Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeasta verenpaineesta kärsineet, miten olonne muuttui kun aloititte verenpainelääkityksen?

Vierailija
06.04.2018 |

Kuinka usein se lääke tai lääkkeet otetaan? Tuleeko elämään mitään rajoitteita kun lääkitys aloitetaan?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut kolmea verenpainelääkettä.

Yhdestä meni yöunet. Toinen huononsi kuuloa. Kolmannesta meni alapää tunnottomaksi ja sydän alkoi pompahdella.

Vierailija
2/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tabletti aamuisin. En kärsinyt verenpaineesta, mutta lääkäri käski aloittaa lääkityksen kun alapaine alkoi näyttää satasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt viitisen vuotta losatrixiä. En ole huomannut mitään muutoksia entiseen. Verenpaineeni oli ennen 165/ 110, nyt yläpaine n 130 ja alapaine 80-85. Itse olossani en ole huomannut mitään, mutta paineet ovat laskeneet.

Vierailija
4/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuttunut mitenkään. Losatrix .

Vierailija
5/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Losatrix. Ei sivuoireita

Vierailija
6/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pieni tabletti aamuisin.

Ei muuta mitään mitenkään näkyvästi, vain arvot mittauksissa muuttuvat.

Vierailija
7/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään oireita, lääkäri sattumalta huomasi. Lääkkeen aloituksen jälkeenkään olo ei ole muuttunut mihinkään suuntaan paitsi alapaine tietenkin laskenut.

Vierailija
8/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo ei muuttunut miksikään, ei korkeaa verenpainetta tunne ja jos lääke sopii, ei paineen laskuakaan tunne.

Vierailija
9/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärky lakkas , eikä pumppu tao täpöillä

Vierailija
10/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni on oikeasti parantanut elämäntapojaan ja päässyt sillä eroon korkeasta verenpaineesta ja mahdollisiisesta lääkityksestä? Auttoiko painon pudotus? Suolan vähentäminen? Ruokavalion muuttaminen muuten? Liikunnan lisääminen? Riittävä uni? Mielen hallinnan parantaminen? Jokin muu?

Vierailija
11/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lääkkeestä. Ensimmäinen lääke aiheutti viiden viikon ripulin ja verenpaineen laskun liian alas, sitä ei lääkäri suostunut vaihtamaan toiseen vaan pienensi annostusta. Olin niin heikossa hapessa että huoneesta toiseen käveleminen oli viedä tajun. Sitten suolisto tottui, mutta maksa-arvot oli korkealla ja verenpaineeseen ei enää auttanut vaan lukemat nousi uudelleen. Uusi lääke toimii paremmin, lukemat pysyy suht normaaleina, ei vatsaoireita eikä mitään muutakaan. Jo ensimmäisestä pilleristä huomasin miten hengittäminen helpottui ja liikkuminen alkoi tuntua paremmalta. Nyt jaksan jo kahden tunnin kävelylenkkejä ja raskasta fyysistä työtä päivittäin. Puolikas pilleri aamulla ja se on siinä.

Vierailija
12/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla ainakin korkea verenpaine aiheutti oireita: päänsärky, huimauden tunne, korkea syke, väsymys, tärinä yms. Lääkityksen alettua oireet pikkuhiljaa hävisivät ja olo ollut siitä asti normaali. Tosin jossakin välissä unohdin lääkkeen oton useampana päivänä peräkkäin ja oireita alkoi taas ilmetä. Säännöllisesti otettuna lääkitys siis auttaa.

Vierailija
13/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin jaksavani paremmin, kun annostusta lisättiin. En uuvu niin helposti arkisissa toimissa.

Vierailija
14/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olo ei muuttunut miksikään, ei korkeaa verenpainetta tunne ja jos lääke sopii, ei paineen laskuakaan tunne.

Sä et ehkä tunne, mut älä yleistä.

Mä tunnen 155/95 ja korkeammat lukemat.

Päätä puristaa.

Lääke laskee arvoja, joten on turvallinen olo.

Ei sivuvaikutuksia.

