Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin yökyläily ja vanhempien välinen ISO näkemysero

Vierailija
01.04.2018 |

Olemme eronneet reilu vuosi sitten ja teini-ikäiset pojat ovat viikko/viikko-sopimuksella meidän vanhempien luona. Kävi ilmi, että 15-vuotias poikamme oli ollut nyt isällä ollessaan tytön luona yötä, tämä tuli vähän sattumalta tietooni, muuten ei olisi varmaan tullutkaan pojan tai isänsä kautta. Teinin mukaan mitään ei ollut ”tapahtunut”, oli vaan jäänyt sinne, kun ” ei ollu enää jaksanut lähteä kotiin”. Tytön luona ei myöskään ollut ollut vanhemmat kotona eli toisaalta mitä tahansa siellä on voinut tapahtua, oli ollut kuulemma muitakin siellä. Kohtalaisen asialinjalla pojan kanssa saatiin kuitenkin asia keskusteltua.
Isänsä onkin sitten toista maata. Kysyin häneltä asiasta ja hänen mielestä asiassa ei ollut mitään ongelmaa. Itse olen erittäin sitä mieltä, että tuon ikäiset tytöt ja pojat eivät vielä toistensa luona yökyläile... Se miten isänsä toi asian esille on itselleni todella suuri ongelma ja ahdistaa, jos ja kun kasvatuslinjaa ei hänellä asian suhteen ole lainkaan. Isänsä otti asian jollain tavalla ylpeydellä, vähän niinkuin ”äijäjuttuna” ja miten kuuluu asiaan pojan päästä tyttöjen kanssa tietyllä tavalla tekemisiin. Sanamuotoja en viitsi edes sanoa, lähinnä oksettaa. On asettanut myöskin 15-vuotiaan ns.miehen asemaan, on hänen mielestään täysin päätäntävaltainen asioista?! Mitä ei mielestäni todellakaan ole. Meillä on suuria kasvatuksellisia näkemyseroja, toinen kun ei jaksaisi oikein mitään rajoja pitää, täytyyhän siihen nähdä vaivaa. Haluaa ennemminkin olla ”hyvä tyyppi” pojille ja kavereilleen enkö uskalla edes ajatella mitä kaikkea siitä voi vielä seurata :( Mutta mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Mitä te tekisitte?
Itselläni kaiken pohjalla on nyt pelko siitä ettei pojalla ole tarpeeksi vankkaa selustaa ja turvaa aikuisesta niin, että voi kasvaa turvallisesti aikuiseksi ja välttää suuremmat haasteet sen myötä...

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten en pelkää seksiä vaan esim. sitä, että tämmösissä tilanteissa pidetään kyllä bileitä jajos jostain saadaan alkoholiakinniin kyllähän kokeilunhalu voittaa porukassa. Kuinka paljon sitä juodaan, mikä on oma sietokyky on vielä tuntematon. Eikä tarvis tämmösiä vielä, toivottavasti ei sentään muita päihteitä.

Jos ja kun alkoholia nautitaan, kokeillaan seksiä, muistuuko ehkäisy jne. Sen verran olen itsekin elänyt nuoruutta ja nähnyt ympärilläni syitä ja seuraamuksia, etten kovin sinisilmäisesti asiaan suhtaudu. Seksiä toki voi harrastaa muutenkin kuin pimeässä, peiton alla ja yöllä, mutta se tarviiko 15-vuotiaan vielä yökyläillä tytön/pojan luona on toinen juttu. Ehtii sitä.

Vierailija
22/27 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä tytön vanhempiin ja selvitä itse, onko yökyläily heille ok. En luottaisi pojan kertomaan enkä taatusti miehen.

Sinun pitää myös keskustella poikasi kanssa seksistä ja ehkäisystä. Ensinnäkin kerrot, että mitään ei ole pakko tehdä, eikä paineita tarvitse ottaa. Ei, vaikka kaverit/tyttöystävä/isä niin vaatisi. Isä voi hyvinkin elää nuoruuttaan poikansa kautta ja tuntea "vähän itsekin saavansa", vaikka poika saattaakin olla herkkä ja tuntea paineita. Pojat eivät ole kaikki samanlaisia.

Ehkäisystä sun on ehdottomasti kerrottava. Niin tauti- kuin raskausmielessä. Painota, että mikäli hän päättää harrastaa seksiä, ehkäisyä on käytettävä.

Ja että tuli mitä tuli ja tapahtui mitä vaan, hän voi aina soittaa sinulle tai jutella sinulle.

