Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukiokuluista..

Vierailija
02.04.2018 |

Oletteko yllättyneet lukiolaisen menoeristä te joilla nuori nyt lukion 1lk? Itse olen ja en ole, tiesin että kuluja tulee mutta toisaalta niiden määrä on kuitenkin hieman jos nyt ei yllättänyt niin ainakin hieman nostanut kulmia..
Pelkästään oppikirjoihin on mennyt 750€ (uuden opsin myötä ei ole käytettyjä kirjoja oikein löytynyt), lisäksi pienmateriaalit eli vihkot, laskin yms ja kurssien ooppera,-teatteri-ja museo-liput. Plus tietty kannettava ja toistuvat matkalippuhankinnat niin puhutaankin meidän tapauksessa lähemmäs 2000€ summasta tälle ekalle vuodelle.
En valita koska tärkeämpää rahareikää en nyt löydä, kunhan kyselen muiden tuntoja asian tiimoilta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä abi ja minusta julkisuudessa esitetyt summat ovat olleet ylimitoitettuja. Tosin me ostimme ison osan kirjoista käytettynä tori.fi kautta. Lapsi myös kierrätti kirjoja kavereiden kesken niissä aineissa, jota ei kirjoittanut. Ostin myös muutamia Suomalaisen lahjakortteja edullisesti torista ja käytin niitä kirjojen hankintaan.

Tietokonetta en laske lukiokustannuksiin. Sitä tarvittiin jo yläkoulussa ja tarvitaan edelleen jatko-opinnoissa.

Vierailija
2/11 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hassua kuinka lukiolaisilla, joiden vanhemmat kustantaa lukion on muka niin vaikeeta ja ollaan niin ylläyyyneitä lukion kustannuksista. Niistä kustannuksista on oltu tietoisia vuosia, toki läppäri on uusi lukio kustannus mutta aika monella perheellä on jo valmiiksi sellainen käytössä. Kuukaudessa kun jää 250€ vuokran jälkeen eikä ole ongelmia lukion kustannuksissa niin jää vähän sellainen elämäntapavalittaja fiilis näistä valittajista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kommentoijaa ei ota huomioon, että uusi ops ja sähköiset systeemit lisää kustannuksia, koska ei voi torista tai kavereilta vanhoja ostella.

Vierailija
4/11 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kommentoijaa ei ota huomioon, että uusi ops ja sähköiset systeemit lisää kustannuksia, koska ei voi torista tai kavereilta vanhoja ostella.

Opiskelen uudella opsilla joten kyllä otin huomioon :)

Vierailija
5/11 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo laskenut pojan lukion kuluja. Uudet kirjat mm pitkämatematiikka fykebi. Silloin ei tarvinnut läppäriä mutta se oli jo. Laskin, ei halvin versio, vanhaintanssit, teatterit ja lopuksi autokoulu. Oon yh. 

Vierailija
6/11 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta lukiossa maksoi vajaat 1000 euroa. Siihen sisältyi matkat, kirjat, tarvikkeet, kuviskurssit (150€), tanssit, liikuntatunnit, lakki, kirjoitukset. Kaikki.

Vierailija
7/11 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme vuotta lukiossa maksoi vajaat 1000 euroa. Siihen sisältyi matkat, kirjat, tarvikkeet, kuviskurssit (150€), tanssit, liikuntatunnit, lakki, kirjoitukset. Kaikki.

Lyhyt vai pitkä matikka ja mikä laskin?

Vierailija
8/11 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä matikka ja Texasin graafinen laskin

Vierailija
9/11 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä summia:/

Vierailija
10/11 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut lukioaikana muita kirjoja kuin pakolliset, esimerkiksi äidinkielen opas yms. Jotkut kirjoista on todella turhia. Netistä löytyy myös ilmaiseksi kurssikohtaiset materiaalit ja skannaukset oppikirjoista jos haluaa säästää rahaa.

Vierailija
11/11 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion käynti on käytännössä ilmaista jo nyt, jos verrataan siihen, mitkä sen todelliset kustannukset olisivat itse maksettuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi