Mikä patti koiralla???
Joo siis miun koira on pääasiassa häkkikoira oikein hyvä mrtästyskoira.
Joka päivä käytän lenkillä.
Tänöän kävimmä lenkillä ja olin juuri ostanu valjast koiralle aloin niitä laittamaan ja koskin vatsaan siinä oli kananmunan kokoinen patti suunnilleen. Erittäin rypyläinern ja muljuava .
Osaako kukaan sanoa onkohan syöpä vaiko rasvapatti.
Oon kuullu että syöpäpatit on kiinni aina jossain tämä ei ole.
Huolerttaa kyllä mikä on.
Pitää varata ellille aika mutta halusin vain kysäistä että mikähän voisi olla kun huolrttaa ja pelottaa.
Koira siis on pystykorva 9v ei ole leikattu ei oo saanu pentuja.
Syö ulostaa ja virtsaa normaalisdti. Ja lenkit käy tosi virkeästib kuten aina muutenkin.
En ole täysin varma siid kuinka kauan patti on ollut.
Pitäidi aina tehdä jonkin sortin keho tarkastus.
Kyllä kaduttaa nkun en ole paremmin tutkinut.
Kommentit (7)
Unohdin mainita että patti on violetin musta.
Rn saanut tänään eläinlääkääriin yhteyttä pikku paikkakunnallanollaa niin ei viikonloppuna saa aikaa.
Patti on tosi rypyinen ja sen on juuri nisän alla että patista lähtee nisä.
Huolettaa mirtä elli sanoo kun patti on ollut kauan ja minä taliaivo en ole tajunnut tutkia tuollaidsten varalta koiraa.
Ja ei en ole kännissä kirjoitusvirheeet on vaan mun juttu:)
Ei hätää jos patti ei vuoda mitään eikä koira vaikuta kivuliaalta. Ei tarvi päivystävää tämän takia hätyytellä. Odota viikonlopun yli ja ensi viikolla soitat eläinlääkäriajan.
Kaikki järjestyy.
Kyllä rasvapatitkin voivat olla kovia, joskus niissä on sellainen koteloituma ympärillä.
Mutta voi olla nisäkasvainkin. Itse en niitäkään koirilta poistata, koska 20 vuoden koiran omistamisen ajan kokemus on, että oikeasti pahanlaatuiset tappaa joka tapauksessa siinä vaiheessa kun ne huomataan ja poistetaan, ja vähemmän harmilliset (joihin lasken osan syöviksi määritellyistäkin, sellaiset jotka kasvaa hitaasti eivätkä levitä etäpesäkkeitä) taas ovat aika harmittomia.
Nykyisellä koirallani on ollut tuollainen 6-vuotiaasta asti, silloin oli herneen kokoinen, nyt koiran ollessa 14 pienen luumun kokoinen. Kyllä se otetun näytteen mukaan syöväksi määriteltävä on, mutta "kilttiä" lajia. Eläinlääkärille oli silti kauhistus kun sanoin että en halua poistattaa sitä. Kokemukseni vaan on, että se poistatus on loputon tie, ensinnäkin koirat ei näihin vähemmän aggressiivisiin juuri kuole vaan vanhana johonkin ihan muuhun, ja toiseksi, usein tuntuu että leikkaus villiinnyttää pattitilanteen, pian on haavan ympärillä uusia patteja monta.
Ensimmäisellä saksanpaimenkoirallani oli kyljessä rasvapatti kyljessä. Aluksi se oli aika pieni, kooltaan ehkä meikkisienen kokoinen. Eli ei ollut pyöreä, vaan litteä, pitkulainen.
Sitä ei kannattanut poistaa erikseen, ja se kasvoi iän mukana aika suureksi, pysyi kuitenkin aika littanana. Olen nähnyt koiria, joiden rasvapatit ovat suurempia ja enemmän ehkä juuri kananmunan muotoisia. Pehmeitä, hyllyviä.
Rasvapatin diagnoosi tuli varmaan varttitunnissa, lääkäri otti neulanäytteen ja kertoi tuloksen heti.
Patti oli kuitenkin sileä. Onko tuo rypyläinen patti lähellä nisiä? Lapsuudessa yhdellä meidän perheen narttukoiralla oli kova, rypyläinen kasvain, marmorikuulan kokoinen alöuksi, mutta ihan kova. Rasvakasvain tuntuu pehmeältä. Se ei ollut kuulemma pahanlaatuinen. Kuitenkin se myös kasvoi iän myötä, ja piti poistaa, koska mahan puolella olleena se alkoi hangata lumihankeen jne.
Toivon, että koirasi patti ei ole pahanlaatuinen, varsinkin jos on jo noin iso, mutta kannataa varmistaa eläinlääkäriltä.
Tsemppiä sinulle ja rakkaalle koirallesi!