Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lumbaalipunktio, kokemuksia

Vierailija
04.04.2018 |

Kertokaa kokemuksianne lumbaalipunktiosta. Se on edessä minulla perjantaina ja alkaa vähän pelottamaan ko. toimenpide. Kauhukuvia löytää tietenkin netistä, mutta onko kenelläkään hyviä kokemuksia?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni hyvin. Jännitin kyllä alussa kun lääkäri ilmeisesti ei ollut tehnyt toimenpidettä paljoa aikaisemmin mutta jännitys oli turhaa. Ei sattunut, oli nopeasti ohi ilman mitään jälkiongelmia. Hyvin se menee sullakin, huonot kokemukset tulee yleensä kerrottua nettiin parempia useammin.

Vierailija
2/11 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä lumumba punktio?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni hyvin. Jännitin kyllä alussa kun lääkäri ilmeisesti ei ollut tehnyt toimenpidettä paljoa aikaisemmin mutta jännitys oli turhaa. Ei sattunut, oli nopeasti ohi ilman mitään jälkiongelmia. Hyvin se menee sullakin, huonot kokemukset tulee yleensä kerrottua nettiin parempia useammin.

Kiitos tästä! Vähän rauhoittaa hermojani. 

Vierailija
4/11 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse punktio meni suht helposti, pyysin kipulääkkeen suoneen ja ihon pinnan puudutuksen. Mutta punktion jälkeen helvetillinen päänsärky, jalkojen voimattomuus/heikkous, en menis toista kertaa ellei henki muuten lähtisi.

Onneksi oireilu viikkojen aikana lieveni ja katosi!

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa kokemuksianne lumbaalipunktiosta. Se on edessä minulla perjantaina ja alkaa vähän pelottamaan ko. toimenpide. Kauhukuvia löytää tietenkin netistä, mutta onko kenelläkään hyviä kokemuksia?

Vierailija
5/11 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jäi siitä hirveä pääkipu moneksi päiväksi. En pystynyt edes nousemaan istumaan kivun takia. Sitten yhdellä sairaalalääkärillä välähti ja määräsi kofeiini-tiputukseen useiksi tunneiksi. Se auttoi.

Vierailija
6/11 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut niin paha kuin kuvittelin. Sairaanhoitaja valmisteli minut toimenpiteeseen ja oli tukena toimenpiteen ajan. Sain häneltä myös rauhoittavaa lääkettä. Lääkäri myös osasi hommansa.

Vierailija
7/11 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lääkärillä oli vaikeuksia saada neulaa perille, koska omaan vahvat sidekalvot. Ei niinkään sattunut, mutta useat yritykset häiritsivät..

Vierailija
8/11 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin tuo kaksi vuotta sitten. Tein sen virheen että pelottelin itseäni aivan turhaan netin kauhukokemuksilla.

Neurologi teki toimenpiteen, paikalla oli anestesialääkäri ohjaamassa ja kaksi sairaanhoitajaa.

Minut pistettiin makaamaan kyljelleni ja jalat koukkuun vatsan eteen. Sitten alaselkää puhdistettiin jollain kylmällä. Sitten neula pisti, ihan pikkusen sävähdin vaikka kipu ei ollut kova. Neurologi käski olla liikkumatta. Sitten se otti sen näytteen ja se oli siinä. Selkä puhdistettiin ja neuvottiin että makaa hetken aikaa selällään.

Ei siis sattunut juuri lainkaan, ei tullut jalkoihin mitään voimattomuutta. Hyvin lievä päänsärky. Sekin meni nopeasti pois, sillä sain kehotuksen juoda vuorokauden aikana runsaasti kofeiinia.

Älä pelkää, toimenpide menee varmasti hyvin. Ja lopeta niiden kauhukokemusten lukeminen.

Vierailija
9/11 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin. Pitää mennä ihan pieneen sykkyrään, tehdään potilaan koosta riippuen joko istualteen tai makuultaan. Ottavat myös toiveet huomioon, minulle tehtiin istualteen, kun pelkäsin hirveästi. Hoitaja piti minua käsistä kiinni, silitti ja taputteli kämmenselkää - ja toimenpiteen suorittanut lääkäri selitti koko ajan mitä siellä selän puolella tapahtuu. Pistokohta puudutetaan, mutta kyllä se tuntuu, kun läpi menee. Ei sattunut kuitenkaan ihan hirvittävästi ja kipu kesti vain sekunnin. Itse toimenpide ei ollut kamala, vaikka tohtori aluksi tuikkasikin väärään kohtaan ja sain hienot hermosävärit alaraajoihin. 

Jälkiseuraukset olivat kamalat. Reikä jäi auki, joten selkäydinnestettä valui kudoksiin. Päänsärky oli ihan järkyttävä, mutta hävisi vaaka-asennossa. Siispä vietin kolme päivää vaaka-asennossa. Sitten vasta älysin lähteä lääkäriin. Siellä tehtiin veripaikkaus. Ehtivät jo kotiuttaa minut, kun päänsärky alkoi uudelleen. Toinen veripaikkaus tehtiin ja jäätiin odottelemaan heräämöön, että palaako päänsärky. Tulihan se sieltä, joten eiku kolmannen kerran ja sen jälkeen piti maata mahallaan neljä tuntia. Sillä se meni kiinni.

Asteikolla 1-10 oli kyllä ihan täys kymppi se päänsärky.

Toimenpide siis hitusen epämukava, mutta ok. Jos jää päänsärky niin auton takapenkillä vaaka-asennossa menee matka mukavasti lääkäriin. Eikä kannata odotella kauaa lääkäriin lähtöä varten!

10/11 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin selkäydinpunktio, kun tutkittiin MS-tautia (joka minulla myös diagnosoitiin). Toimenpide tehtiin sairaalan neurologian päivystyksessä, hirveä hälinä ympärillä, vain verhoja vähän vedeltiin suojaksi. Minulla oli mielikuva, että toimenpide sattuu. Tekijänä oli minulla vielä opiskelija, joten varauduin ongelmiin.

Kun vielä odotin kivun alkavan, opiskelija alkoi kasata välineitään ja tehdä lähtöä: toimenpide oli jo tehty! En ollut tuntenut ollenkaan kipua tai epämukavuutta. Sen tunsin, kun hän valmisteli ihoani pistoon.

Minullekin olisi todennäköisesti tullut sitä pystyasennossa tuntuvaa päänsärkyä, se on nimittäin hyvin yleistä, mutta MS-oireideni takia jouduin joka tapauksessa olemaan vuodepotilaana seuraavat viikot, en siis joutunut kärsimään siitäkään, kun en ollut pystyasennossa... Päivystyksestä minut vietiin osastolle.

Mutta siis lumbaalipunktio voi olla kivutonkin.

Vierailija
11/11 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä kokemuksista. Ms-epäilyn vuoksi olen menossa punktioon ja olen oireiden vuoksi viettänyt hyvin rauhaisaa elämää. Taitaa jatkua vielä muutaman päivän. Jälkipäänsärky pelottaa yhä, mutta varaan vettä ja kofeiinipitoista juomaa mukaan.