Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keväisin ja syksyisin julkaistaan oletuksena ylioppilaiden nimet lehdissä. Onko MITÄÄN mahdollisuuksia muuttaa sitä käytäntöä?

Vierailija
03.04.2018 |

Tunnustan yhden asian.
Joitakin vuosia sitten trollasin edesmenneellä Sipulikanavalla että olin jäljittämässä yhtä ihmistä yliopistojen valintalistojen perusteella. Juttuun liittyy toki paljon muutakin, mm. raakaa väkivaltaa ja sellaista tietoa mistä poliisit voi tarkistaa että tarina todellakin on keksitty.
Siihen asti oli käytäntönä että yliopistot julkaisi kaikkien valittujen nimet netissä ellei sitä nimenomaan kiellä. On käsitys että alkaen vuoden 2015 keväästä mikään yliopisto ei enää laittanut nimiä kaikkien nähtäväksi nettiin. Trolli siis onnistui yli odotusten.
Nyt pyydän kiltisti. Onko mitään mahdollisuutta muuttaa käytäntöä uusien ylioppilaiden kohdalla, niin että nimiä ei laiteta nettiin ja sanomalehtiin ilman ylioppilaan nimenomaista suostumusta?
Kiitos etukäteen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään oletuksena julkaise, kyllä valmistuneiden nimet saadaan kouluilta. Nimesi ei siis tule lehteen, jos sinusta ei tule ylioppilasta.

Vierailija
2/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalääkkeiden aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään oletuksena julkaise, kyllä valmistuneiden nimet saadaan kouluilta. Nimesi ei siis tule lehteen, jos sinusta ei tule ylioppilasta.

Ymmärsit ajatukseni väärin. Haluan niin että nimeäni ei julkaista ellen anna siihen erikseen lupaa.

Vierailija
4/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanot sinne koululle, ettet halua nimeäsi lehteen. Kai se nykypäivänä on ihan peruskauraa. 

Vierailija
5/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sanot sinne koululle, ettet halua nimeäsi lehteen. Kai se nykypäivänä on ihan peruskauraa. 

Nykyään peruskauraa olisi se ettei nimeä julkaista ilman lupaa.

Vierailija
6/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä mitään pyytämällä saa, ainakaan kiltisti pyytämällä. Trollaa uudestaan niin asia etenee varmasti nopeammin.

Vierailija
7/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä mitään pyytämällä saa, ainakaan kiltisti pyytämällä. Trollaa uudestaan niin asia etenee varmasti nopeammin.

Olen yrittänyt kerran mutta se trolli ei saanut tuulta purjeisiin eikä johtanut mihinkään.

Vierailija
8/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole salassapidettävä tieto. Julkaiseehan ne verotietojakin, vaikka kieltäisit.

Vierailija
9/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole salassapidettävä tieto. Julkaiseehan ne verotietojakin, vaikka kieltäisit.

Niin mutta itse voi vaikuttaa siihen joutuuko verolistoille kaikkien nähtäväksi vai ei. Jotkut välttää sitä viimeiseen asti.

Vierailija
10/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Kirjoitat sekavasti.

Mä olen kieltänyt tietojeni luovutuksen, eli mua ei ainakaan löydä mistään ylioppilaiksi päässeiden listasta.

Vierailija
11/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kieltänyt tietojeni luovutuksen, eli mua ei ainakaan löydä mistään ylioppilaiksi päässeiden listasta.

Loistavaa!

Haluan muuttaa käytäntöä niin ettei kukaan joudu oletuksena listoille vaan siihen tarvittaisi erikseen suostumuksen.

Vierailija
12/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistavaa!

Haluan muuttaa käytäntöä niin ettei kukaan joudu oletuksena listoille vaan siihen tarvittaisi erikseen suostumuksen.

Siis jossain lomakkeessa muistaakseni piti rastia kohta, jossa sanotaan ettei halua tietojaan luovutettavan tuohon(kaan) tarkoitukseen. Ilman tuota oletetaan että hyväksyt joutuvasi listalle, mutta se lomake pitää lukea joka tapauksessa.

Vierailija
13/15 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistavaa!

Siis jossain lomakkeessa muistaakseni piti rastia kohta, jossa sanotaan ettei halua tietojaan luovutettavan tuohon(kaan) tarkoitukseen. Ilman tuota oletetaan että hyväksyt joutuvasi listalle, mutta se lomake pitää lukea joka tapauksessa.

Se on hyvä. Mutta minusta olisi parempi jos lomakkeessa pitäisi rastittaa jos haluaa nimensä lehtiin.

Vierailija
14/15 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ketjua ja pyydän kaikkia asianomaisia vielä harkitsemaan pyyntöäni.

Vierailija
15/15 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne näyttää nyt siltä ettei nimiä julkaise kun pienet paikallislehdet. Missään ei näytä olevan kaikkia lukioita kattavaa luetteloa ylioppilaista. Aiemmin ainakin Yle, HS ja iltapäivälehdet ovat aiemmin julkaisseet listan netissä muttei tänä vuonna. Kaikesta päätellen trollailuni on tuottanut tulosta tälläkin kertaa.

Omasta puolesta toivotan onnea kaikille kevään ylioppilaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan