Kauheaa mitä tänään tapahtui :(((
Olin autoilemassa meidän uudella autolla, jolla en ole vielä paljon ajanut. Siitä autosta on jotenkin tosi vaikeaa nähdä vasemmalle puolelle taakse, jos pitää esim. vaihtaa oikean puoleiselta kaistalta vasemman puoleiselle. Meillä on vielä takana sivuikkunassa ollut sellainen aurinkosuoja lapsia varten, joka entisestään huononsi näkyvyyttä.
Olin siis oikean puoleisella kaistalla ja vilkuttelin jonkin aikaa, että olen menossa vasemman puoleiselle kaistalle. Kurkin taakse minkä näin ja tiedostin kyllä, että eipä paljoa näy mitään. Vaihdoin kaistaa ja hirveää tööttäystä kuului takaa. Ilmeisesti olin ollut ajamassa sen takana tulevan kylkeen tms. :((( Ja minä en vain nähnyt koko autoa :O Ihan hirveää mitä olisi voinut tapahtua ja mulla molemmat lapset kyydissä :((( Itkettää ja suunnilleen tärisen vieläkin niin paljon säikähdin. Liekö tuota enää ikinä uskallan tuolla autolla ajaa.
Kommentit (27)
Minä en ymmärrän miten uskaltaa vaihtaa kaistaa oikealta vasemmalle, jos ei kurkista myös oikealle puolelle olkansa yli. Jos ajaa vain peilien perusteella niin taatusti syntyy se kuollut kulma. Uusissa autoissa myös peilit näyttää välimatkaa suuremmaksi kuin se onkaan, joten minusta on tosi tärkeää, että ei aja vain peilien perusteella vaan kurkistaa myös olkansa yli. Miten te muut ajatte?
jessiina77:
minä en tiettävästi ainakaan ole kenenkään sivupersoona! Terveisiä vaan saunasta. En tajunnut jäädä linjoille odottelemaan muiden kommentteja!Tarkoitin tuolla aurinkosuojajutulla sitä, että ajaessani en todellakaan tiiraile KUSKIN puoleisen takaikkunan kautta yhtään mitään. Eli ainakin meidän autossa penkit ja ikkunat sattuvat siten, että jos niin tekisin, niin joutuisin kääntymään ja kurottamaan niin paljon, että en uskaltaisi edes ajaa eteenpäin (koska taaksekatsomiseen menisi liikaa aikaa). Oikealle taakse on nopeampi ja luontevampi katsoa myös takaikkunan kautta.
Ja itse asiassa piti ihan miettiä, mitä autokoulussa aikanaan opetettiin kuolleesta kulmasta, hainpa vintiltä vanhat kirjatkin, jotka olen huvikseni säilyttänyt. Eli niissä sanotaan, että kuollut kulma vältetään katsomalla ensin huolellisesti peruutus- ja sitten sivupeileihin. Tämän jälkeen vielä varmistetaan katsomalla sivuikkunasta. Eli kuollut kulmahan syntyy nimenomaan jos ajetaan pelkkien peilien varassa.
Omaree: tarkoitukseni ei todellakaan ole moralisoida ja kuten jo ekassa viestissänikin kirjoitin, niin onneksi kenellekään ei käynyt kuinkaan. Harjoittelu ja autoon tutustuminen on kuitenkin edelleen mielestäni tehtävä jossakin muualla kuin tien päällä muun liikenteen joukossa. Tapahtunut varmasti säikäytti sinua, toivottavasti saat voimia ja rohkeutta harjoitella ja palata taas ratin taakse. Pahinta on tosiaan jättää ajaminen kokonaan.
ompuspompus:
Minä en ymmärrän miten uskaltaa vaihtaa kaistaa oikealta vasemmalle, jos ei kurkista myös oikealle puolelle olkansa yli. Jos ajaa vain peilien perusteella niin taatusti syntyy se kuollut kulma. Uusissa autoissa myös peilit näyttää välimatkaa suuremmaksi kuin se onkaan, joten minusta on tosi tärkeää, että ei aja vain peilien perusteella vaan kurkistaa myös olkansa yli. Miten te muut ajatte?jessiina77:
minä en tiettävästi ainakaan ole kenenkään sivupersoona! Terveisiä vaan saunasta. En tajunnut jäädä linjoille odottelemaan muiden kommentteja!Tarkoitin tuolla aurinkosuojajutulla sitä, että ajaessani en todellakaan tiiraile KUSKIN puoleisen takaikkunan kautta yhtään mitään. Eli ainakin meidän autossa penkit ja ikkunat sattuvat siten, että jos niin tekisin, niin joutuisin kääntymään ja kurottamaan niin paljon, että en uskaltaisi edes ajaa eteenpäin (koska taaksekatsomiseen menisi liikaa aikaa). Oikealle taakse on nopeampi ja luontevampi katsoa myös takaikkunan kautta.
