3v riehuu ja heittelee tavaroita
Erittäin äkkipikainen tapaus, milloin mistäkin syystä vetää herneen nenään. Silloin heittää seinään mitä sattuu käsiinsä. Selitykset ei auta, timeout ei toimi, naureskelee vaan kun yrittää "rangaista". Neuvoja?
Kommentit (11)
Ei ole innostunut tableteista tai kännyköistä. Lempilelu pipsa possu, olen ottanut sen pois tunniksi tai kahdeksi. Heti kun otan pois, kiihtyy ja ottaa käteen mitä vaan ja heittää. Auta armias, jos on silloin keittiössä, kaikki mihin kädellä yltää lentää. Lasit, lautaset. Olen yrittänyt hämätä ja saada huomion muualle, joskus onnistuu joskus ei.
Ap
Pistä se omaan huoneeseen riehumaan niin siellä se saa rikkoa omia lelujaan miten tahtoo, sillä rikkinäisten tilalle ei tule uusia.
Vierailija kirjoitti:
Tabletti tai älypuhelin pois jos nyt jostain syystä tuon ikäisellä sellaiset on. Tai muuten jokun kivan kieltäminen. Tv, piirtäminen, sadut?
Mistä hitosta keksit, että lapsi edes käyttäisi tablettia? Ihan kuin kolmevuotiaalle ei voisi olla lyhyt pinna noin miljoonastakin muusta syystä. 🙄 Sen ikäinen vasta harjoittelee tunteiden säätelyä.
Kyllä se heittokäsi siitä laantuu, kun järkeä tulee lisää. Jos ei heittämistä pysty mitenkään ennakoimaan, niin ainakin sitten ottaa lapsen syliin, kun heittely alkaa. Meidän kohta nelivuotias heitteli yhdessä vaiheessa aina suuttuessaan, sitä oppi hieman ennakoimaan tilanteita, mutta ei aina tietenkään.
Eikä mikään "kivan kieltäminen" toimi jonkun kolmevuotiaan kohdalla, haloo!
Raskasta, mutta menee ajan kanssa ohi. Annat muoviastiat hänelle pöytään, siivoat kalliimmat tavarat korkealle. Yrität selittää kärsivällisesti. Rangaistukset tuskin auttaa. Siitä erityisen tiukkana, että toista päin / ikkunaan ei heittele.
Meillä tuollaista tekee kaksivuotias. Mitä enemmän kiinnitän asiaan huomiota, niin sitä varmemmin jatkaa ja heittää jotain muutakin. Menen luokse, sanon tiukasti ei ja yritän hämätä leikkimään jotain muuta / halitellaan hetki. Mutta vetää herneitä nenään millon mistäkin eli aina ei pysty etukäteen estämään.
Meillä esikoinen sai kovia raivareita joskus 2v jälkeen. Sattumalta huomasin että raivareita tuli aina 2 tuntia pähkinöiden syönnin jälkeen. Jätettiin pähkinät pois ruokavaliosta ja raivarit, heittelyt ym jäi pois. Taas kun kokeiltiin uusiksi pähkinöitä sama juttu.
Sinun lapsesi vaan reagoi tuolla tunteella negatiivisiin asioihin. Minun kolmivuotias vaan romahtaa itkemään, vähällä olen päässyt. Ohi tuo menee kun tulee lisää taitoa käsitellä tunteita. Ole tukena, rauhallinen ja varmista ettei kukaan loukkaannu kun lapsesi suivaantuu. Tämä on tärkeä vaihe joka todella menee ohi.
Mieti niitä raukka parkoja jotka ovat eka lastentarhassa töissä, sitten äitiys "lomalla" ja sitten lastentarhassa ja töiden jälkeen äitinä illan. Ei käy kateeksi!!!
Tabletti tai älypuhelin pois jos nyt jostain syystä tuon ikäisellä sellaiset on. Tai muuten jokun kivan kieltäminen. Tv, piirtäminen, sadut?