Gradu ja itsensä plagioiminen
Olen tehnyt kandintyön eräästä aiheesta ja kokoamaani aineistoa käyttäen. Nyt haluan tehdä gradun saman ilmiön tiimoilta, samaa aineistoa käyttäen. Aikalailla samalla metodilla myös.
Kuinka minun siis pitää kirjoittaa graduuni esim. aineistosta ja metodista, jotta en plagioi kandintyötäni.
Kommentit (10)
Ei se välttämättä väärin ole, mutta aika kunnianhimotonta kuitenkin. Itsekin tein gradun samasta aiheesta kuin kandin, mutta eri näkökulmasta, ja vaikka sain kandista hyvän arvosanan, niin halusin parantaa siitä enkä vaan kopioida juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä vitsi? Gradunohjaajasi voisi kertoa sinulla pari tosiasiaa: kandityö ei ole sellainen julkaistu tieteellinen työ, jota voisi plagioida. Minun opiskeluaikana niitä ei edes julkaistu, miten nykyään?
Silloin oli tapana pitää kandityötä pohjana tulevalle gradulle, eli "oman työn plagiointi" oli täysin vieras käsite.
Eihän se mikään tieteen saavutus ole, ei, mutta minulla on sellainen käsitys, että yhtään mitään ei saa kopsia. Eli jos on vaikka jollekin kurssille kirjoittanut esseen, niin sitä ei saa enää kierrättää toisella kurssilla. Eikö se muka olekaan näin?
Ap
Autoplagiointi on kiellettyä. Nykyään töiden alkuperäisyys tarkistetaan ja työt talletetaan.
Vierailija kirjoitti:
Autoplagiointi on kiellettyä. Nykyään töiden alkuperäisyys tarkistetaan ja työt talletetaan.
Joo, eli mitä sitten käytännössä tulee tehdä silloin, kun pitää kertoa joitakin kandintyön asioita gradussakin?
Nykyään ohjataan tekemään gradu samasta aiheesta työn jouduttamiseksi, mutta eikö kokonaan uuden aiheen ja aineiston valitseminen olisi nykysäännöillä kätevämpää?
Ap
En luokittele itsensä plagiointia plagioinniksi ollenkaan, koska olen sitä mieltä, että itseään ei voi plagioida.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Plagiointi
"Plagiointi (ruots. plagiera < lat. plagiarius ’kidnappaaja’) on toisen henkilön tuotannon käyttöä ilman alkuperäisen lähteen asianmukaista ilmoittamista. Plagiointi voi kohdistua esimerkiksi toisen henkilön ideoihin, tietoihin, kieleen tai kirjoitukseen.
Tuossa puhutaan vain kokonaan toisesta henkilöstä. Kukaan ei ole toinen henkilö itselleen.
Kandin työ on tutkimus, jossa on tietyt tutkimustulokset. Kun olet tekemässä seuraavaa tutkimustasi eli gradua, lähdet siitä ajatuksesta että tämän verran asiasta jo tiedetään (mukaan lukien oma ja muu tutkimus), mutta seuraavaksi aion laajentaa tätä tietämystä tutkimalla asiaa tavalla, joka tuottaa uutta tietoa. Samaa tapaahan "oikeat tutkijat" käyttävät kun viittaavat aiempaan tutkimukseen, mukaan lukien sekä oma että muiden tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Kandin työ on tutkimus, jossa on tietyt tutkimustulokset. Kun olet tekemässä seuraavaa tutkimustasi eli gradua, lähdet siitä ajatuksesta että tämän verran asiasta jo tiedetään (mukaan lukien oma ja muu tutkimus), mutta seuraavaksi aion laajentaa tätä tietämystä tutkimalla asiaa tavalla, joka tuottaa uutta tietoa. Samaa tapaahan "oikeat tutkijat" käyttävät kun viittaavat aiempaan tutkimukseen, mukaan lukien sekä oma että muiden tutkimus.
Ok (sillä varauksella, että kandintyösssäni on virheitä).
Tutkimustulosten osuus ei ehkä pahin ongelma olekaan, mutta ennemmin vaikkapa metodin kuvaus silloin kun samaa metodia käytetään. Tai aineiston.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En luokittele itsensä plagiointia plagioinniksi ollenkaan, koska olen sitä mieltä, että itseään ei voi plagioida.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Plagiointi
"Plagiointi (ruots. plagiera < lat. plagiarius ’kidnappaaja’) on toisen henkilön tuotannon käyttöä ilman alkuperäisen lähteen asianmukaista ilmoittamista. Plagiointi voi kohdistua esimerkiksi toisen henkilön ideoihin, tietoihin, kieleen tai kirjoitukseen.
Tuossa puhutaan vain kokonaan toisesta henkilöstä. Kukaan ei ole toinen henkilö itselleen.
Yliopistolla kyllä tunnetaan käsite itseplagiointi. HY:llä käytössä esim plagiaatintunnistusjärjestelmä urkund ja siellläkin varoitetaan itseplagioinnista.
Tätä samaa olen miettinyt, kun sanotaan, että kandistahan on hyvä jatkaa, kun siellähän on jo puolet teoriasta kasassa. Mitä iloa siitä sitten on, jos itseään ei saa plagioida? Vaikeammaksi vain menee, kun pitää veivata samoja lauseita ja teoriakehikkoja taas uudestaan niin, ettei plagioi itseään, mutta ettei plagioisi sitä alkuperäistäkään lähdettä.
Onko tämä vitsi? Gradunohjaajasi voisi kertoa sinulla pari tosiasiaa: kandityö ei ole sellainen julkaistu tieteellinen työ, jota voisi plagioida. Minun opiskeluaikana niitä ei edes julkaistu, miten nykyään?
Silloin oli tapana pitää kandityötä pohjana tulevalle gradulle, eli "oman työn plagiointi" oli täysin vieras käsite.