Ärsyttää, kaveri AINA maksattaa minulla
Maaliskuussa ostettiin taimia ja ystävällä ei ollut rahaa mukana joten ostin taimet ja ystävä jäi velkaa satasen verran. Nyt hän eilen toi mulle lisää taimia ja ja luulin että niillä kuittaantuu ne edellistaimet. Tänään oli tullut sähläri jossa tuo velka olikin sitten kääntynyt että minä olen nyt hänelle saman summan velkaa. Suivaantuivat ja kävin taimikaupan sivulla. Kävi ilmi että just ne taimet oli alennuksessa mutta kaveri laskutti minulta täyden hinnan.
Ehkä vähän sekava selostus mutta hän siis lopulta sai kaikki toimensa ilmaiseksi alennuksen vuoksi kun minä maksan hänelle kaikista täyden hinnan ja minulle alennusta ei lasketa. Hän on tosi köyhä mutta silti. Ja aina mennään meidän autolla ja juodaan kahvit, tuo ensimmäinen taimireissu oli yli sadan kilometrin päähän ja silloin tarjosin ruuatkin, bensoista ei tietenkään ollut edes puhetta. Noi sen hankkimat taimet on läheltä, oli saanut toiselta tutulta kyydin. Viestin lopussa oli vielä ettei ole kiire maksaa, voi *****• ja entisistä kokemuksista tiedän että viimeistään lauantaiaamuna soittaa että mites, voissitsä maksaa ja tietenkin tuoda rahat johonkin keskustan kahvilaan johon se pääsee helposti ratikalla ja mun pitää etsiä parkkipaikat ja muut.
Tiedän, oon tosi nössö. Ollaan lapsuuden kavereita ja siis kai siedän. Nytkin sietäisin jos en ois huomannut tuota supertarjous jonka vuoksi hänelle ei siis jäänyt penniäkään maksettavaa vaan minulle kaatui kaikki. Oon aina ajatellut että haluan pitää semmoiset normaalit välit ja hivuttaa tämän tuttavuuden jotenkin muuttamalla tai muuten. Nytkin olin ollut pariviikkoa onnellisen tietämätön tuosta tyypistä enkä hänen rahojaan odottanut ennen tuota eilistä taimiyllätystä, en siis ollut niitä pyytänyt.
Nyt taitaa olla että rahat kouraan ja aktiivinen hiivuttua tuolle vanhalle suhteelle. Harmittaa kun ollaan oltu oikeita ystäviä aina mutta nykyään on mennyt aivan mahdottomaksi tämä homma, koko taimijupakka on vaan pieni juttu ja vaan yksi vääristynyt piirre rahallinen hyväksikäyttö, muu on sitten paljon häirtsevämpää jonka takia olin ajatellut että semmoinen loukkaamaton hiivuttua olis ollut parasta, kaverillani on asiat sillain huonosti ettei tiedä mitä se päätyy tekemään jos ajattelee että oon suuttunut sille, Huoh.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kuulostaa huumehörhöjen säätämiseltä, taimia 😂
Kuten myös kiistely velasta.
Mäkin keksisin käyttöä kaverille jolle voi kääntää velat saataviksi.
Itse päätin juuri vastaavassa tilanteessa että en liikahda paikaltani enää ennen kuin yksi lokki ehdottaa että mennään jonnekin missä hän tarjoaa jotain.
Komppaan kirjanpitäjää. Kuitit on kova juttu.
Ei tuota jaksa lukea, mutta miksi lainasit hänelle yhtään mitään? Ja vielä niinkin paljon kuin satasen? Et tietenkään maksa hänelle mitään. Jos on ostanut alennuksesta ja käyttänyt niihin vähemmän rahaa, pyydät erotuksen häneltä. Hän on ja jää sinulle velkaa kunnes on maksanut takaisin. Ja sillä välin et auta häntä millään tavalla. Törkeää hyväksikäyttöä.
Mulla oli tuommoinen kaveri.. Saattoi pyytää seuraksi johonkin ajelemaan ja sitten vaati bensarahaa, joskus vaati että ostan hänen poikaystävälleen röökiä kun hän lupasi ostaa muttei ole rahaa! Varasti minulta siteitä ja vessapaperia muunmuassa :D joo entinen kaveri on.
