Mikä on mielestäsi kaunein astiasto?
Mitä hankkisit jos saisit rajattoman määrän rahaa hankkia astiaston? Siis koko hela hoidon laseineen ja aterioineet päivineen.
Meillä kuopuskin muutti pois kotoa ja vei osan astioista mukanaan. Meillä on ollut sellaisia halpoja Ikean astioita perhe-elämän aikana. Voimme nyt alkaa vihdoinki viettää miehen kanssa keski-ikäisten seurapiirielämää eli lähinnä kutsua muita samanikäisiä ja elämäntilanteessa olevia vaikka syömään meille. Rakastan ruoanlaittoa ja leipomista mutta kattausten tekoa pitäisi opetella ja paljon.
Kommentit (375)
Tykkään kovasti Pentikin Eden-sarjan kuvioinnista (sekä punaisesta että harmaasta), mutta en ehkä kuitenkaan koko astiastoa haluaisi samalla kuvioinnilla.
En tiedä kauniinpaa kuin Pentikin Valo.
Nimensä mukainen, sillä valo aivan kuin liikkuu näissä todella kauniissa, mutta yksinkertaisissa astioissa.
Toivoin ylioppilaslahjaksi ja sain😊
Ajatonkin. Olen vielä nuori, mutta kerään tätä sarjaa niinkauan kuin tehdään.
Jos saan vanhaksi elää, niin katan pöydän Valolla vielä vanhanakin.
Pentikin Valo kirjoitti:
En tiedä kauniinpaa kuin Pentikin Valo.
Nimensä mukainen, sillä valo aivan kuin liikkuu näissä todella kauniissa, mutta yksinkertaisissa astioissa.
Toivoin ylioppilaslahjaksi ja sain😊
Ajatonkin. Olen vielä nuori, mutta kerään tätä sarjaa niinkauan kuin tehdään.
Jos saan vanhaksi elää, niin katan pöydän Valolla vielä vanhanakin.
Minulla tämä myös haaveissa.
Usein yksinkertainen on kauneinta.
Tähän ei varmasti pääse koskaan kyllästymään.
Vierailija kirjoitti:
Teema on vielä hirveämpi. En tajua miten suomalaiset haluavat kotinsa Teemoilla täyttää.
Minä olen suosinut Teemaa sen käytännöllisyyden ja monipuolisen värivalikoiman vuoksi. On sellainen perusvarma valinta. Pysyvät vuosia hyvän näköisinä, ja kehtaa vieraillekin kattaa. Ei tarvitse erityisemmin pelätä tai varoa niiden käyttöä.
Minulle on tullut koristeellisen astioiden (juurikin nämä V&B:n kukalliset jne.) kohdalla Hyacinth Bucket-olo. :D
Tuntuu, kuin pitäisi olla jokin erityistilanne kun sellaiset kattaa, ja niitä on kovin harvoin.
Ymmärrän toki, jos joku haluaa astioihin kunnolla panostaa, ja haluaa näyttävämpää. Makuasioitahan nämä ovat. Joku panostaa astioihin, ja toinen sitten vaikka sohvaan tai televisioon jne.
61
Tykkään Teemasta, siisti, arkinen, ei liian kallis ja kaupasta saa helposti ostettua lisää tarvittaessa. Meillä on mustaa Teemaa ja se sopii meidän tyyliin. Juhlia ja juhlakattauksia teen valitettavan harvoin eikä ole tilaa säilyttää useampia astiastoja, vaikka joku koristeellinen olisikin mukavaa vaihtelua näihin tilanteisiin.
Mulla mm. Arabian koko aqua - sarjan isot, laakeat lautaset. Ihan kivat perus lautaset, mutta hemmetin isot ja vaikeaa käsitellä pienessä tiskialtaassa. Laseina Aino Aallon laseja 3 värissä.
Aloittajalla on vaikea kysymys! Mä tykkään vähän milloin mistäkin astiastosta ja haaveilen siitä itselleni. Mulla oli vuosikaudet sellainen halpa Hobby Hallista tilattu astiasto, joka oli hyvä. Vuosien saatossa siitä vaan rikkoutui osia, joten halusin sitten uudet astiat. Siinä vaiheessa mulla oli toki jo "parempina" astioina Arabian mustavalkoinen Paratiisi. Ostin valkoisen Teema-astiaston ja olen todella pettynyt. Astiat ovat olleet käytössä muutaman vuoden ja lautasissa näkyy vaikka minkälaista naarmua ja kuviota. Harmittaa!
Nyt olenkin kytännyt, josko jotain vanhempia Arabian vielä Suomessa tehtyjä astiastoja tulisi myyntiin, niin voisin ostaa sellaisen, ainakin kuulemani mukaan ne ovat kestäviä ja hyviä. En siis puhu vintage/antiikki-astioista, vaan Arcticasta ja mitä näitä nyt on vuosien saatossa ollut. Nykymallejahan ei Suomessa enää tehdä.
