Mihin on suunniteltu käytettävän lähellä kattoa oleva pistorasia?
Olen nähnyt näitä muutamassa kerrostaloasunnossa. Seinässä, mutta hyvin ylhäällä, olo- ja makuuhuoneissa.
Mikä näiden idea on?
Kommentit (90)
Meillä lisättiin olohuoneeseen ja ruokahuoneeseen remontin yhteydessä pistorasiat molempien ikkunoiden viereen lähelle yläkarmia.
Myös lapsen huoneen remontin yhteydessä laitettiin kattoon ikkunan kohdalle pistorasia. Lapsen huoneessa pistorasian virran saa päälle ja pois katkaisijasta. Lapsen huone tosi pieni joten laitoin työpöydän valaistuksen tuon kattopistorasian kautta roikkuvana lamppuna. säästyy pöytätilaa.
Joulutähdet yms. nätisti ja johto jä piiloon verhon taakse. Myös pikkujoulujen (ja lasten juhlien) diskovalaistus saa virran noista helposti.
Kätevää, harmittaa että keittiöremontin yhteydessä ei tajuttu aikanaan laittaa samalla tavalla pistorasioita.
Mulla oli edellisessä asunnossa roikkumassa kolme sellaista kaunista lamppua ja johto siellä pistorasiassa. Nyt tässä nykyisessä okt:ssa ei sellaista olekaan. Kaipaisin kyllä rappusten päälle.
Asun Ruotsissa ja täällä olen nähnyt monessa asunnossa vastaavan ja siihen on kiinnitetty kattolamppu tai seinälamppu ja ikkunalla siihen saa joulutähden tms. En tiedä onko tämä ollut jokin tapa säästää 70-luvulla (eikä olla raaskittu remontoida myöhemmin), mutta tosi rumalta näyttää, kun johdot on viritelty kattoa pitkin.
Meillä okt:ssa ilmalämpöpumppua varten.
Varsinkin 80- luvulla oli muotia laittaa loisteputkivalaisimet verhotangon ja ikkunan väliin. Niitä varten ne on.
Oisko kattopistorasia leivän paahtimelle?
OT/ Miksi pistorasiat ovat lattianrajassa? Huonoselkäiset ja vanhukset ovat vaikeuksissa./
Asun ulkomailla ja täällä tuo pistorasia on ilmalämpöpumppua varten.
Vierailija kirjoitti:
OT/ Miksi pistorasiat ovat lattianrajassa? Huonoselkäiset ja vanhukset ovat vaikeuksissa./
Ja kontaavat lapset vaarassa.
Olisi paljon fiksumpaa että pistorasiat olisivat vähän korkeammalla.
Itse olen laittanut valokytkimen kautta sähkösä saavat pistorasiat ikkunoiden yläreunojen viereen, niihin on kätevä laittaa jouluvaloja tai muita ikkunavaloja.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä rasioita ole pakko sinne lattianrajaan ole asentaa, mutta se on sähkösuunnittelijoilla vakioratkaisu. Voi ne yhtä hyvin asentaa ylemmäksikin, kun vain suunnitelmissa se ajoissa huomioidaan. 900 on aika hyvä korko, silloin ei tarvitse kumarrella.
Veikkaan, että talosta on poistettu tarpeeton yläkerta, jolloin siellä lattianrajassa olleet pistorasiat ovat nyt kätevästi uuden korkean olohuoneen seinällä. Seinien imurointi ja tapettien silitys on varmaan nyt yllättävän helppoa. Kateeksi käy!
Meillä on 50-luvun omakotitalossa olohuoneen ikkunan yläpuolella katonrajassa pistorasia. Muutettiin tähän 2 v. sitten, ensimmäistä talvea asuttaessa virittelin verhotankoon jouluvalot onnellisena siitä, että kerrankin saan valot niin että kissat eivät pääse puremaan johtoa poikki...vain huomatakseni, että rasiaan tulee virtaa vain kun olkkarissa on valot päällä..... :D Jokseenkin turha operaatio siis. Laitoin sitten johdon verhojen taakse piiloon ja kiinni lattian rajassa olevaan pistorasiaan, puoli tuntia ja katti oli syönyt sen poikki.
Eniten noita olen nähnyt vähän vanhemmissa kerrostaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 50-luvun omakotitalossa olohuoneen ikkunan yläpuolella katonrajassa pistorasia. Muutettiin tähän 2 v. sitten, ensimmäistä talvea asuttaessa virittelin verhotankoon jouluvalot onnellisena siitä, että kerrankin saan valot niin että kissat eivät pääse puremaan johtoa poikki...vain huomatakseni, että rasiaan tulee virtaa vain kun olkkarissa on valot päällä..... :D Jokseenkin turha operaatio siis. Laitoin sitten johdon verhojen taakse piiloon ja kiinni lattian rajassa olevaan pistorasiaan, puoli tuntia ja katti oli syönyt sen poikki.
Sinuna suojaisin johdot sellaisella muovisella kierteisellä johtosuojalla, jolla mm. kootaan epämiellyttävät johtovyyhdit siististi yhdeksi pötköksi.
https://teeitse.com/vapaa-aika/10-niksia-pane-johtosi-jarjestykseen
https://teeitse.com/tyotekniikat/9-vinkkia-piilota-johdot-nakyvista
70 - 80 luvuilla ja vielä ysärilläkin oli ihmisillä kirjahyllyjä joissa oli valot ylälistan päällä/takana. Myös baarikaappivirityksiä ylhäällä olevilla valoilla oli aikanaan.
TV ruuvataan seinään usein.