Juttele hänelle kuin melkein aikuiselle ja sano suoraan, että et ole enää lapsikaan ja alat tehdä omia päätöksiä ja kohta olet täysi-ikäinen. Hän arvostaa sitä enemmän kuin isänsä lepsuilua ja vapautta tehdä mitä vaan.

Viimeinen vinkki liittyy siihen, että pahinta saattaa olla se mitä miehesi tekee jos hänellä ei ole kasvatusymmärrystä. Ostaako hän esim pojalle alkoholia? Huomaako hän, jos poika käyttää aineita tai tulee muita ongelmia? Näistäkin pitää pystyä puhumaan.

Jos selviää että mies ostaa viinaa pojalle, tee lasu/ilmoita sossulle. Sitä ei pidä hyväksyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on niin, että kummankin vanhemman luona on heidän omat sääntönsä ja he kasvattavat lapsia omien ajatustensa mukaisesti. Alkoholia tai huumeita ei tarvitse eikä edes saa hyväksyä, mutta seksielämää ei voi kieltää.

Vierailija
24/27 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä tytön vanhempiin ja selvitä itse, onko yökyläily heille ok. En luottaisi pojan kertomaan enkä taatusti miehen.

Sinun pitää myös keskustella poikasi kanssa seksistä ja ehkäisystä. Ensinnäkin kerrot, että mitään ei ole pakko tehdä, eikä paineita tarvitse ottaa. Ei, vaikka kaverit/tyttöystävä/isä niin vaatisi. Isä voi hyvinkin elää nuoruuttaan poikansa kautta ja tuntea "vähän itsekin saavansa", vaikka poika saattaakin olla herkkä ja tuntea paineita. Pojat eivät ole kaikki samanlaisia.

Ehkäisystä sun on ehdottomasti kerrottava. Niin tauti- kuin raskausmielessä. Painota, että mikäli hän päättää harrastaa seksiä, ehkäisyä on käytettävä.

Ja että tuli mitä tuli ja tapahtui mitä vaan, hän voi aina soittaa sinulle tai jutella sinulle.

Juttele hänelle kuin melkein aikuiselle ja sano suoraan, että et ole enää lapsikaan ja alat tehdä omia päätöksiä ja kohta olet täysi-ikäinen. Hän arvostaa sitä enemmän kuin isänsä lepsuilua ja vapautta tehdä mitä vaan.

Viimeinen vinkki liittyy siihen, että pahinta saattaa olla se mitä miehesi tekee jos hänellä ei ole kasvatusymmärrystä. Ostaako hän esim pojalle alkoholia? Huomaako hän, jos poika käyttää aineita tai tulee muita ongelmia? Näistäkin pitää pystyä puhumaan.

Jos selviää että mies ostaa viinaa pojalle, tee lasu/ilmoita sossulle. Sitä ei pidä hyväksyä.

Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta. Olen samaa mieltä ja tuota kasvatusymmärrystä juuri peräänkuulutan. Ettei tässä. Ettei pojan tarvi olla enempää kuin on, ”näyttää” kellekään mitään etenkään isälleen.

Jotenkin en yhtään ihmettelisi, että jossain vaiheessa otetaan isän kanssa kaljat tai saisi sitä häneltä. Tai sitäkään, että siellä saa pojan kaveriporukka saunoa ja ottaa ”parit”. Kaikkea kyllä ehtii, ei tarvi 15-vuotiaana ottaa kaikkea haltuun.

Vierailija
25/27 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika aloitti seurustelun kun oli juuri täyttänyt 13 vuotta. Tyttö olisi heti alusta saakka halunnut jäädä yöksi meille. Minä en sitä sallinut pitkään aikaan. Tytön äitikin soitti minulle että miksi en anna tytön jäädä ja että miksei poika voi tulle heille koko viikonlopuksi. Tyttö asuu siis toisella paikkakunnalla.

Pikkuhiljaa olen joutunut pyörtämään ajatukseni ja ovat vuorotellen viikonloput meillä tai tytöllä. Jos seksiä tapahtuu, se tapahtuu milloin vain (kun olemme töissä ym,). 

Vierailija
26/27 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän luottoa siihen nuoren omaan harkintakykyyn. Itse muutin kotoa omaan asuntoon opiskelun vuoksi 15 vuotiaana.

Vierailija
27/27 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatus on mennyt melkoisesti metsään jos 15-vuotiaaseen ei voi luottaa että osaa käyttäytyä ihmisiksi. Rajoilla sitä ei tuossa vaiheessa enää parannetaan, pahennetaan useimmiten,, nuori päättää jokatapauksessa tavalla tai toisella mitä ekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme