Käytättekö yli 2 vuotta vanhoja kenkiä? Onko noloa?
Mietin mitä teen noille 1-2 vuotta vanhoille kengille. Kehtaanko vielä käyttää, vai heitänkö roskiin? Vansin, Reebokin ja Conversen tennareita ja Adidaksen, Niken, Puman ja Asicsin lenkkareita. Ja kaikki tosiaan 1-2 vuotta vanhoja, jotkut jopa 3 vuotta vanhoja.
Kommentit (33)
Kettuilija kirjoitti:
Vaatekaapin sisältö tulee uusia 2 kertaa vuodessa.
Kenkiä voi tosiaan käyttää pari vuotta jos on esim. 10 paria valinnanvaraa.
Auto on vaihdettava parin vuoden välein.
Keittiö ja kylppäri pitää uudistaa/remontoida 4-5 vuoden välein.
Puolisokin pitää kierrättää sillointällöin.
Näin vältät joutumisen WT- kastiin.
Unohdit huonekalut. Kaksi vuotta vanhat huonekalut on jo ihan out.
Verhot pitää vaihtaa uusiin kaksi kertaa vuodessa ja 1.12-6.1 pitää lisäksi joka joulun seutu olla uudet jouluverhot, ajanmukaiset. Matot myös, ks. verhot.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti miesten kengät eivät kestä kovin kauaa. Liimaukset pettää noin puolen vuoden jälkeen jolloin on hommattava uudet kengät. En ymmärrä miksi suomalaiset valmistajat tekevät tuollaista kuraa.
Johtuisiko vaan siitä, että miehet ostavat vähemmän kenkiä kuin naiset eli se yksi kenkäpari on kovassa käytössä? Mitä järkeä on ostaa samana vuonna 10-20 paria lenkkareita ja tennareita, yhden parin käyttö jää minimaaliseksi. Kannattaisiko sittenkin ostaa vähemmän kenkiä ja käyttää ne loppuun?
Typerää teinin puhetta tuollainen kenkien "vanheneminen". Mitä väliä sillä on miten vanhat kengät ovat kunhan ovat nätit ja käyttökunnossa?
Yksi tuttu käyttää aina juhlissa äitinsä vanhoja kenkiä, hienot ovat!
Ei ihme jos maailma hukkuu jättäisin ja maaperä ja ilmasto saastuvat, jos käyttökelpoista tavaraa heitetään roskiin, vain sen takia, että ne on jo vuoden vanhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käytössä 1997 ostetut Camel bootsin talvikengät ja ne näyttävät pari vuotta vanhoilta. Nauhat oon vaihtanut kahteen kertaan :) Että ei ole noloa, on nolompaa olla osaamatta ostaa kestävää :'D
Minunkin kännykkäni täyttää 10 vuotta :D Nokian N78, hyvä peli. Kosketusnäyttönä mulla on puhelimien tihruruutuja sata kertaa mukavampi iPad mini :) Harmi, ettei ne ole yhtä kestäviä!
Älähän sano. Just kirjoittelen tässä noin 7 v vanhalla padilla. Ollut jokapäiväisessä käytössä sekä minulla että taaperoilla ja leikki-ikäisillä. Akku kestää edelleen täydellä latauksella tuntikausia, näytössä (ensimmäisiä retinanäyttöjä) on yksi 2 mm pitkä naarmu, joks näkyy tietystä kulmasta katsoessa, muuten priima. Menossa neljäs kirjamallinen suojakotelo.
Ainoat miinukset ovat, ettei ymmärrä 4G:tä ja on vähän painava nykytabletteihin verrattuna.
Mielestäni on nolompaa joutua käyttämään kenkiä, jotka säilyvät hyvän näköisenä vain 1-2 vuotta.
Mulla on vielä satunnaisessa käytössä Pekka Lahden tekemät bootsit, jotka ostin v. 1992. Pohjat on vaihdettu ehkä 4 kertaa, mutta niissä on vielä ihan kivikovat kapit ja muutenkin ovat ihan loistavassa kunnossa.
Tuollaiset perus-converset ym. on klassikkoja, niitä voi käyttää niin kauan kuin kestää. Toinen juttu on kengät, jotka selvästi on menneet muodista. (Toki kaikkia ei haittaa tämäkään!) Esim. kirppikset ovat pullollaan niitä bling bling-korkosaappaita jostain vuodelta 2006, joissa on vaikka minkälaista niittiä ja härpäkettä. Sellaisten käyttö on noloa kun muoti on muuttunut huomattavasti pelkistetympään suuntaan.
On todella noloa. Trendinainen vaihtaa kengät uusiin 2vk välein ja entiset roskiin. Samoin kaikki vaatteet, unohtamatta liinavaatteita ja täkkejä.
Miten joku edes säilyttää edes 2v vanhoja kenkiä?
Tosi nolooo...
Mun mielestä on noloa jos joku on niin takapajuinen että kerskakuluttaa ja heittää hyväkuntoista roskiin. Melkein kuin kuvittelisi olevansa rikas kun on varaa ostaa paperilautasia.
Itselläni on varaa ostaa laadukkaita kenkiä jotka palvelevat vähintään 5 vuotta, yleensä reilusti kauemmin. Minulla on hyvä maku, joten osaan myös valita sellaisia malleja joissa ulkonäkö miellyttää ja jotka kestävät aikaa.
Laitoin viime talvena roskiin talvisaappaat, jotka äitini osti minulle joskus 80-luvun loppupuolella. Olin huoltanut niitä hyvin ja vaihdattanut korkolaput, malli oli klassinen ja laatu erinomainen. Kukaan ei huomannut niiden olevan kolmikymppiset kengät. Sitten itse huomasin kärkiosan alkavan näyttää kulumisen merkkejä ja syvään huokaisten annoin niiden mennä.
Sellaista hyvät ihmiset, sellaista on hyvä laatu.
Minun ei tarvitse käyttää edes kahta kertaa, nähän on sitten jo käytetyt. Olen muuten Suomen-ruotsalainen Björne.
Miksi sinulla on noin kauheasti tennareita ja lenkkareita yhtä aikaa käytössä? Ja miksi mainitset noita merkkejä?