Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 2x puoli tuntia juoksua päivässä liikaa?

Vierailija
08.04.2018 |

Jaettuna niin, että aamulla puoli tuntia juoksumatolla ennen töitä, ja illalla puoli tuntia töitten jälkeen.
Minulla on istumatyö, laihdutan tällä hetkellä (ei ole kuin 5 kg liikaa)
En tarvitse laihdutusvinkkejä, en vaan tiedä onko kaksi kertaa päivässä kuntoileminen liikaa. :o

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita juoksijoita jotka osaisi antaa neuvoa?

Vierailija
2/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Mutta on yksipuolista liikuntaa, johon keho nopeasti tottuu ja kerrallaan liian lyhyitä pätkiä, jotta rasvanpoltto ja kunnon kohotus olisi optimaalista.

Ja jollet ole juoksumattotreeniä tottunut vetämään niin epäilen, josko kovin kauan jaksat nytkään tuon suunnitelman mukaan mennä. Tylsäähän se on kuin mikä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, mut muistathan pitää kuitenkin palautumispäivän vähintään kerran viikossa?

Vierailija
4/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mutta on yksipuolista liikuntaa, johon keho nopeasti tottuu ja kerrallaan liian lyhyitä pätkiä, jotta rasvanpoltto ja kunnon kohotus olisi optimaalista.

Ja jollet ole juoksumattotreeniä tottunut vetämään niin epäilen, josko kovin kauan jaksat nytkään tuon suunnitelman mukaan mennä. Tylsäähän se on kuin mikä.

kiitti vinkistä. Pitää pidentää juoksuaikaa. Olen tottunut juoksumattotreeniin. Ei se ole kovin tylsää. :D

Teen nopea kävely-sprintti treeniä sen puoli tuntia kerrallaan, ylämäkeen.

-ap

Vierailija
5/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä, mut muistathan pitää kuitenkin palautumispäivän vähintään kerran viikossa?

Pidän

ap

Vierailija
6/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo paha ole. Olen itse käyny kahdeksan vuotta pyörällä töissä kesät talvet matka n. 30-40min vähän olosuhteista riippuen. Pitää ihmisen terveenä!!

Tänä aikana ehkä n. 10 kertaa vuosittain olen kulkenut julkisilla, joilla matka kestää yhtä kauan.

Vierailija
7/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo paha ole. Olen itse käyny kahdeksan vuotta pyörällä töissä kesät talvet matka n. 30-40min vähän olosuhteista riippuen. Pitää ihmisen terveenä!!

Tänä aikana ehkä n. 10 kertaa vuosittain olen kulkenut julkisilla, joilla matka kestää yhtä kauan.

Hienoa :) Tärkeintä oli juuri tietää, etten kuntoile liikaa. Eli voin juosta vielä kauemminkin. Olo on hyvä!

-ap

Vierailija
8/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin vähän, jos se on vielä juoksumatolla ja ainoa liikuntamuotosi. Monipuolista liikuntatottumuksiasi ja muista antaa eri lihasryhmien vuorotellen levätä rasituksen mukaan. 

Vierailija
9/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu on aika kuluttavaa. Riippuu tietty tahdista ja geeneistä, mutta itse hajotin joskus jalkani juoksemalla 7-10km/päivä ja joskus 20km. En tiedä, onko juoksumatto parempi kuin vaihteleva maasto, ja onko kengillä väliä. Tai tahdilla. Itse juoksin aika kyytiä ja usein asfaltilla ilman kunnon kenkiä.

Tunti päivässä ei ehkä ole liikaa, mutta kuuntele kroppaasi. Jos lonkka, jalkaterät tai polvet alkaa tuntua oudolta, niin pidä taukoa kunnes ei enää tunnu siltä. Mä en aluksi tuntenut kipua, vaan tuntui vaan oudolta.

Jaksan kävellä yli 20km päivässä loputtomiin ilman mitään erityisiä tuntemuksia, mutta juoksu on eri juttu.

Vierailija
10/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksu on aika kuluttavaa. Riippuu tietty tahdista ja geeneistä, mutta itse hajotin joskus jalkani juoksemalla 7-10km/päivä ja joskus 20km. En tiedä, onko juoksumatto parempi kuin vaihteleva maasto, ja onko kengillä väliä. Tai tahdilla. Itse juoksin aika kyytiä ja usein asfaltilla ilman kunnon kenkiä.

Tunti päivässä ei ehkä ole liikaa, mutta kuuntele kroppaasi. Jos lonkka, jalkaterät tai polvet alkaa tuntua oudolta, niin pidä taukoa kunnes ei enää tunnu siltä. Mä en aluksi tuntenut kipua, vaan tuntui vaan oudolta.

Jaksan kävellä yli 20km päivässä loputtomiin ilman mitään erityisiä tuntemuksia, mutta juoksu on eri juttu.

Kiitti vinkeistä.  :)  Alkuun sain pahan iskiaksen, mutta se meni ohi kun juoksua jatkoi. Pitää tunnostella mitä jalat sanoo jonkun ajan päästä. Kengät on hyvät.

Liikun töihin ja kauppaan kävellen, se ei tunnu miltään.

-ap

Vierailija
11/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin vähän, jos se on vielä juoksumatolla ja ainoa liikuntamuotosi. Monipuolista liikuntatottumuksiasi ja muista antaa eri lihasryhmien vuorotellen levätä rasituksen mukaan. 

Se on ainoa mitä voin tehdä. Kyykkään välillä. Uisin, jos siihen olisi mahdollisuus. Kävelen myös paljon. Arkiliikuntaa tulee paljon.

Ehkä lihakseni ovat jotenkin tosi heikot, mutta aina kun yritän lihaskuntoa harjoittaa edes vähän, saan siitä kamalan pahoinvoinnin.

-ap

Vierailija
12/12 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, onko tuo liikaa, riippuu nykyisestä kunnostasi ja siitä, mihin elimistösi on tottunut. Jos olet tähän asti tehnyt yhden puolen tunnin harjoituksen päivässä, niin harjoitusmäärän kaksinkertaistaminen yhtäkkiä on liikaa ja altistaa sekä rasitusvammoille että ylirasitusongelmalle.

Jos taas olet harjoitusmääriä vähitellen kasvattamalla päätynyt tuohon tilanteeseen ja vuorottelet kevyttä ja tehokkaampaa harjoittelua tarpeeksi hyvin, niin tuo ei ole välttämättä liikaa. Muista kuitenkin, että 80 % harjoitteluajasta pitäisi olla teholtaan kevyttä. Niin se on huippu-urheilijoillakin.

Se, että sinulle tulee lihaskuntoharjoittelusta heti huono olo, viittaa kyllä siihen, että teet harjoituksia liian kovalla teholla.