Masentuneet ja miksei muutkin, tehkää tämä testi
https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/itsearviointi_omaapu/itsearvioi…
Paljon saatte pisteitä? Itse sain 33 joka viittaa vakavaan masennukseen. Olen saanut keskivaikean masennuksen diagnoosin pari vuotta sitten. Jotenkin luulin että olisin edes vähän "edistynyt" tämän taudin kanssa joten tuli hieman yllätyksenä että sain noinkin korkeat pisteet.
Kommentit (26)
Mulla on toistuva vakava masennus, tällä hetkellä vuoden ajan remissiossa ja varovaisesti toivon parantuneeni. Olen melkein huumassa, eutymia tuntuu elinikäisen masennuksen jälkeen euforialta ja nautin elämästäni todella paljon vaikka se on lähes pelkkää kotona yksin istumista.
Silti saan 13 pistettä ihan sillä, että elämäntilanteeni on tietenkin objektiivisesti varsin paska vuosia jatkuneen työkyvyttömyyden jäljiltä ja usko omiin kykyihin selviytyä elämän perushaasteista on vielä perustellusti heikko.
34 :( olo on ihan paska, haluaisin apua vaikka mutta en osaa hakea. Oon yrittänyt mut en osannu oikeen puhua mitään ja se sitten vähän jäi.. nyt hävettää koko homma niin paljon että kaduttaa että edes yritin
Vierailija kirjoitti:
20
Lisään vielä, että paranemista havaittavissa. Vrt. 6 vuoden takaiseen tilanteeseen, jolloin halusin lähinnä vain kuolla. Sain silloin muistaakseni 50 pistettä. En ole syönyt masennuslääkkeitä enkä käynyt terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ennen minkäänlaisia masennustestejä, varmista tämä:
Terv. Albert Einstein
Onko tää vitsi vai oletko ihan tosissasi?
47 pojoa, diagnoosina vaikea masennus, mutta kuukausi sitten aloitettu Sertralin tuntuu purevan niin vois jonkun ajan päästä tehdä ton uusiksi.
21. Luulin olevani jo terve, mutta on tämä syvää masennusta parempi tilanne.
25. En puhu tuntemuksistani kenellekään. Tapailusuhdekin kaatumassa tähän etten näe mitään hyvää tulevaisuudessa. Perhettä en ainakaan pysty hankkimaan. Haluaisin vain maata kotona kunnes kuolo korjaa.
Sain 32. Minulla on ahdistuneisuushäiriö ja syömishäiriö.
11 pistettä. Mutta kerron kaikille olevani vakavasti masentunut, koska se on muodikasta.
Testin pieni ongelma on, että siitä saa pisteitä, jos on jotain fyysisen terveyden ongelmia, vaikka ei olisi mitään tekemistä masennuksen kanssa.
32. Jännä, että testissä kysyttiin vain laihtumisesta, mutta lihominenko ei viittaa mielenterveys diagnooseissa mihinkään? Esimerkiksi minä, ennen hoikka ja ulkonäöstään tarkasti välittänyt ihminen, olen lihonut 20 kg viidessä vuodessa. Näiden viiden vuoden aikana olen ollut selkeästi ahdistuneempi, stressaantuneempi ja pessimistisempi. Lihominen taas lisää itseinhoa.
Vierailija kirjoitti:
32. Jännä, että testissä kysyttiin vain laihtumisesta, mutta lihominenko ei viittaa mielenterveys diagnooseissa mihinkään? Esimerkiksi minä, ennen hoikka ja ulkonäöstään tarkasti välittänyt ihminen, olen lihonut 20 kg viidessä vuodessa. Näiden viiden vuoden aikana olen ollut selkeästi ahdistuneempi, stressaantuneempi ja pessimistisempi. Lihominen taas lisää itseinhoa.
Mäkin ihmettelin ettei painon noususta ole mitään. Itsekin olin koko elämäni alipainoinen, kunnes nyt masennuksen myötä (lääkityskin toki "auttaa") olen lihonut 22 kg :( Syön huonoon olooni ja itseinho todellakin noussut lihomisen myötä!
Ihan ennen minkäänlaisia masennustestejä, varmista tämä:
http://kuvanjako.fi/sv6gl.jpg
Terv. Albert Einstein