Onko ap:lla kuitti tallessa? Sanot että sulla on kuitti kaverin ostoksista ja ne oli satasen. Pyydä kaverilta kuitti näistä ostoksista tai että tarkistat sitten kaupan sivuilta ja tasataan et menee oikein ja tarviiko jomman kumman maksaa vielä lisää. Ihan ilman muita selityksiä käyt asian läpi.
Vierailija kirjoitti:
Eli olitte ostamassa taimia ja kaverilla ei ollu rahaa niin ostit hänelle esimerkiksi 10 taimea, jotka maksoi 100€? Myöhemmin taimet tuli tarjoukseen ja kaveri osti niitä 20 jotka toi sinulle, eli maksoi tavallaan ensin velkansa kymmenellä taimella ja pyytää nyt 100€ niistä 10:stä lisätaimesta? Ymmärsinkö oikein?
Tarviko sinä ylipäätään taimia jotka hän toi sinulle?
Itsellä ainakin olisi vähän hankala sulattaa tuollaista, ethän sinä ole hänelle kaveri vaan taloudellisen hyväksikäytön kohde.
Ehkäpä maksaisin, mutta en enää ehdottaisi mitään sellaista tapaamista, missa on vaarana joutua maksamaan jotain hänen puolestaan, enkä lähtisi, jos hän ehdottaa jotain.
Ymmärsit oikein ja kiitos muillekkin vastanneille. Työmatkalla junassa tuon kirjoitin enkä ole oikein tottunut tabletin sanajärjestelyihin. Mutta noin se suurinpiirteiden meni.
Kun maksoin sensatasen nyt kaverilleni, hän sai hän sai toimensa ilmaiseksi kokonaan.nämä minulle tuodut olisi käynyt ihan hyvin maksuksi vaikka en ollut niitä suunnitellutkaan. Kuitenkin tuo että velka siirtyi minulle oli täysyllätys. Ois ostanut niitä tai jotain vielä halvempia sen verran että oisi kehdannut tuoda ne laskuksi- tämänylenmääräinen alennustaimikko varmaan vaikutti hyvältä ajatukseltanaluksi. Nyt mulla on vaikka mitä taimia säityspaikat täynnä, siis alkuperätaimet ja sitten maksutaimet joihin hän olilaittanut sen velkasatasensa ja etukäteissijoittanut satasen minulta jonka siis jo maksoinkin. Puhuimme puhelimessa ja huomasin että täyttä petosta vaikken viitsinyt kertoa että tiesin minkä hinnan hän oli taimista maksanut. Hän sai satasella taimia ja satasen rahaa. Minä sain satasella taimia ja kolmella kympillä alennustaimia. Pikkujuttu mutta ainaista. Ja tulee mieleen kun ollaan käyty jossain esim viimevuosina festareille niin majoitukset muutti kauemmas ja taksilla mentiin, olikohan hotelli ollut paljonkin halvempi. Usein on hyttiluokat ollut erilaisia kuin varatessa, aina hänellä on eväänä leipää ja vettä ja sitten mennään syömään ja kyllähän mä jos kysytään, on asenne. Harmi kun sillain kuitenkin meillä ollut niin paljon yhteistä ja muistot ja muut. Huvita istuttaa yhtään näistä kasveista kesäpaikalle ettei tule vaan tämä asia ja henkilö aina mieleen. Puhelimessamsemselittimkyllänja nauroi, ajattelin että mikä tuota riivaa, ens anonut alennuksesta kun tiedän että ne silti OIKEASTI olivat alentamattoman hinnan arvoisia.
Pikkujutuista kuulostaa mutta mua tää harmitti niin että päivä meni pilalle, jouduin olen pois mun hommasta ja tehdä sen huomenna. Tänään ajattelin yksin mennä meidän suosikkipitseeriaan ja aterioita jäähyväisillallisen
Sun pitää sallia itsellesi pettymys ja vihan tunteet, ne auttaa irrottautumaan kyseisestä tyypistä. Ja lisäksi sun pitää miettiä, miten käytännössä irrottaudut. Miten reagoit, kun hän ottaa yhteyttä jne.
^ ja noihin tarvitaan sitä selkärankaa... mietin vaan, että onko sulla?
Mä en tiennytkään, että mulla on luetun ymmärtämisessä vikaa, mutta nyt tiedän.