Mikä on mielestäsi kaunein astiasto?
Mitä hankkisit jos saisit rajattoman määrän rahaa hankkia astiaston? Siis koko hela hoidon laseineen ja aterioineet päivineen.
Meillä kuopuskin muutti pois kotoa ja vei osan astioista mukanaan. Meillä on ollut sellaisia halpoja Ikean astioita perhe-elämän aikana. Voimme nyt alkaa vihdoinki viettää miehen kanssa keski-ikäisten seurapiirielämää eli lähinnä kutsua muita samanikäisiä ja elämäntilanteessa olevia vaikka syömään meille. Rakastan ruoanlaittoa ja leipomista mutta kattausten tekoa pitäisi opetella ja paljon.
Kommentit (375)
Hyvin vaalean turkoosit simpukankuoren malliset lautaset, jotka näin amerikkalaisen beach housen esittelyssä Pinterestissä. En ole kauniimpia lautasia ikinä nähnyt!
Pentikin Omena-sarjasta pidän, se on jo lopetettu.
Arabia sunnuntai lautaset oli pakko hankkia, sointuu 60-luvulta peräisin olevaan keltaiseen pöytääni. Tuovat hymyn huulille 😊 loput ovat tylsää ja käytännöllistä valkoista teemaa.
Pahviset kertakäyttö astiat voi aina syömisen ja juomisen jälkeen vaikka polttaa niin ei tavitse tiskata
Lautasissa on monia ihania sarjoja, että on vaikea sanoa parasta. Lasisarjoissa on Iittalan Ultima Thule
mielestäni ylitse muiden ja sopii hyvin monien lautassarjojen kanssa. Ovat kotimaiset ja kuvastavat
lumoavasti jäätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon kiinnosta keskiluokan symbolit ja kodin kilpavarustelu.
Syödäänkö teillä maksalaatikko suoraan foliovuuasta?
Käytäppä aivojas.
En ole yhtenäistä astiastoa koskaan omistanut. Tiedän perheen, joilla on kaapissa täysin käyttämättämänä kokonainen Arabian serviisi keittokulhoineen, isoisovanhempien häälahjaksi saama, mutta niin arvokkaana pidetty, ettei koskaan niin hienoja juhlia ollut, että sitä olisi käytetty.
Itse tykkään valkoisista astioista, koska ruoka näyttää niissä parhaalta kun kuvio ei vie huomiota. Ruoka itsessään ja kattaus tuo niihin riittävästi väriä ja ilmettä. Siksi Villeroin valkoinen Manoir on ollut vuosien suosikki ja perusastiasto.
Minulla on joitakin samanmallisia kuviollisia astioita, joita joskus yhdistelen näiden kanssa.
Kun muutin nuorena omilleni, antoi äiti kaksi sinistä Kilta-sarjan teekuppia tasseineen ja yhden saman sarjan korvallisen murokulhon. Siitä se keräily sitten alkoi. Suurin osa astioistani on Kiltaa, mutta hieman myös Teemaa. Nyt varsinkin ruokalautaset ovat jo varsin kuluneen näköiset eikä ihme, sillä vanhimmat yksilöt ovat jostain 70-luvun alusta. Aika kyllästynyt olenkin jo näihin astioihin ja olen täydentänyt astiakaappiani brittiläisillä tuotteilla. Nuuka kun olen luonnostani, niin hankin tietenkin astiat aina tarjouksesta.
Kymmenkunta vuotta sitten perin enolta isoisän 70-luvun alussa hankkimat Arabian ruokalautaset, joista usein käytetään nimeä Kurpitsa. Ovat siis valkoisia ja reunoissa siniset kukka- ja hedelmäkuviot. Samalla mallilla, mutta eri kuvioilla Arabia on valmistanut monia astiastoja. Majailen tällä hetkellä kahdessa osoitteessa ja siksi astioita on enemmän kuin tarpeeksi. Sitten kun asetun vain yhteen asuntoon, täytyy suuri osa myydä ja / tai antaa pois.