Toisaalta, Pentikillä on pari astiastoa, jotka voisivat olla hankintalistalla. Muutamat olivat niitä hankkineetkin tässä ketjussa, mutta onko kenelläkään useamman vuoden käyttökokemusta niistä?
Asun yksin ja minulla käy nykyisellään vieraita harvemmin. Tämä siihen kilpavarusteluajatukseen :D
Tykkään silti kauniista astioista ja katan ihan itseäni varten nätisti. Käytän myös kankaista lautasliinaa.
Kiitos muuten kaikille kirjoittajille astiaehdotuksista. Niitä on kiva googlailla ja katsella. Muutamia aivan ihania oli kavalkaadissa.
Minulla on käytössä peritty Kesäkukka kuten jollain muullakin. Lasit ovat Bohemian kristallia. Myös ikävän tylsät valkoiset Arcticat löytyy. Ne ovat peräisin nuoruuden ajoilta 80-luvulta jolloin ne olivat uusinta uutta ja olevinaan kovinkin tyylikkäät :D Kyllähän ne valkoisina ovat monikäyttöiset mutta en pidä siitä, että ne ikään kuin hukkuvat valkoisella pellavapöytäliinalla.
Kun tätiydyin, aloin käyttää tassillista kahvikuppia Teemamukien sijaan. Olen saanut Pietarista lahjaksi Lomonosovin luuposliiniset kahvikupit mutta ensikokeilun jälkeen ne jäivät vitriiniin. Ne ovat nimittäin aivan liian ohuet ja niiden korvat on huonosti käteen istuvat! Niistä ei saa kunnon otetta muutoin kuin että sormella tukee kuppia. Ohuutensa vuoksi sitten kuuma kahvi polttaa näpit. Kesäkukka on sormiin sopiva :D
Kauneuden lisäksi käytännöllisyys on otettava huomioon astioissa. Kuten joku muukin totesi, ruokalautasen on hyvä olla pyöreä ja symmetrinen. Olen syönyt ravintolassa jossa on suorakaiteen muotoiset lautaset. Oli tosi ikävää kun aterimista irrotti otteen, ne luiskahtivat kahvaa myöten lautaselle. Ei hyvä. samoin eräässä ravintolassa on neliskanttiset lasit, kulmista kuitenkin pyöristyt. Suoralta sivulta kun joi, vesi valui kulmista poskille! Yritin sitten juoda kulmasta mutta hankalaa se oli. Ei tällaista muotoilua minulle, vaikka ne melko mukavan näköiset pöydällä olikin. Kotona pidän myös pienehköistä astioista. Nykytrendihän on ollut, että astioiden koko on valtavasti kasvanut. Vaikka ateriakoko olisi kohtuullisen kokoinen, näyttää se valtavalla vadilla onnettomalta kikkareelta!
Samoin käytännöllisyyteen liittyy pinottavuus. Astioiden pitää mennä mukavasti kuivauskaappiin ja astiakaappiin. Myös jos tiskarin koreihin jos tiskikonetta käyttää.
Perin mummolta osan iittalan mustaa kilta astiastoa, jota olen täyttänyt mustalla teemalla. Ehkä jossain vaiheessa olisi kiva hankkia kauniimpi astiasto juhlavampia tilaisuuksia varten. Minulla on myös vähän sekalainen lajitelma lasiastioita. Kastehelmeä, ultima thulea ja solarista sekaisin. Osa perittyä ja osa uutena ostettua tai lahjaksi saatua. Harmillisesti muutossa vanhoista nuutajärven kastehelmi lautasista reuna otti osumaa. Minulla on myös yksi aamupalalautanen, kulho ja teemuki aiemmin mainittua pentikin valo sarjaa ostettuna kakkoslaatuisena. En tosiaan pistänyt nimeä merkille hankintahetkellä, mutta sievän ulkomuodon takia pari astiaa piti saada.
Mitä muuten olette mieltä jos kestitsijä tarjoaa viiniä lasista, jonka kannassa on pieni särö? En itse välittäisi säästellä jalasta rikkinäisiä laseja, mutta mies tuo niitä työpaikaltaan ravintolasta, kun ovat kuulemma hienompia kuin kaupasta saatavat tai minun vanhemmiltani saadut pienet yleisviinilasit. Nyt viinilasimme ovatkin sekalainen sotku vähän jokaisen kokoista ja näköistä lasia, osassa kanta rikkoutunutta. Emme ole vain päässeet yhteisymmärrykseen, mitä sarjaa kannattaisi tulevaisuudessa hankkia, kun mies inhoaa iittalan essenceä yms. Olisiko kellään ehdotuksia?
