Mitä isä näkee synnytyksissä?
Oletteko kysyneet miehiltänne että miten paljon näkivät synnytyksessä itse vauvan ulos tulemista? Vai katsovatko miehet sinne päinkään. Jos isä istuu äidin vieressä, paljonko siitä näkee? Onko kukaan sanonut miehelleen että "älä katso"? :)
Kommentit (13)
No oma mies on nähnyt aika lailla kaiken. On utelias persoona :D
PS. Ei jäänyt traumoja
No, mun mies oli nähnyt liikaakin, kun oli mielenkiinnosta katsonut verhon yli kiireellisessä sektiossa. Olivat kehottaneet, että älä katso mutta utelias mikä utelias. Tarkoitus oli synnyttää normaalisti ja ehkä olisi katsonut kun lapsi tulee ulos, emme tiedä, eikä mua olisi haitannut. Nyt näki kuinka hoitaja työnsi alakautta kädellä lasta ja kuinka lääkäri veti imukupilla mahan kautta takaisin ylöspäin (kohtuun takaisin). Oli sen verran tiukasti jumissa luiden välissä, että joutuivat vetämään moneen otteeseen ja lääkäri oli nostanut toisen jalan sängyn reunaan tuekseen :D sitten niitä osasia oli ollut mahanahkan ulkopuolella, kohtua jne..
Ihan kaikkea ei tarttis välttämättä nähdä vaikka kiinnostaa. Mieheni tekee sellaista työtä, että näkee kaikkea rujoa ja ällöä eikä ole herkkä ihminen muutenkaan. Vaan se tilanne yhdistettynä pelkoon puolisosta ja lapsesta oli sellainen, että hänellä ahdisti jälkeenpäin kauan. Toista lasta ei halua koska se oli niin kamalaa.
4. Ihanan rehellinen ja raadollinen kuvaus. Otti mahan pohjasta lukiessa, saati että olisi nähnyt tapahtuman. Onneksi selvisitte vauvan kanssa! Näköjään isän ei kannata katsoa jos lääkärit niin sanovat.. ei tuollaiseen osaa kukaan varautua henkisesti. Toivottavasti miehen trauma ei kestä ikuisesti kumminkaan.
Tuo katsoi kaksi Emmerdale jaksoa ja osan Terminator elokuvaa.
Miehen ei ollut tarkoitus katsoa alapäähän ollenkaan, mutta kun kätilö oli kehottanut miestä katsomaan, kun pää näkyy, niin mies oli kiltisti totellut. Ei saanut silti siitä mitään traumoja.
4, meillä kävi samoin, eli lääkäri kiskoi puoliksi pöydän päällä seisten esikoista synnytyskanavasta. Mies kertoi jälkeen päin että oli hirvittänyt tilanteen rajuus. Minulta meni siinä vaiheessa (onneksi) kaikki ohi.
Oon nähnyt sekä alatiesynnytyksen että kuopus sitten sektiona kun meni homma vähän etelään. En saanut mitään vaurioita :D
Vierailija kirjoitti:
Miehen ei ollut tarkoitus katsoa alapäähän ollenkaan, mutta kun kätilö oli kehottanut miestä katsomaan, kun pää näkyy, niin mies oli kiltisti totellut. Ei saanut silti siitä mitään traumoja.
Sama juttu meillä, tukan kävi kurkkaamassa kätilön ehdotuksesta.
Olen kysynyt, kun itseä on se harmittanut synnytyksissä, ettei itse sillä lailla näe jos vaikka on joutunut puoli makuulla ponnistamaan. Tai vaikka näkisikin, niin ei hormonipöllyssä rekisteröi. Ollaan uteliaita persoonia, sellaisia tiedetyyppejä molemmat.
Ja mies on auliisti kertonut mitä on nähnyt. Neljässä synnytyksessä melkein kaiken, tai siis nähnyt melkein kaiken kun on noin paljon kokemusta, ei niin että joka synnytyksessä nähnyt kaiken. Yhdessä jakkarasynnytyksessä näki, miten sikiökalvot puhkesivat vasta ponnistusvaiheessa ja lapsivesi purskahti kätilön rinnuksille. Ihaili, miten tyynesti kätilö oli ottanut senkin, vaikka paita kastui ihan. Ja on kuvaillut mulle, miltä se näyttää kun vastasyntynyt lopulta pulpahtaa ulos kaiken veriliman saattelemana... Istukan olen itsekin halunnut nähdä joka kerta.
Ja siltikään en ikinä voisi olla itse kätilö tai lääkäri juuri koska en kestäisi sitä työskentelyä kaikkien eritteiden parissa. Kaipa oma synnytys on eri asia. :)
Isä näkee synnytyssalin laitteineen, kätilön, ja mahdollisesti lääkärin. Sekä helkutin vihaisen vaimon. Mutta ei siinä tee mieli mitenkään erityisen tarkkaan katsoa sinne alapäähän.
Ihan liikaa. Miksi luulet että oksensin ja pyörryin?
Rouvansa römpsän ja ehkä myös paskan.