onnesta tai samalla pomppinut ja heittänyt voltteja. Erehdyin sanomaan että tämäpä mukavaa ja kyllä kiinnostaa.
P*ska duunihan se aivan mielettömän iloiseksi ja onnelliseksi saa työttömän kuin työttömän! Not!
Myyjän paikka. Olikohan kaupparatsu omalla autolla ja vaihtelevilla tunneilla, puhelinmyyjä vai hakemistopalvelu huijari haussa. Veikkaanpa, että saattoi vastaanotto johtua paikastakin.
Nämä on varmaan just näitä työnantajia jotka haluavat käsittää kaiken työttömän sanomisen väärin ja syyllistää vaan. Voin kuvitella, että jos minulle olisi soittanut ja tarjonnut töitä ja kun olisin joutunut sanomaan, että sairauteni vuoksi en voi ottaa vuorotyötä ja aikaisia vuoroja, niin työnantaja olisi ohittanut kaiken muun kertomani ja kertonut ylelle, että yksi ei voinut tulla kun haluaa nukkua pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jotain on pielessä, mikäli palkka on niin pieni, että on kannattavampaa olla työttömänä.
Todellakin. Jos kuukausipalkka on alle 518 euroa niin en kehtaisi itseäni työnantajaksi kutsua.
Huono palkka, provikkapalkka, nollasopimus, määräaikainen työ, siinä muutama syy miksi työtön haluaa mieluummin maata kotona.
"Soitin jokaiselle itse". Mistä lähtien tietoja on ruvettu antamaan suoraan työkkäristä työnantajille? Ennen ei saanut antaa, vaan työkkäri lähetti asiasta tiedon ja työnhakijan piti ottaa yhteyttä. Kuulostaa kyllä aika oudolta.
Onko jollekin työttömälle työnantaja soittanut? Itse en ole ollut työtön moneen vuoteen, mutta mulle kyllä tuli yleensä osoitus kirjeenä työkkärin kautta ja kerran soitettiin työkkäristä, mutta se paikka oli auki työkkärissä...sain sen paikan. Ei ollut neuvojan paikka, vaan toimistohommaa tuella.
Jaa, löysinkin vastauksen työkkärin sivuilta:
Luovutamme asiakastietoja rajoitetusti
Asiakastiedot ovat luottamuksellisia ja niitä käsittelevällä henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus.
Työnantajille voimme toimittaa vain ne tiedot, joita työpaikan täyttö edellyttää ja joiden luovuttamiseen on asiakkaan kirjallinen suostumus. Tällaisia tietoja ovat:
työnhakijan nimi ja yhteystiedot, äidinkieli, muu kielitaito ja kansalaisuus
työnhakijan koulutus ja suorittamat ammatilliset tutkinnot sekä tarpeellisin osin niiden sisältö ja arvosanat
työhistoria työtodistuksesta ilmenevine tietoineen
asevelvollisuuden suorittaminen
erityisosaaminen, työ- ja koulutustoiveet samoin kuin työnhakijan itsensä laatima työnhakuesittely työnantajia varten
määräaikaisen työsopimuksen solmimisedellytysten selvittämiseksi tieto siitä, että henkilö on ollut yhdenjaksoisesti työtön työnhakija edellisen 12 kuukauden ajan.
Eli työnantaja tuli julkisuutee kertomaan, että paikka on niin paska, ettemme edes yritä muita kuin työttömiä...kummasti meille löytyy työntekijöitä yhtään etsimättäkään mistään. Tulevat itse kysymään.
Osa-aika paskaduuni viiden euron tuntipalkalla jossain kaukana...NOU THANKS
Vierailija kirjoitti:
Eli työnantaja tuli julkisuutee kertomaan, että paikka on niin paska, ettemme edes yritä muita kuin työttömiä...kummasti meille löytyy työntekijöitä yhtään etsimättäkään mistään. Tulevat itse kysymään.
Meille on yleensä löytynyt työntekijöiden lähipiiristä.
Kumma juttu, että itselle ovat myyjän työt kelvanneet. En koskaan osannut ajatella tekeväni huonoa ja halveksittavaa työtä, raha tuli silloin tarpeeseen.
Ihan tällä mihinkään muuhun kantaaottamatta, kuin siihen, että tässä ketjussa halveksitaan myyjän työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Jos kuukausipalkka on alle 518 euroa niin en kehtaisi itseäni työnantajaksi kutsua.
Saathan sinä tuon lisäksi asumistuen ja mahdollisesti toimeentulotuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saathan sinä tuon lisäksi asumistuen ja mahdollisesti toimeentulotuen.
No enpä kuule saakaan. Eikä ole työssäkäyvää puolisoa.
Äläkä käy vänkäämään tästä.
Toisin kuin mielellään ajatellaan, kaikki työttömät eivät saa mitään ruhtinaallisia korvauksia ja elele herroiksi.
Yle on näemmä laittanut todella ison vaihteen päälle työttömien syyllistämis propagandauutisoinnissa. Yle on kentiest valjastettu hallituksen, kokoomuksen ja EK:n viralliseksi propaganda-totuudentorveksi.