Pidän Rörstrandin Ostindia -sarjasta, tosi kaunis vaikkakin myös hintava.
Opiskelemaan lähtiessä keräsin Iittalan Taikaa valkoisena. Minusta se on edelleen kaunis, mutta meni vähän maku kun sain tietää että sekin tehdään Thaimaassa. Ällöttävää, että tuotetta myydään moninkertaisella hinnalla ja mölistään, että sen on kuitenkin joku suomalainen ihmisoletettu suunnitellut.
Vierailija kirjoitti:
- - Mitä muuten olette mieltä jos kestitsijä tarjoaa viiniä lasista, jonka kannassa on pieni särö? En itse välittäisi säästellä jalasta rikkinäisiä laseja, mutta mies tuo niitä työpaikaltaan ravintolasta, kun ovat kuulemma hienompia kuin kaupasta saatavat tai minun vanhemmiltani saadut pienet yleisviinilasit. Nyt viinilasimme ovatkin sekalainen sotku vähän jokaisen kokoista ja näköistä lasia, osassa kanta rikkoutunutta. Emme ole vain päässeet yhteisymmärrykseen, mitä sarjaa kannattaisi tulevaisuudessa hankkia, kun mies inhoaa iittalan essenceä yms. Olisiko kellään ehdotuksia?
En varmaan ajattelisi ihmeempiä jos joku tarjoaisi viiniä lasista jossa on särö kannassa, mutta en kyllä itse hamstraisi mitään rikkinäisiä miljoonahuulilaseja kaappiin. Tämä on vain oma mielipiteeni, mutta en tykkäisi myöskään omistaa monta erinäköistä ja -kokoista viinilasia, sellaista sekamelskaa siis. Ärsyttää jo tarpeeksi, kun meillä on valkkarilasit lahjaksi saatua Essenceä ja punaviinilasit Villeroy & Bochia, ja ne on ihan erin näköiset eikä oikein toimi kattauksessa yhtä aikaa.
Sarjaehdotukseksi osaan heittää vain tuon V&B:n, meillä on Maxima-sarjaa.
Minusta on upeaa, että maailma on avautunut! Netin kautta voi ostaa astioitakin ihan mistä tahansa. Jos kerran Arabia ratsastaa väärällä mielikuvalla "suomalaisista" tuotteista ja teettää ne kuitenkin Thaimaassa ja myy suomihinnoin, on mielestäni pelkästään reilua, että voin ostaa astiani vaikka Englannista. Meneepähän rahat sentään Eurooppaan! Viva la Royal Doulton!
Varmaan jonkun Royal Copenhagenin astiaston. Ne on vaan yksinkertaisesti upeita, merellisiä ja skandinaavisia. :-)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tainnut ohittaa iän jossa pädetään astioilla. En osa sanoa haluanko mitään sarjaa kokonaan, kuulostaa jotenkin tylsältä.
Ei ole kyllä koskaan tullut mieleenkään, että joku pätisi astioilla. :D Mä ostan astioita, jotka on mielestäni kauniita, ihan sama, mitä muut niistä ajattelee.
Kermansaven Saimaa, jonka on suunnitellut Paola Suhonen. Sitä vain ei taida olla enää missään myytävänä.
Vierailija kirjoitti:
Lautasiksi Arabian Ruska-sarjaa. Laseiksi jotkut sinappilasit ja aterimiksi Sorsakosken teräväpiikkiset. LoL!😍
Meillä on Sorsakosken aterimet, just ne kauniit vanhat teräväpiikkiset. Lautasina perus valkeat Arabian 40-luvun mallit ja lasit myös 30-50 -luvuilta. Aina vieraat niitä ihastelevat, kun meillä käyvät!
Arabian valkoinen arctica. Ajaton ja kaunis.
Kieltämättä tuo Pentikin Valo on myös kaunis ja ajaton myös.
Täydellistä astiastoa on vaikea löytää. Esim. Teeman lautaset ovat tosi kauniita, mutta mukit hieman tylsiä siinä äärimmäisessä perustavallisuudessaan. Olen huomannut kuitenkin, että pitemmän päälle kannattaa kerätä yhtä tai korkeintaan muutamaa sarjaa eikä koota itselleen sekavaa kippokokoelmaa. Joskus se vaatii itsehillintää, ettei ostele kaikkia kivannäköisiä mukeja joita halvalla sattuisi saamaan.
Tykkään noista Pentikin uusista, Kivi- ja Kallio-astiastoista. Kestävyys vähän epäilyttää mutta parinkymmenen vuoden päästä tietää tuliko ostettua sutta vai sekundaa :-)