Pottailusta
Ollaan pottailtu tässä tovi (vauva alle 1v) ja välillä pissat ja kakat sujahtaa pottaan kivasti eikä vauva tykkää kyttyrää potalla istumisesta eli sikäli ookoo. Mutta nyt mietin vaan et kannattaako miun aina unien jälkeen potalle laittaa vaikka pissa ehtii lirahtaa jo vaippaan(vaippa tuntuu lämpöseltä ja pinta aavistuksen kosteelta)? Aamulla yön jälkeen ehdimme vessaan pissalle mutta päikkäreiltä en saa vauvaa riisuttua riittävän nopeesti. Entä ruuan jälkeen, kannattaako laitta potalle heti vai vähän ajan päästä? Meidän vauva kakkii useimmiten ruuan jälkeen mut tosi harvoin pottaan(paitsi aamupalan jälkeen) mut annas olla kun potalta pois nostan, ja vaipan laitan, heti on vaipassa kakka. Kannattaako vaan sitkeesti pottaa tarjota vaikkei sinne tulosta tulisikaan vai antaa vaan tehdä vaippaansa? Vaippoja vaan menee kauheesti hukkaan kun aina on pienet pisut vaipassa...
" Oikeita" vastauksiahan ei ole - riippuu kaiketi siitä, mitä haluat saada aikaiseksi ja kuinka tosissaan?! Vaipattomat vauvat/äidithän pissattavat ja kakattavat tarkoituksenaan saada kaikki saaliit pottaan, toiset taas eivät koske pottaan ennen parin vuoden ikää...
Minä olen laittanut potalle aina vaipanvaihdon yhteydessä ja aamulla herättyä. Jos jaksan, olen laittanut vauvan potalle, kun itse käyn vessassa - joskus tulee jotain joskus ei. Tarkoituksena ei minulla ole, että olisi pakko saada pottaan jotain, vaan että potta tulee tutksi.
En tiedä, miksi pitäisi laittaa potalle, jos pissa tuli jo. Vasta kun vauva oppii säätelemään rakkoaan, kannattaa aloitta oikea " harjoittelu" pissaamisen ja kakkaamisen kanssa.
Taas se, milloin kannattaa laittaa potalle vaihtelee ainakin meillä päivästä toiseen. Joskus tulee kakat heti ruokailun päätyttyä, joskus vähän ajan päästä. Jos olen virkeällä päällä, laitan vauvan potalle heti kun alkaa " näyttää siltä" , eli ähistely alkaa. Joskus vaipassa on jo pieni kakka, mutta loput tulevat sitten pottaan...
Jos vaipassa on ollut vain pikkupisu, olen saattanut laittaa saman vaipan takaisin. Ymmärrän kyllä harmittelusi vaippojen kulumisesta, kun itseäkin joskus suututtaa/naurattaa, kun ihan puhtaaseen vaippaan tehdään heti kakat ja eiku vaihtamaan! Siksi olenkin päivisin käyttänyt kotosalla ollessa kestovaippoja, niin on voinut pikakakatut vaipat heittäåä vaan pesukoneeseen...