Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten motivoida siskoa parempaan elämään?

Vierailija
02.04.2018 |

Siskolla on ollut tosi rankkaa ja on ollut kauheasti draamaa, huumeidenkäyttöä, mielenterveysongelmia, huonoja narkkaripoikaystäviä ja poliisin kanssa ollaan muutaman kerran näiden takia oltu tekemisissä. Siskolla diagnosoitu ainakin kaksisuuntianen ja adhd/add, lääkkeitä syö vaikka mihin. Uskoisin, että pahimmat vuodet ovat nyt takanapäin, mutta asuu vielä vanhempien kanssa kun ei pysty itse pitämään miesystävänsä kanssa huolta omista talousasioistaan. Hänen miesystävänsä siis punkkaa vanhempieni luona myös työttömänä.

Koulut jääny kesken eli ei sen kummempaa koulutusta. Miten saisin motivoitua siskoani opiskeluun ja elämiseen enemän? Ollaan kaikki huolissaan. Sisko makaa kaiket päivät sängyssä ja asiat ovat hyvin vaikeita tehdä, mutta on vähän alkanut onneksi opiskelemaan. Oisko kenelläkään neuvoja miten voisin auttaa siskoani? Alkaa käydä kaikille uuvuttavaksi, varsinkin vanhemmille. Äitikin useasti itkenyt ja itsestä tuntuu pahalta etten voi itse kauheasti tehdä mitään kun omillani asun. Käyn kyllä porukoiden luona tosi usein, kun aikaa riittää ja pidän siskolle seuraa esim. vien elokuviin ja syömään.

Koko ajan pitää katsoa perään että menee terpaiaan ja muihin tapaamisiin sekä hoitamaan asiansa sossun kanssa. Ollaan kaikki uupuneita. En itse kovin paljoa rahallisesti voi auttaa, paitsi tarjota esimerkiksi leffalipun jne. Oisko kenelläkään neuvoja miten siskon oloa saisi paremmaksi niin että jaksaisi itsekkin hoitaa omat asiansa kuntoon?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen sisko on ? Jo täysi-ikäinen ?

Vierailija
2/5 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen sisko on ? Jo täysi-ikäinen ?

20 eli on täysi-ikäinen ollut jo muutaman vuoden

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et voi lopulta paljoa tehdä, kuin kertoa miltä tilanne sinusta tuntuu. Siskon kanssa voit myös jutella siitä, että mitä hän itse ajattelee tilanteestaan ja mitä muutoksia hän toivoisi siihen tulevan. Ehkä keskustelulla asiat konkretisoituva hänelle ja löytää elämälleen suunnan. Voit toki auttaa arkiasioissa paljonkin, mutta on aina riski, että mahdollistat siskon nykyisen käytöksen olemalla turhan avulias. Riippuu paljon siskosta millainen luonne hän on. Lopullisen muutoksen elämäänsä hän voi kuitenkin tehdä vain itse.

Vierailija
4/5 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään jos ei siskoa itseään kiinnosta parantaa elämäänsä.

Vierailija
5/5 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisamiksessa osattaisiin auttaa tuollaistakin ihmistä. Niihin on edelleen haku auki opintopolku.fi ssä.