En malta olla mainitsematta että oma inhokkini on VB:n Wave, minusta se on rumin ikinä - mutta hyvin suosittu. [/quote]
Ei ehkä rumin ikinä, mutta annoin omani pois. Jokin siinä muotoilussa tökkii ja pahasti. Laatu myös niin ja näin. Oli arkiastioina ja kyllä niihin naarmuja tuli.
Kartiot laseina ovat huonoimpia mahdollisia. Aina menee rikki pesukoneessa.
Ehdoton suosikkini on Arabian Tuuli. Kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Villeroyn Octavie-sarja laseissa on upea, kristallia mutta modernin pelkistetty. Vieraat kehuneet myös, toimii aina.
Minä tykkään kans. Mulla on valko-, puna- ja kuoharilasit.
Portmeirionin Pomona: https://www.portmeirion.co.uk/collections/pomona
En tiedä saako tuota enää edes Suomesta, 90-luvulla sai vielä ja silloin ostin niitä ja sain lahjaksi kun ihmiset tiesi että kerään noita.
Käyttöastioina käytän Arabian Kareliaa. On hyvä ja kestävä sarja eikä maksa kirpparilla ihan hirveitä.
Ruotsin "arabia" on Gustavsberg, harmi että monelle tulee mieleen vessanpytty. Niillä on ollut monenlaisia.
Retrotyylistä tykkäville englantilaisen Staffordshire potteries astiat.
Lapsuudesta muistuu ruskeat Vereco-lasikupit joissa kukkia.
Oi, niitä on monia! Tässä yksi suosikeistani. Tämä astiaston itse asiassa olen perinnyt mummoltani:
https://www.sinelli.fi/catalog/product/view/sku/13202?gclid=Cj0KCQjw0Ji…
Mä olen sen verrna tylsä ihminen, että ihan oikeasti tykkään Teemasta. Selkeä muoto ja värit, sopii arki ja juhlakattauksiin eri tavoin katettuna ja saa rikkoutuneiden tilalle helposti uusiakin. Yksinkertaisuus ja käytännöllisyys olivat ne Franckin ideat ja juuri niiden syiden takia noista pidän. Ruokalautasissa en välitä mistään kuvioista lautasissa, muumit ja muut ovat arki/lasten käyttöön ja tuovat siinä vähän väriä tarvittaessa.
Löytyy kyllä muutamia vanhoja kahviastiastojen osia, esim Raili on mielestäni todella nätti. Nykyään vaan kukaan ei juurikaan pienistä kahvikupeista välitä juoda ja itse en käsin tiskaamisesta niin pidä, niin en ole sarjaa täydentänyt tai kasvattanut.
Juomalait taas ovatkin vähän viidakko, siitä en ole löytänyt mitään mikä olisi kaikkeen sopiva ja ylitse muiden. Arjessa ja isosssa kattauksessa toimii Kartio, mehut ja siiderit tms yleensä juodaan Ultima Thulesta ja viinit Mondosta. Eli noissa on tullut hommattua kaikkea omasta mielestä kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Laseiksi haluaisin Ultima Thulea, olutlasit meillä onkin, niitä käytetään vesilaseina ns. hienommissa kattauksissa. Tätä sarjaa eri kokoisia haluaisin lisää.
Riihimäen lasin Lumihiutale-laseja on kolme, niitäkin haluaisin lisää kun jostain löytäisin sopuhintaan.
Muuta astiastoa en osaa sanoa, mitä haluaisin. Valkoista teemaa ja Taika-mukeja löytyy. Joskus ehkä haluan vaihtaa, mutta saa nähdä mihin sitten. Kiva lukea vinkkejä.
Kartio-laseja hanki enää koskaan, pari kertaa uusin ne, kun menivät nopeasti käytössä huonon näköiseksi. Sitten kyllästyin ja vaihdoin niihin Ikean laseihin, nimeä en tiedä mutta ne ns. latte- lasit, joita näkee kahviloissa. On kestäneet paremmin käyttöä kuin paljon kalliimmat Kartiot.
