Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti vatsataudissa, miten imetys?

Vierailija
05.04.2018 |

Olen vatsataudissa kotona ja vauva 10 kuukautta on ollut yhden yön pois. Normaalisti tämä aika imettämättä saa rintani täyttymään maidosta, mutta nyt tuntuu kuin maitoa ei nousisi juuri lainkaan. Voiko vatsatauti vaikuttaa asiaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vaikuttaa. Ripuli/oksentelu/ syömättömyys/ nestevajaus vaikuttaa tilapäisesti maidontuotantoon ja ei 10 kk imetyksen jälkeen välttämättä enää samoin tunne maidon pakkaantumista.

Vierailija
2/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti on kuivilla niin maitoa ei voi muodostua (ainakaan niin paljoa kuin normaalisti).

Itse sairastin aikanaan vatsataudin viikon päästä synnytyksestä, ja koitin kyllä imettää samalla koko ajan että vauva saisi edes vasta-aineet. Siihen taisi just riittää maitoa kun pieni ei pöpöä saanut, mutta muuten raukka huusi nälkää kunnes saatiin tuttelia ja pulloja paikalle. Sen jälkeen imetys lähti ihan hyvin vielä käyntiin, maito nousi uudelleen kunnolla kun mulla pysyi nesteet sisällä.

Kaverilla vatsatauti kun lapsi oli 11,5kk ja imetys loppui siihen kun lapsi ei taudin jälkeen enää huolinut tissiä ja maitokin oli loppu eikä enää noussut uusiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti voi vaikuttaa, mutta ei se maidontuotantoa kokonaan lopeta.

Vierailija
4/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äiti on kuivilla niin maitoa ei voi muodostua (ainakaan niin paljoa kuin normaalisti).

Itse sairastin aikanaan vatsataudin viikon päästä synnytyksestä, ja koitin kyllä imettää samalla koko ajan että vauva saisi edes vasta-aineet. Siihen taisi just riittää maitoa kun pieni ei pöpöä saanut, mutta muuten raukka huusi nälkää kunnes saatiin tuttelia ja pulloja paikalle. Sen jälkeen imetys lähti ihan hyvin vielä käyntiin, maito nousi uudelleen kunnolla kun mulla pysyi nesteet sisällä.

Kaverilla vatsatauti kun lapsi oli 11,5kk ja imetys loppui siihen kun lapsi ei taudin jälkeen enää huolinut tissiä ja maitokin oli loppu eikä enää noussut uusiksi.

Eikö kaverisi siis imettänyt ollenkaan vatsataudin aikana? Maidontuotanto loppuu kokonaan n. kuukauden imettämättömyyden jälkeen, ei yhden vatsataudin takia tai muutamassa päivässä.

Vierailija
5/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mulla meinasi imetys takkuilla pahasti kun vauva oli jotain ~5kk ja olin sitkeässä flunssassa eikä ruoka maistunut kunnolla hetkeen. Pakko oli muutamana iltana turvautua lisämaitoon kun vauvanreppana ei meinannut saada tarpeeksi maitoa, tilanne kuitenkin palautui kun parannuin ja jatkoin koko ajan imettämistä. Eli kyllä mahatauti varmasti vaikuttaa.. Maito kyllä pakkautui rintoihin kipeästi vielä yli 1v imetyksen jälkeen jos oli pitempään imettämättä. Eli pikaista paranemista ap:lle, kyllä se maidontuotanto palautuu kun alkaa taas ruoka ja neste pysyä sisällä!

Vierailija
6/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin virhe on varmaan lopettaa imetys sairaana. Imetystä pitäisi jatkaa ja päinvastoin vähän tihentää imetysvälejä. Lapsi saa vasta- aineet maidosta ja joko säästyy pöpöltä tai sairastaa lievänä. Lapsi selviää myös lyhyen aikaa hiukan vähentyneellä maidolla, lisämaidon antaminen sekoittaa imetyksen helposti.

Vierailija
7/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse lievässä mahataudissa kun vauva oli ihan pariviikkoinen. Olin pitkään huonovointinen, mutta oksensin vain kerran. Ei vaikuttanut imetykseen mitenkään eikä vauva saanut tautia.

Vierailija
8/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaverisi siis imettänyt ollenkaan vatsataudin aikana? Maidontuotanto loppuu kokonaan n. kuukauden imettämättömyyden jälkeen, ei yhden vatsataudin takia tai muutamassa päivässä.

Jos ei imettänyt, lapsi on saattanut unohtaa imuotteen. Se unohtuu yllättävän äkkiä, omalla lapsellani noin viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä