Mikä seuraavista arvoklustereista viehättää sinua eniten?
Klusteri tarkoittaa kokelmaa tai rykelmää. Saat valita vain yhden seuraavista arvojen klustereista. Mikä niistä viehättää sinua eniten kokonaisuudessaan, tuntuu omimmalta, vastaa lähimmin arvomaailmaasi?
a) luonnollisuus, ymmärtäminen, moninaisuus, ykseys
b) rohkeus, taistelu, terveys, perhe
c) anteeksianto, nöyryys, pyhyys, kilvoittelu
Kommentit (18)
Todella vaikea valita a:n ja b:n välillä. Haluaisin sanoa b, koska rohkeus kiinnostaa ja harjaannun siinä, mutta taidan luonnostani olla a. Vastasin siis a.
Jokaisessa oli sellaisia jotka viehättävät minua ja jotka taas eivät joten jätän vastaamatta.
Ehdottomasti B!
Mikäs tämä tällainen kysely on?
B. On asioita, joita ei voi saada takaisin, vaikka kuinka haluaisi. Yksi ja tärkein niistä on terveys. Pitää olla rohkea ja taistella niiden asioiden puolesta, jotka tuntuu itsestä tärkeiltä. Perheestä en sano mitään, koska se ei ole ollut kannustava, eikä rakastava, vaan tuomitseva ja arvoteleva. Kolme neljästä on silti hyvä lopputulema.
Terveys ja perhe (lasken tähän myös lähimmät ystäväni) ovat minulle tärkeintä koko elämässä, joten b.
Joitakin termejä en kyllä edes ymmärrä, tai siis en tajua mitä niillä tarkoitetaan tässä. Ykseys? Pyhyys? Moninaisuus?
Etenkin moninaisuus ja ykseys samassa klusterissa on lähinnä hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa luonnollisuus, mitä on pyhyys, mitä on moninaisuus. Nuo sanat voivat tarkoittaa monia eri asioita eri ihmisille, joten en viitsi vastailla.
Vastaaja vastaa sen mukaan mitä ne hänelle tarkoittavat. Arvoklusterit ovat yleinen tapa kartoittaa arvoja.
C.
Olen yllättynyt, että c-klusteri ei ole saanut eniten ääniä, kun se kuitenkin sisältää anteeksiannon ja nöyryyden. Eli vaikkei niin pyhyyden ja kilvoittelun päälle ymmärtäisikään, niin luulisi, että nuo kaksi silti riittäisivät nostamaan c:n tärkeimmäksi. Tai ainakin anteeksianto. Kaikki klusterit sisältävät tärkeitä arvoja, mutta anteeksianto menee kyllä kaiken yläpuolelle.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
C.
Olen yllättynyt, että c-klusteri ei ole saanut eniten ääniä, kun se kuitenkin sisältää anteeksiannon ja nöyryyden. Eli vaikkei niin pyhyyden ja kilvoittelun päälle ymmärtäisikään, niin luulisi, että nuo kaksi silti riittäisivät nostamaan c:n tärkeimmäksi. Tai ainakin anteeksianto. Kaikki klusterit sisältävät tärkeitä arvoja, mutta anteeksianto menee kyllä kaiken yläpuolelle.
Öö..nyt ollaan av:lla. Anteeksianto on täällä aika tuntematon termi. Esim. tapaus Sillanpää, Teri Niitti, jne.
Noissa kaikissa on joku, mistä en tykkää. Mutta sanon, että ei ainakaan C.
Faith kirjoitti:
C.
Paitsi jos erityisesti inhoaa pyhyyttä ja kilpailua.
Valitsin A:n. Ei siinä ole kauheasti mitään mikä minuun oikeasti vetoaisi, mutta ei ole mitään sellaistakaan jota inhoaisin.
B:n edustaman luokan/poliittisen aatteen/ihmistyypin tunnistan, mutta onkohan noiden kahden muunkin taustalla joku tietty?
Miksi C:n arvot ovat keskenään ristiriitaiset?
Faith kirjoitti:
C.
Minun mielikuvissani näkyy alistuvuus ja naiivius, se että antaa kerta toisensa jälkeen anteeksi teot, jotka tulevat toistumaankin.
Yhdessäkään arvoklusterissa ei mainittu kiveshikeä, miksei?
Nauroin "kilvoittelulle" ääneen 😂
Vastasin A. B liian itsekeskeinen, C liian lapanen.
Mitä tarkoittaa luonnollisuus, mitä on pyhyys, mitä on moninaisuus. Nuo sanat voivat tarkoittaa monia eri asioita eri ihmisille, joten en viitsi vastailla.