Ja itse asiassa piti ihan miettiä, mitä autokoulussa aikanaan opetettiin kuolleesta kulmasta, hainpa vintiltä vanhat kirjatkin, jotka olen huvikseni säilyttänyt. Eli niissä sanotaan, että kuollut kulma vältetään katsomalla ensin huolellisesti peruutus- ja sitten sivupeileihin. Tämän jälkeen vielä varmistetaan katsomalla sivuikkunasta. Eli kuollut kulmahan syntyy nimenomaan jos ajetaan pelkkien peilien varassa.
Omaree: tarkoitukseni ei todellakaan ole moralisoida ja kuten jo ekassa viestissänikin kirjoitin, niin onneksi kenellekään ei käynyt kuinkaan. Harjoittelu ja autoon tutustuminen on kuitenkin edelleen mielestäni tehtävä jossakin muualla kuin tien päällä muun liikenteen joukossa. Tapahtunut varmasti säikäytti sinua, toivottavasti saat voimia ja rohkeutta harjoitella ja palata taas ratin taakse. Pahinta on tosiaan jättää ajaminen kokonaan.
...että naisistakin löytyy näin kiihkeitä ja kärkkäitä mollaajia - jotenkin olen kuvitellut että ne on aina miehiä jotka tuomitsee vähän huonommat kuskin tyyliin " pysyisivät poissa liikenteestä" .
Kaipaisi enemmän tsemppi-henkeä (mitä onneksi joiltain löytyikin).
Turhan kova mollaus vain entisestään heikentää hieman epävarmojen kuskien varmuutta ajamisessa, hermoilevat vaan lisää ja tekevät virheitä. (Ainakin itse ajan huonommin aina jos mies vieressä huomauttelee koko ajan kaikesta. Ja jos ajan hyvin, keksii huomauteltavaa kaikesta mitä VOISI sattua, jos en joskus muistaisi huomioida jotain. Ärsyttävää.)
Ja tuo kommentti että pitäisi jossain parkkipaikalla harjoitella, ei kovin pitkälle auta. Kyllä todellista harjoitusta liikenteeseen saa vain siellä liikenteessä, esim. miten vaihtaa kaistaa 80 km/h vauhdissa kun on muita liikenteessä, miten ajaa Helsingin vaikeissa risteyksissä jne. Ei noita voi loputtomiin jossain parkkiksella oppia - lähinnä vain auton käsittelyä ja pysäköintiä.
Kyllähän ajokortti annetaan aika puolivalmiille kuskeille, aloittelijoille, ja sanotaan että siitä se ajoHARJOITTELU vasta alkaa. Ja kehotetaan ajamaan paljon.
Se vaan on fakta, että liikenteessä on kaiken tasoisia kuskeja - varmasti hyvä kuski pystyy sopeuttamaan omaa ajotapaansa niin että huomioi myös muut tienkäyttäjät ja tiedostaa että he saattavat tehdä virheitä.
TAKAIKKUNASTA katsomisesta:
ainakin itse kurkkaan olan yli enkä tietoisesti katso erikseen TAKAikkunasta, mutta kyllähän sivusilmä näkee myös sitä kautta vilkahduksen jostain, jos jotain ei oikein näy kunnolla omasta sivuikkunasta. Ja jos on kovin leveät palkit tai aurinkoverho, se tietysti vähän hämärtää/peittää näkyvyyttä.
Mitä enemmän autosta näkee ulos, sen parempi - ja nykyajan autojen muotoilu ei tätä tue :-(.
Ihana keskustelu teillä kuolleesta kulmasta. Alkoi oikein naurattaa (ei millään pahalla), kun ajattelin, että ompuspompus kääntelee autossaan vinhasti päätään ja silti jonnekin piiloon jää auto. Missähän ja mitenhän pieni se oikein mahtaisi olla...