Aitoja Arabian tuotannon vanhoja astioita et saa sopuhintaan mistään, niistä on maksettava se mitä myyjä pyytää. Minulla on lähes 700 suomalaista astiaa ja osa on todella harvinaisia ja vanhoja. Osa joutaisi myydä pois (tilanpuute) ja jotain haluaisin tilalle. Esim Arabian Pauliina kahvikupin ovat etsinnässä, ei löydy mistään, vaikka maksaisin hyvän hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis myydäänkö Helsingin Arabian ja Iittalan tehtaanmyymälässä myös Villeroy & Bochin astioita??
Jos tarkoitat sitä Arabiassa olevaa myymälää, niin ei, mutta siinä samassa rakennuksessa on muistaakseni myös Villeroy & Bochin myymälä. Ja myös Pentik. Se on hyvä rysä käydä katselemassa erilaisia astioita.
Meillä ei ole erikseen juhla-astioita ja arkiastiatkin on vähän sekalainen seurakunta. Isot matalat lautaset on Iittalan Runoa ja Runoa on myös kulhoina. Sitten meillä on Teeman isoja syviä lautasia eri väreissä, jotka toimivat pastan tai salaatin kanssa. Karkkikippoina Iittalan Origo ja se joku Aasian markkinoille suunniteltu sarja, mitä sai ostaa myymälöistä. Leipä/aamiaislautasina eri värisiä Teemoja. Kahvimukit Taikaa, Satumetsää, pupumukeja ja jotain muuta vanhempaa Iittalaa/Arabiaa. Taika Siimes syviä lautasia ostin keväällä, pitkään mietin tekosyytä ostaa lautasia joille en keksi käyttöä ja sitten osui omat synttärit ja -50% ale Citymarketissa ja sain ihanat siililautaset <3
Mökillä meillä on yhtenäisempi astiasto, kun mökki ostettiin vuosi sitten. Mökkiastioiksi tuli Pentikin Metsämarja, minusta sopii mökille hyvin.
Aterimet oli pitkään murheenkryyni, kun ei tahtonut löytyä mieluisia ja pitkään käytössä olleet Elegiat alkoivat tuntua liian pieniltä näihin nykyastioihin verrattuna. Elegiat siirrettiin sitten mökille ja kotiin ostettiin Robert Welchin Radford-sarjaa. Olen aina halunnut että aterimet olisivat samaa sarjaa, mutta Iittala ei enää valmista sellaisia, missä olisi myös juustohöylät, kakkulapiot ja voiveitset sun muut. Nämä Robert Welchin aterimet oli hieno löytö, näissä on vaikka kuinka paljon osia ja myös sellaisia, joita emme tienneet olevan edes olemassa. Iso juttu oli saada pihviveitset samaa sarjaa muiden aterimien kanssa, mutta tuli hankittua myös elämämme ensimmäiset greippilusikat ja oliivilusikat. Ja kakkuhaarukat! Kyllä on mahtavaa kun on oikeat kakkuhaarukat eikä tarvitse leikkiä, että jälkiruokahaarukka ajaisi saman asian.
Kannustan satsaamaan myös kunnollisiin aterimiin! Nuo on ihan mahtavat, tuntuu aina niin juhlavalta syödä niistä. Hyvä muoto ja sopivan painavat. Ja kun osia on niin monta, että löytyy sopiva joka lähtöön.
No huh että jollekin voi aterimet ja astiat olla noin isossa roolissa elämässä. Mutta kivahan se on, jos on runsaasti energiaa käyttää tuollaiseen. Ilmeisesti syntymälahjana on tullut se kuuluisa kultalusikka. Keittiökin on varmasti suuri kuin messuhalli, kun jokaiselle eri kapineelle pitää olla oma lootansa.
Villeroyn Octavie-sarja laseissa on upea, kristallia mutta modernin pelkistetty. Vieraat kehuneet myös, toimii aina.