Apua työnhakuun! (Voiko merkonomi hakea tradenomin paikkaa?)
Firmassa jossa olen ollut "ikuisuuden" töissä, haetaan toiseen työtehtävään henkilöä. Paikka kiinnostaisi superpaljon. Olisi mukavaa vaihtaa työtehtävää talon sisällä, kun työnantaja minulle mieleinen. Aiemmin en ole hakenut paikkoja, vaan ollut tyytyväinen omaan tehtävääni, nyt kuitenkin alkanut maistua puulle ja kaipaisin jotain uutta. Minulla on vaadittu kokemus työhön, mutta ei koulutusta. Olen vain merkonomi ja työpaikkailmoituksessa luki, että vaaditaan vähintään tradenomin koulutus. Itse uskon, että työn voi hoitaa muukin kuin tradenomi, mutta mutta...
Mitä mieltä olette, onko mitään järkeä edes hakea? Mahtaako vaaditut koulutukset yleensä olla ihan ehdottomia? Voin tietenkin soittaa ja tiedustella asiaa, mutta nolaanko vain itseni jos niin teen?
Kommentit (8)
Hae vaan. Sehän on sitten niiden rekrytoijien ongelma, kenet valitsevat. Tuo esille osaamisesi taso, voi merkitä enemmän kuin tutkinto.
Veikkaan vahvasti, että kyseinen duuni menee kauppatieteiden maisterille. Tutkinnollasi olet ravintoketjun hännillä, sori
Ei koulutus takaa mitään pätevyyttä, korkeintaan muodollisen. Rajaamalla koulutusta rajataan hakijoita, kun toimistohommiin tulee yleensä satoja hakemuksia - jos ei tule, firmassa on jotain pahasti vialla. Itse olen hakenut ja saanut paikan, johon en täyttänyt koulutusvaatimuksia. Jälkeenpäin kuulin eräältä entiseltä työkaverilta, että hän oli hakenut samaa paikkaa ja käynyt haastattelussakin. Hänkään ei täyttänyt alkuperäisiä koulutusvaatimuksia. Molemmilla meillä oli kuitenkin kokemusta samantapaisesta työstä. Työ oli ok, mutta ei todellakaan sitä koulutusta vaativaa, mitä siihen vaadittiin. Nykyään olen vaativammassa työssä ihan erilaisessa paikassa.
Onko tämä uusi kaksivuotinen merkonoomin tutkinto vai se vanha opisto merkonoomi (tradenomin tutkinto korvasi tämän)?
Syf kirjoitti:
Onko tämä uusi kaksivuotinen merkonoomin tutkinto vai se vanha opisto merkonoomi (tradenomin tutkinto korvasi tämän)?
Minulla n. 20 vuotta vanha liiketalouden perustutkinto (merkonomi). Oli silloin maailmanaikaan 3 vuoden koulutus. En edes tiennyt että on nykyään 2 vuotta o.O
Ap
Kaupallisella alalla tutkinnolla ei ole niin suurta merkitystä kuin osaamisella, kokemuksella, persoonalla ja asenteella. Toista se on meilä sote-alalla, jossa tutkinto määrää hierarkian. Joten hae vaan!
Aina kannattaa yrittää!
Itse olen tradenomi ja teen maisteritason työtä. Yleensä on tärkeintä, että työntekijä "istuu" avoimeen tehtävään ja työporukkaan, on kykenevä hoitamaan ja kehittämään omaa vastuualuettaan ja omaa sisäistä yrittäjyyttä. Lisäksi työ tekijäänsä opettaa -sananlasku pitää useimmiten paikkansa.