Lapsen tic-oire
Miten pääsee eroon? Tuntuu vain kiihtyvän, mikä oli ennen vain pientä nykinää suupielessä, on nyt koko kasvoilla, ylävartalossa, ja mukana on myös köhimisääni. Ei näytä tyttöä haittaavan, ympäristö jo huomaa ja huomauttelee.
Voiko tähän puuttua, voiko tätä parantaa?
Ei ole diagnoosia tms lapsella.
Kommentit (5)
Tic-oireille ei voi tehdä mitään. Jos ei itsestään häivy, niin ajan kanssa saattaa oppia hallitsemaan itse niitä.
Kannattaa mennä vaikka yksityiselle neurologille, hän osaa määrittää oireiden vakavuutta. Meidän pojalla kesti monta vuotta, ja harmittaa etten tajunnut viedä ajoissa neurologille. Tuodon on olemassa ihan lääkitystä jos haittaa liikaa elämää. Minkään perus terveyskeskuslääkärin kanssa ei kannata aiheesta puhua, siitä ei ole mitään hyötyä.
Menkää asiantuntevalla lääkärille.
Olisi myös parempi olla huomauttelematta oireista lapselle, koska se saattaa vain pahentaa niitä. Mutta ette varmaan itse hänelle huomauttelekaan, vaan jotkut ulkopuoliset tekee niin?
Eipä olla käyty lääkärillä, tämä pahentuminen on tapahtunut ihan tässä pääsiäisen aikana. Aiemmin tosissaan lievänä, mennyt aina ohi. Ja ei, ei huomautella, mutta kaverit koulussa ja pihalla ja...
Siis itse olen tämän tulkinnut tic-oireiluksi, täytynee hakea siihen lääkäriltä kommentit myös. Monesti täältä saa sitä parasta vertaistukea...
No mitäpä mieltä asiasta on ollut lääkäri?