Kauheaa mitä tänään tapahtui :(((
Olin autoilemassa meidän uudella autolla, jolla en ole vielä paljon ajanut. Siitä autosta on jotenkin tosi vaikeaa nähdä vasemmalle puolelle taakse, jos pitää esim. vaihtaa oikean puoleiselta kaistalta vasemman puoleiselle. Meillä on vielä takana sivuikkunassa ollut sellainen aurinkosuoja lapsia varten, joka entisestään huononsi näkyvyyttä.
Olin siis oikean puoleisella kaistalla ja vilkuttelin jonkin aikaa, että olen menossa vasemman puoleiselle kaistalle. Kurkin taakse minkä näin ja tiedostin kyllä, että eipä paljoa näy mitään. Vaihdoin kaistaa ja hirveää tööttäystä kuului takaa. Ilmeisesti olin ollut ajamassa sen takana tulevan kylkeen tms. :((( Ja minä en vain nähnyt koko autoa :O Ihan hirveää mitä olisi voinut tapahtua ja mulla molemmat lapset kyydissä :((( Itkettää ja suunnilleen tärisen vieläkin niin paljon säikähdin. Liekö tuota enää ikinä uskallan tuolla autolla ajaa.
Kommentit (27)
mun päälle, löytyipähän sillekin siis selitys kun olen ihmetellyt et miten ihmiset ei kato mitä ympärillä tapahtuu.
Sanon sinulle et älä vaihda kaistaa jos et näe ja on parempi olla ajamatta autoa mikäli olet uudella autolla noin epävarma ja aiheuta vaaratilanteita.
Vielä kun on lapsia kyydissä niin hui ja hyi...
Toivon kuitenkin et toivut säikähdyksestä ja toivon todella ettet mene rattiin ennen kuin hallitset välineen jota kuljetat!
Mukavaa viikonloppua sinulle ja perheellesi sekä turvallisempia ajoja tulevaisuuteen!!!!!!!
Jade ja tyty 3kk
toivon todella ettet mene rattiin ennen kuin hallitset välineen jota kuljetat!
Siinä on vain semmonen homma, että ei sitä opi uutta autoa ajamaan kuin ajamalla, joten ratista pois pysytteleminen ei kyllä taitoa kartuta.
Liikenteessä sattuu ja tapahtuu, sille ei voi mitään. Evoluutio ei ole luonut ihmistä nopean kulkuneuvon rattiin ja on ihan selvä, että läheltä piti -tilanteita sattuu meille kaikille. Jos sulle Jade ei ole sattunut, se johtuu siitä, ettet ole ajanut paljon, ei siitä, että olisit jotenkin poikkeuksellisen hyvä kuski.
Kyllä se järkytys siitä tasoittuu. Älä vaan jätä autoilua tuohon.
T: tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä ajanut Mer
Noita tilanteita voi sattua kenelle vain. Ehkäpä joku päivä itsekin huomaat töppäileväsi liikenteessä sillä sitä sattuu varmasti ihan kaikille. Kaivelepa muistilokeroitasi; etkö todella ole koskaan itse mokannut liikenteessä?!
Sitä paitsi takana tulevat vois kyllä antaa tilaa näille kaistaa vaihtaville eikä vain körötellä itsepäisesti omalla kaistalla, jos kerran näkee, että tunkua ois omalle kaistalle.
Ja sinä omaree, jatka vain autoilua. Et varmasti ole ainoa lapsia kyyditellyt, jolle noin on käynyt.
sulta mer, että onko sulle sattunut koskaan vastaavaa? Siis kun musta tuntuu, että olen ainoa näin huolimaton luuseri kuski :(((
Nousin rampilta Kehä I:lle ja takaa tuli oikeanpuoleisella kaistalla auto, joka jäi kuolleeseen kulmaan eli jota en sivupeilistä nähnyt ja kiilasin siis takana tulijan eteen. Näissä uusissa autoissa on se huono puoli, että kun ne tehdään niin turvallisiksi ja rautaa on leveälti, näkyvyys saattaa huonontua.
Oli myös lapsi kyydissä ja sydän löi kerran tyhjää, mutta kuten sanottu, näitä tilanteita tapahtuu. Pääasia, ettei paniikissa tee jotain vielä typerämpää, kuten aja ulos tieltä tms.
huomannut ihan saman, että näissä uusissa autoissa on tuo paha puoli, että tosissaan tekee tiukkaa nähdä kaikkea, kun kuolleita kulmia tuntuu olevan joka suunnalla. Lisäksi ainakin meidän autossa on nuo takaikkunat korkeammalla kuin edellisessä autossamme ja muutenkin ne ovat pienemmät. Jotenkin huojentaa kuulla, että näitä tosiaan sattuu... Vaikka kivaahan se ei ole kenellekään.
Olen kyllä samoilla linjoilla JADEn kanssa. Älä mene rattiin jos et osaa ajaa!! Käykää hyvät naiset vaikka markettien isoilla parkkipaikoilla harjoittelemassa (uuden) auton kanssa ennen liikenteeseen menoa! Täällä puhutaan kuolleesta kulmasta. Eikö teidän päät käänny? Onko niskat jumissa? Tottakai autoon kuin autoon jää kuollut kulma, sen takia pitää myös katsoa olkapäänsä yli! Kai te tämän tiesitte?
Olen itse menettänyt aviomieheni yhden tälläisen kuskin takia. Niin voi myös käydä teille tai teidän rakkaimmillenne. Älkää siis lähtekö liikenteeseen jos ette osaa ajaa tai hallitse ajoneuvoanne!
Peesaan kyllä Jadea ja Kisuli Pupusta!!!
Ihan älyttömiä kommentteja tässä ketjussa. Ihan ensiksi: omaree: kurja että tapahtui tollasta, varmaan säikäytti ja ONNEKSI mitään pahempaa ei sattunut kellekään!!!
Mutta mutta: tuollaiset tokaisut, että liikenteeseen vaan HARJOITTELEMAAN, on ihan älyttömiä. Tuskin kukaan meistä haluaa olla se autoilija, joka kohtaa tuollaisen harjoittelijan liikenteessä, vai mitä?
Itselläni oli muutama päivä sitten läheltä piti- tapaus, mutta olin se toinen osapuoli. Eli olin ajamassa ohitustiellä, kun viereisen kaistan naisautoilija alkoi kiilata kylkeeni. Minun toisella puolellani oli keskikaide, joten ei ollut paljon väistömahdollisuuksia. Nainen ei edes katsonut, ennen kuin alkoi vaihtaa kaistaa ja teki sen ilman vilkkua tai mitään merkkiä. Olisi kyllä nähnyt autoni nokan, jos olisi yhtään päätään kääntänyt. Olin nimittäin ihan rinnalla. Ei paljoa naurata, kun itsellä on pieni lapsi kyydissä ja toinen alkaa puskea siihen samaan kylkeen. Ajaja havahtui vasta kun soitin torvea ja teki sitten äkkinäisen korjausliikkeen, jossa olisi voinut käydä huonosti, jos tie olisi ollut liukas.
Liikenne, kaupunki- tai maantienopeuksinen vauhti, ei missään tapauksessa ole mikään harjoittelupaikka. Jos auto on uusi, niin harjoitelkaa todellakin sillä ajamista jossakin rauhallisessa pihassa, peruuttamista, kääntymistä, kaikkea mahdollista.
Tuo teoria, että jos ajaa paljon, niin varmasti on sattunutkin kaikkea, ei ihan pidä paikkaansa. Itse ajoin ennen työni vuoksi noin 60 000 km vuodessa viiden vuoden ajan ja täytyy myöntää, ettei mitään tuollaisia tarkkaavaisuuteen liittyviä juttuja tapahtunut. Pari kertaa hirvi vilahti läheltä, mutta ei ollut varsinaisesti mikään läheltä piti-tilanne.
Sekään ei ole mikään selitys, että uusissa autoissa on nin paljon rautaa, että se haittaa näkyvyyttä. Kyllä se johtuu ihan muista jutuista. Autoissa on iät ja ajat ollut ns. kuollut kulma, se ei ole mikään uusi juttu. Huolellinen peilien käyttö ja vielä pään kääntäminen auttavat pitkälle.
En itseasiassa edes ymmärrä ap:n selitystä siitä, että takaikkunoissa oli aurinkosuojat: miten ihmeessä käännät päätäsi niin, että katsot takaikkunoista ulos?! Hirvittää ajatellakin, miten kauan aikaa ja miten pitkän matkan tuollaisen kurottelun aikana ehtii ajaa ja kuka sitten katsoo, minne auto menee?
kaikesta huolimatta turvallista matkaa kaikille =)
Jessiina77 puhut asiaa! Siis mua alko nyt ihan oikeasti hirvittämään ajatus liikenteeseen menosta yhdessä näiden mammojen kanssa! En tiennytkään että on olemassa kuskeja jotka eivät käännä päätä kaistaa vaihtaessa. Ja jos kääntävätkin eivät näe?? ja silti vaihtavat! Apua! Oletteko te olleet autokoulussa? Onko koskaan juolahtanut mieleen että teidänkin eteen saattaa tällainen kuski-joka-ei-nää-jonka-pää-ei-käänny kiilata? Siis sinä itsekin voit olla vaarassa ja sinun lapset? Eikä kannata tuudittautua siihen että itsellä on paljon-rautaa-ympärillä eihän minulla kuinkaan käy vaikka jotain sattuisikin. Kyllä siinä pahasti voi käydä vaikka olisi minkälainen peli alla. Siis please lupaattehan tästä lähin edes kääntää sen pikku päänne? Ja jos ette, jostain kumman syystä nää, niin ette sitten vaihda kaistaa? OK?
t. KP
juuri se kulma minkä taakse esim. toinen auto jää vaikka kuinka päätänsä pyörittäisi. Näitä kulmia on jokaisessa autossa väkisinkin, kun eivät ole läpinäkyviä nuo autot. Aivan varmasti päät pyörii minkä ehtii, mutta ihmisiä kun ollaan niin erehdyksiä sattuu. Ikävää että menetit miehesi juuri TÄLLAISEN kuskin takia, mutta yhtä hyvin se olisi voinut olla hirvikolari. Mikä silloin olisi ollut syynä? Liian kova tilannenopeus vai huono näkö? Eikö ihmiset osaa ajaa tarpeeksi hiljaa, kun hirvikolareita sattuu?! Syyttelyä voidaan jatkaa loputtomiin. Toivon mukaan sinä olet päässyt elämään omaa elämääsi ilman, että tarvii kylvää katkeruutta täällä netissä ihmisille, joille vahinkoja sattuu. Minä ainakin ymmärsin alkuperäisen kirjoittajan jutusta, että oli kyllä katsonut ympäriinsä, mutta ei ollut huomannut autoa sen kuolleen kulman takia.
Kisuli_Pupunen:
Olen kyllä samoilla linjoilla JADEn kanssa. Älä mene rattiin jos et osaa ajaa!! Käykää hyvät naiset vaikka markettien isoilla parkkipaikoilla harjoittelemassa (uuden) auton kanssa ennen liikenteeseen menoa! Täällä puhutaan kuolleesta kulmasta. Eikö teidän päät käänny? Onko niskat jumissa? Tottakai autoon kuin autoon jää kuollut kulma, sen takia pitää myös katsoa olkapäänsä yli! Kai te tämän tiesitte?Olen itse menettänyt aviomieheni yhden tälläisen kuskin takia. Niin voi myös käydä teille tai teidän rakkaimmillenne. Älkää siis lähtekö liikenteeseen jos ette osaa ajaa tai hallitse ajoneuvoanne!
Mitä et ymmärtänyt aurinkosuojajutusta? Jos vaihdat kaistaa niin tottakai sun pitää katsoa olkapääsi yli vasemmalle, jos olet menossa vasemmalle kaistalle?! Vai katsotko vain peilien kautta?! Jos ei näe tarpeeksi kauas vain etuoven ikkunasta (kuten meidän autossa) niin tottakai täytyy katsoa sieltä takaoven ikkunan kautta, jos meinaa jotain nähdä.
En itseasiassa edes ymmärrä ap:n selitystä siitä, että takaikkunoissa oli aurinkosuojat: miten ihmeessä käännät päätäsi niin, että katsot takaikkunoista ulos?! Hirvittää ajatellakin, miten kauan aikaa ja miten pitkän matkan tuollaisen kurottelun aikana ehtii ajaa ja kuka sitten katsoo, minne auto menee?
kaikesta huolimatta turvallista matkaa kaikille =)
[/quote]
heh heh en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa? OOTKO SIIS TOSISSASI???
Kuollut kulma tarkoittaa kyllä sitä kun katsot vaan auton sivupeilistä etkä käännä päätäsi, silloin jää kuollut kulma eli paikka johon mahtuu auto siis jos et käännä päätäsi! Ei ole olemassa muunlaisia kuolleita kulmia! Haloo! Tottakai sinä näet ihan joka paikkaan/kulmaan JOS käännät päätäsi eli katsot olkapääsi yli. Hiffaatko? Ehkä sun kannattaisi kokeilla tätä ihan käytännössä seuraavan kerran kun lähdet liikenteeseen? Suosittelen kyllä sinullekin marketin parkkipaikalle menoa ennen sitä. Sielläkin voi harjoitella muun muassa tätä asiaa.
t. KP
on nyt joku Jaden multipersoona kirjoittelemassa, mutta ei nyt siitä enempää.
Kyllä minulle on opetettu, että kuollut kulma on aina olemassa. Minun käsityksen mukaan kuollut kulma on se kaikki mikä jää esim. auton jonkin runko-osan peittoon ja jos ikävästi käy niin sen runko-osan takana voi olla se toinen auto sopivasti piilossa ja ei ehdi näkyä siinä pienessä ajassa minkä ajan sitä päätään voi kääntää ajamatta ties minne omalta kaistaltaan.
Kisuli_Pupunen:
heh heh en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa? OOTKO SIIS TOSISSASI???Kuollut kulma tarkoittaa kyllä sitä kun katsot vaan auton sivupeilistä etkä käännä päätäsi, silloin jää kuollut kulma eli paikka johon mahtuu auto siis jos et käännä päätäsi! Ei ole olemassa muunlaisia kuolleita kulmia! Haloo! Tottakai sinä näet ihan joka paikkaan/kulmaan JOS käännät päätäsi eli katsot olkapääsi yli. Hiffaatko? Ehkä sun kannattaisi kokeilla tätä ihan käytännössä seuraavan kerran kun lähdet liikenteeseen? Suosittelen kyllä sinullekin marketin parkkipaikalle menoa ennen sitä. Sielläkin voi harjoitella muun muassa tätä asiaa.
t. KP
Siis minkälaisesta ajoneuvosta nyt puhutaan? Ehkä joku fillari saattais mahtua jonkun auton pilarin taakse mutta ei todellakaan henkilöauto! Henkilöautohan on, pienimmätkin, yli 4 metriä pitkiä! Ethän sä kuitenkaan kuorma-autoa tms. ajele? Ne ja niiden kuolleet kulmat on asia erikseen.
t. KP
kääntää päätään ja eivät huomaa viereisellä kaistalla tulevaa autoa? Mihin se auto häviää ellei sopivasti jonkun runko-osan taakse? Jos auto on tarpeeksi takana, mutta kuitenkin liian lähellä niin kyllä se voi hävitä ainakin farmarissa sen rungon taakse, jos sattuu sopivasti. Näin ainakin autokoulun autossa ;)
Kisuli_Pupunen:
Siis minkälaisesta ajoneuvosta nyt puhutaan? Ehkä joku fillari saattais mahtua jonkun auton pilarin taakse mutta ei todellakaan henkilöauto! Henkilöautohan on, pienimmätkin, yli 4 metriä pitkiä! Ethän sä kuitenkaan kuorma-autoa tms. ajele? Ne ja niiden kuolleet kulmat on asia erikseen.t. KP
Minun puolestani tämän keskustelun ja toisten mollaamisen voi nyt viheltää poikki. Kiitos teille, jotka jaksoitte ymmärtää. En millään lailla kaivannutkaan puolusteluja tälle töppäilylleni, mutta täytyy myöntää, että moralisointi ei auta asiassa sitten pätkän vertaa. Jokaisella on tietysti oikeus paukuttaa sillä " autoilu-Raamatulla" päähän niin parhaaksi näkee ja aina on ilo kuulla, että on täydellisiä kuskeja, jotka varmasti tekevät itse kaiken aina oikein. Tiedättekö mitä, niin minäkin olen aina luullut ajavani tarkkaavaisesti ja nyt olen sitten siinä tilanteessa, että olen ihan kauhuissani, että miten minulle; huolelliselle ajajalle pääsi käymään näin. Siinä riittää kuulkaa miettimistä ja kauhistelua taas pitkäksi aikaa ja oman itsensä soimaamista ilman kenenkään apua. Turvallista ajomatkaa kaikille ja mukavaa viikonloppua ja hyvää yötä.
En minä ainakaan yritä ketään mollata. Yritän vaan valistaa ihmisiä, jotka mielestäni ovat väärässä tässä tärkeässä asiassa. Siis edelleen olen sitä mieltä ettei kuollutta kulmaa henkilöautoa ajettaessa jää, jos käyttää peilejä oikein ja kääntää päätänsä. Ihan vaan tiedoksi kaikille, olen ajanut monia erilaisia henkilöautoja, myös farmareita. Minkä merkkiseen autoon kuollut kulma jää? Otan mielelläni kommentteja ja vastaväitteitä vastaan hyvien argumenttien kera.
t. KP
minä en tiettävästi ainakaan ole kenenkään sivupersoona! Terveisiä vaan saunasta. En tajunnut jäädä linjoille odottelemaan muiden kommentteja!
Tarkoitin tuolla aurinkosuojajutulla sitä, että ajaessani en todellakaan tiiraile KUSKIN puoleisen takaikkunan kautta yhtään mitään. Eli ainakin meidän autossa penkit ja ikkunat sattuvat siten, että jos niin tekisin, niin joutuisin kääntymään ja kurottamaan niin paljon, että en uskaltaisi edes ajaa eteenpäin (koska taaksekatsomiseen menisi liikaa aikaa). Oikealle taakse on nopeampi ja luontevampi katsoa myös takaikkunan kautta.
Ja itse asiassa piti ihan miettiä, mitä autokoulussa aikanaan opetettiin kuolleesta kulmasta, hainpa vintiltä vanhat kirjatkin, jotka olen huvikseni säilyttänyt. Eli niissä sanotaan, että kuollut kulma vältetään katsomalla ensin huolellisesti peruutus- ja sitten sivupeileihin. Tämän jälkeen vielä varmistetaan katsomalla sivuikkunasta. Eli kuollut kulmahan syntyy nimenomaan jos ajetaan pelkkien peilien varassa.
Omaree: tarkoitukseni ei todellakaan ole moralisoida ja kuten jo ekassa viestissänikin kirjoitin, niin onneksi kenellekään ei käynyt kuinkaan. Harjoittelu ja autoon tutustuminen on kuitenkin edelleen mielestäni tehtävä jossakin muualla kuin tien päällä muun liikenteen joukossa. Tapahtunut varmasti säikäytti sinua, toivottavasti saat voimia ja rohkeutta harjoitella ja palata taas ratin taakse. Pahinta on tosiaan jättää ajaminen kokonaan.
ollut tuon kaltainen vähältä piti tilanne. Tiedän, tuntuu kauhealle :/