Eli kyllähän se just noin menee, mitä Kisuli_Pupunen ihan kärsivällisesti jaksoi selventää. Ei autossa ole kuolleita kulmia, kuin peilissä. Ellei sitten aja toinen silmä suljettuna tai jotain vastaavaa :)
Anselmi
Olin 18 ja ajokortti aika tuore. Ajoin maantiellä, olin lähdössä ohittamaan ja melkein törmäsin takaa tulleeseen autoon, joka oli lähtenyt jo ohittamaan, siis minua. Jos kuski ei olisi soittanut torvea, niin en olisi huomannut mitään, olin nimittäin niin keskittynyt vain katsomaan eteenpäin, että missä kohtaa itse uskallan lähteä ohi. Sen jälkeen voin melkein sanoa, että en _koskaan_ ole vaihtanut kaistaa tarkistamatta tosi huolellisesti, ettei sivuilla ole ketään. Ja meidän Volvossa on kyllä sen verran rautaa, että saa tosiaan olla aika tarkkana.
Tällä kai yritän sanoa sitä, että virheistä parhaassa tapauksessa oppii. Ja niitä virheitä sattuu ikävä kyllä KAIKILLE. Pelottavaa sinänsä, jos joku tuntee olevansa jotenkin täydellinen kuski!
En enää ota suoranaisesti kantaa tähän keskustelun ydinaiheeseen, mutta kerronpa oman tarinani ja sen myötä haluan muistuttaa, että LIIKENTEEN SEURAAMINEN PEILEISTÄ KOKO AJON AJAN ON TÄRKEÄÄ!
Lähdin maantien parkkipaikalta moottoripyörällä rekan ja henkilöauton perään. Pitkään odotin että hauto ohittaisi rekan, mutta ei näyttänyt pyrkivän edelle, joten seuraavan suoran tullen laitoin vilkun päällä ja lähdin ohittamaan. Olin ajanut jo jonkin matkaa vastaan tulevien kaistaa kun silmäkulmasta/peilistä näin, että hauto lähti ohittamaan yhtäaikaa! Siinä sitten ajettiin kolme rinnakkain (ei millään moottoritien levyisellä tiellä) rekka, hauto ja moottoripyörä. Henkilöauto tietenkin ajoi vielä aika lähelle piennarviivaa, joten minulle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ajaa pientareelle ja siitä sitten ojaan. Autoilija ei huomannut minua ennenkuin rekka tyyttäsi. Kiitos rekkakuskin joka oli seutannut liikennettä... Onneksi pysyin pystyssä ja hautokin palasi nätisti takaisin omalle kaistalleen, joten vahingoilta vältyttiin. Hauton kuski sanoi (pysähtyi siis auttamaan minut ojasta), ettei todellakaan ollut huomannut minua ennen kuin rekka tyyttäsi. Sanoi katsoneensa peiliin, joten olin ilmeisesti ollut juuri paljon puhutussa kuolleessa kulmassa. Ihmettelin vain kuskille, että jos ei ollut nähnyt minua peilistä, minne ajatteli minun sieltä takaa hävinneen...
Tarkkuuta ja valppautta siis liikenteeseen itsekullekin ja turvallsia kesäkilometrejä! :)
Vaikka ap vihelsikin jo pelin poikki, on nyt pakko kommentoida. Elikäs olin viime viikolla auokoulun II-vaiheessa ja siellä oli todella puhetta juuri tuosta uusien autojen leveistä runko-osista eli se opettaja varoitteli, että niiden taakse voi todella jäädä auto piiloon, mainitsi esimerkkinä jonkin tilanteen, jota en nyt valittettavasti muista.. Pään asennosta tosin ei ollut puhetta, mutta olettaisin että jokaisella se pää kuitenkin kääntyy liikenteessä (toivottavasti)!! EI siis varmasti kuitenkaan tarkoittanut, että sellaisissa tilanteissa ei olisi mitään tehtävissä ja halusi varmasti just muistuttaa tuosta tarkkaavaiuudesta liikenteessä. Mutta mutta, ehkäpä on kuitenkin turha täällä alkaa syytellä ketään, kun kuitenkin vaan niitä vanhinkoja sattuu, vaikka kuinka uskoisi olevansa se varma kuski!!!