Vierailija
15/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeaa verenpainetta en huomannut mitenkään. Lääkkeitä sain kerralla useita ja verenpaine meni liiankin alhaiseksi, piti pidellä seinistä kiinni että pysyin pystyssä. Yhdestä lääkkeestä tuli näköhäiriöitä: kummallisia täpliä näkökentän reunoilla, yleensä sinisiä tai keltaisia. Toisesta munuaisarvot nousivat, sitäkään en tuntenut itse. Beetasalpaajasta (sykettä hidastava lääke) tuli jotenkin rauhallinen olo, en viitsinyt hermostua pikkuasioista niin kuin ennen. Samalla lääke lopetti migreenikohtaukset mutta myös aiheutti käsien ja jalkojen palelua.

Lääkitys ei muuten rajoita elämää mutta monilla esim. greipin syönti on kielletty, koska greipissä on jotain entsyymiä joka estää lääkkeen hajoamisen elimistössä. Tietysti yletöntä suolan, lakritsan ja alkoholin käyttöä pitää muutenkin välttää.

Verenpainelääkkeet otetaan yleensä aamulla, mutta joskus verenpainetauti on sen tyyppinen, että paineet ovat korkeimmillaan yöllä, ja silloin lääkkeet pitää ottaa illalla. Itse olen saanut luvan jakaa vuorokausiannoksen kahteen osaan, koska muuten verenpaineeni menee aamupäivällä liian alhaiseksi.

Vierailija
16/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainetauti oli oireeton ja tuli esiin satunnaistarkastuksessa, eikä lääkitys ole muuttanut tilannetta. Käytössä Amloratio ja Coversyl Novum aamulla ja illalla. Ainoa rajoitus elämään on, että greippiä ei ole suositeltua syödä (tosin ei siitä kaikille aiheudu haittaa.)

Kaikki muut veriarvot ok. Syön terveellisesti joten suolan käyttöön tai ruokavalioon muuten ei ole tarpeen tehdä muutoksia. Stressaava elämäntilanne loppuu aikanaan, siihen ei voi vaikuttaa. Ylipainoa on, mutta tässä elämäntilanteessa laihduttaminen ei ole realistista (lääkärin mielipide). Unettomuusongelma on, sitä ratkotaan mutta pikaratkaisuja ei ole.

Joten napostelen lääkkeet ja odottelen parempia aikoja jolloin stressi hellittää ja laihduttaminen tulee ajankohtaiseksi.

Vierailija
17/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä oikein mitään eroa huomaa.

Korkeata verenpainetta ei huomaa, matalan kyllä jos meinaa taju mennä.

.

Aika harvasta lääkkeestä mitään vaikutusta huomaa.

Lääkkeissä hyvä vaikuttavuus saavutetaan jo jos edes yksi kymmenestä hyötyy lääkkeestä.

Vierailija
18/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla verenpainetauti puhkesi karvan päälle 50 vuotiaana. Elintavoissa ei ollut moitteen sijaa. En ole koskaan tupakoinut; juon yhden lasin viiniä kahdessa vuodessa; olen aina painanut alle 50 kg (olen lyhyt); olen ollut kasvissyöjä 90-luvun alusta lähtien (tosin syön myös kalaa); kolesteroliarvot ovat aina olleet erinomaiset. Lääkäri totesikin, että syy on puhtaasti geneettinen. Äitini sairastui verenpainetautiin saman ikäisenä. Lääkitys: Amlodipin ja Bisoprolol... näillä on menty yli 10 vuotta, ei ongelmia.

Vierailija
19/19 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupäänsärky, jonka luulin johtuvan niska-hartiasärystä, on hävinnyt. Joillekin korkea verenpaine aiheuttaa tuota aamupäänsärkyä. Ekat lääkkeet toivat sivuvaikutuksena turvotuksen ja allergisen ihottuman. Sittemmin lääke on vaihdettu toiseen, joka on toiminut hyvin. Minulla on aika pieni lääkitys, mutta verenpaineeni ei ole ihannelukemissa vieläkään. 

Verenpainelääkkeet tulee ottaa säännöllisesti eikä niitä pitäisi omin luvin jättää pois, vaikka lukemat alkaisivat olla hyviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme