Raitistuneet, milloin lakkasi tekemästä mieli alkoholia?
Lopetin alkoholinkäytön noin viikko sitten. Sitä ennen oli vuosia tissuttelua ja nyt viime aikoina eron jälkimainingeissa alkoi ahdistuksen lääkitseminen alkoholilla. Ahdistus tietysti vain kasvoi, krapulat ovat olleet hirveitä ja jossain vaiheessa tiedostin, että juomisesta on tullut ongelma. Humala ei pitkään aikaan ole edes tuntunut hyvältä, mutta koko ajan mielessä on pyörinyt jos ottaisi oluen, siiderin, lasin viiniä. Minkä tahansa tekosyyn varjolla ja ilman mitään kummempaa syytäkin.
Viikko siis mennyt, latasin kännykkään appin josta näen sekunnilleen paljonko aikaa on kulunut ilman alkoholia, joka heittää säännöllisesti ruudulle motivaatiolauseita ja niin edelleen. Olen viettänyt aikaa absolutistiystävien kanssa, etten joutuisi tilanteeseen jossa joku ehdottaa kaljalla käymistä. Ahdistus on edelleen läsnä, siihenkin olen hakenut ammattiapua mutta aikaa joutuu odottelemaan vielä ties kuinka kauan. Ja se alkoholinhimo... Koko ajan on tunne että "odotan" tilaisuutta ottaa alkoholia. Tiedän, että jos osallistuisin illanviettoon jossa minulle tarjottaisiin alkoholia, raitistumisyritykseni vesittyisi sekunnissa.
Milloin tämä helpottaa?
Kommentit (28)
Raitistuminen harvoin sujuu ilman repsahduksia, joten jos joskus repsahdat niin älä ajattele että koko homma oli turhaa tai raitistuminen meni nyt pilalle.
Vuoden päästä alkaa olla jo huomattavasti helpompaa kun nyt, jos olet lopettanut ihan äskettäin.
Tai voithan ottaa vaikka tavoitteeksi nyt alussa että olet esim kuukauden, kuusi viikkoa tms juomatta ja sen jälkeen sulla on lupa ottaa yhtenä viikonloppuna.
Myöhemmin harvennat väliä esim kahteen kuukauteen jne.
Susta ei ikinä tule alkoholin kohtuukäyttäjää jos on ollut ongelmia.
Mut kun jaksat muutaman vuoden, niin sun ei edes tee mieli alkoholia tai sua ei haittaa vaikka muut juo samassa seurassa ja sinä et.
Hyvin minulla on himo lähtenyt ryyppyputken jälkeen ja pysynyt parhaillaan pois jopa pari viikkoa. Eilen join eilen viimeisen päivän viikon putkelle ja vielä ei himoita yhtään. Töitä vaan teen ja en varmaan ota kuin vasta ensi viikonloppuna parina päivä.
Niin nyt itsenäisyyspäivänä minulle tulee täyteen puoli vuotta täysin absolutistina. Olen saunaoluiksi ostanut 0,00 % oluita Zero Lasso ja Bavaria. Oluen maun halun ne jotakuinkin tyydyttää. Eilen oli päivä jolloin iski jostain kumman syystä tilanne, että alkoi tehdä "oikeaa olutta" mieli ja olla vaikka pikku huppelissa. Taustaksi sen verran, että juominen alkoi vähitellen karata käsistä. Hiipi pikkuhiljaa määrien lisääntymisellä 6 saunaolutta oli kohta 12 ja pian 14 ja sitten 16. Saunaillat sitten myös alkoivat tihentyä. Määrät voivat kuulostaa vähiltäkin, olen minä kitusiini tiukkaa viinaakin joskus repinyt ihan kiitettävästi. En kuitenkaan mitään viikkotolkulla yhtämittaisia putkia. 3-4 päivää joskus voinut matkoilla tai hyvässä seurassa napata. Ravintola illat pilkkuun ja siitä jos mahdollista jatkoille yökerhoon etc. ja kaksin käsin salmarisnapseja. Hauskaa on siis pidetty ja alkoholi on ollut seuralaisena 17 ikäisestä lähtien. No nyt sitten alkoi tuntua että eiköhän tuo ole nähty ja jospa valitsisin täysraittiuden. Eilen siis poltteli hakea olutta, kauppakin oli vielä auki. Oli tuossa 3 alkoholitonta olutta, hiljalleen ne nautiskelin ja mietin josko siirrän pikkukännit huomiseen saunomiseen. Tänään on nyt tuo huominen. Aaamulla heräsin tyytyväisenä siihen, etten sortunut. Mietin sitten mitä kaikkea tuo 6 kk onkaan antanut. Paino ei ole pudonnut mihinkään ainakaan vielä. Vireystila ja yöunet ovat kyllä huomattavasti parantuneet. Verenpaine on normaali ja sain heittää verenpainelääkkeet menemään. Närästystyyppiset vatsaoireet on myös hävinneet. Siispä en nyt taida jättää tätä absolutistin elämää vain puoleen vuoteen. Otanpa tuosta toisen puolivuotisjakson tähän perään, katson kuinka selviän joulusta ilman punaviiniä. Rahaa säästyy myös näköjään ellei sitä sitten tuhlaile muualle. Onhan kiva vähän palkita itseään alkoholittomuudesta. Pirteä mieli ja tietoisuus siitä ettei myrkytä itseään mokomalla on kuitenkin se tärkein palkinto. Eikä yhtään aamua kulu hukkaan krapuloissa.
Onko kukaan raitistelemassa? Vai onko kaikilla lomat ja loman tasainen tissuttelu jo käynnistynyt?
Yrtti pitää mielen kiireisenä ja kehon rentoutuneena. Ei tee mieli mitään alkoholi-huumeita.
Kaksi viikkoa on maaginen raja. Sen kun ylittää, ei tule akuutteja kaljanhimoja enää juuri koskaan. Yksi iltama nollaa laskurin.
Upp. Koska loma loppuu ja töihin? Pystyttekö poikkaisemaan hyvissä ajoin vai meneekö ihan tappiin asti? Mikä on kunto, miten toi turvotus, yöunet??
Mene ilmaiseen ksätapahtumaan parin ystävän kanssa.
Jos selviät 3 tuntia ilman AHDISTUKSEN tunnetta...kivat sulle