Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa omien pääsiäisperinteiden puuttuminen

Vierailija
31.03.2018 |

Onko täällä muita, joita harmittaa omien pääsiäisperinteiden puuttuminen? Pidän pääsiäisestä ja haluaisin tehdä siitä suuremman juhlan, mutta lapsuudenkodissani pääsiäinen on ollut aina lähinnä tavallinen päivä. Omia lapsia minulla ei ole ja olen sinkku.

Tietysti lapsena mentiin trulliksi jne., mutta muuten meillä pääsiäinen ei ole ollut erityisempi juhla. Meillä ei ole mitään perinteisiä pääsiäisruokia eikä -leivonnaisia. Omaa kotiani olen yrittänyt koristella pääsiäiseksi ja leipoa jotain pääsiäisherkkuja, mutta tuntuu yksinäiseltä ja tylsältä. Menen pääsiäisenä lapsuudenkotiini ja sielläkin saan yksin leipoa ja laittaa eikä kukaan muu oikein innostu.

Tuli oikein surullinen olo, kun lehdessä oli juttu ortodoksinaisista ja heillä koko suku kokoontuu koristelemaan vitsoja ja leipomaan. Heillä pääsiäinen on suuri juhla.

En ole uskonnollinen ihminen, mutta siitä huolimatta pääsiäisenä tulee harras olo. Ehkä sitten joskus omia lapsia saatuani on helpompi aloittaa omia pääsiäisperinteitä ja tehdä siitä suurempi juhla?

Onko muilla samoja tuntemuksia?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan sinulla perinteitä, koristelet, leivot ja käyt lapsuudenkodissasi. Ei ne perinteet muillakaan sen ihmeellisempiä ole. Lehti- ja tv-jutut saadaan näyttämään klamöröösimmältä kuin ovatkaan. Arvosta omaasi!

Vierailija
2/7 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka et olisikaan uskonnollinen, niin kannattaa mennä jonkin ortodoksisen kirkon nurkille klo 12 yöllä katsomaan ristisaattuetta. Siitä tulee ainakinmulle semmoinen jännä, hieman mystinen, pääsiäisolo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole uskonnollinen, mitä haluat pääsiäisenä niin erityisen kovasti juhlistaa? 

Tottakai uskonnolliselle ihmiselle se on suuri juhla, pääsiänen on kristinuskossa kaikkein tärkein juhla, merkittävämpi kuin esim joulu. Joten heillä on syytä myös juhlia isosti.

Vierailija
4/7 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen isäni puolelta ortodoksi, joten isovanhemmat aina hössöttivät pääsiäisestä. Maalasin aina mummon kanssa pääsiäismunia ja kirkossakin käytiin pääsiäisen aikaan kaikissa lastentapahtumissa. Isovanhemmat myös paastosivat, joten pääsiäisenä sitten oli pöytä todellakin koreana. Mukavia muistoja jäi niistä ajoista. Itse en ole tippaakaan uskonnollinen enkä käy kirkoissa. Isovanhemmat ovat molemmat jo kuolleet, eikä pääsiäinen enää ole mulle mitään muuta kuin pitkä viikonloppu. Pashan ja kulitsan pyöräytän joka vuosi, mutta siinä se. Ehkä jos joskus saan omia lapsia niin voisin heille esitellä ortodoksisia pääsiäisperinteitä.

Vierailija
5/7 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luterilainen. Juhlin pääsiäistä. Pääsiäisyönä syödään kermaperunoita ja paistia. Keskiyöllä katsotaan alku ortodoksien laulusta ja kirkon kiertämisestä. Kerran käyn kirkossa pääsiäisen aikaan. Parasta on tietty sanoma, että kuolema voitettiin.

Parvekkeelle laitan lyhdyt pääsiäisyönä. Ala juhlia! Ei se muille kuulu! Itse rakastan pääsiäistä.

Vierailija
6/7 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepo ja hyvä ruoka riittää.

Vierailija
7/7 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaipaat yhteisöllisyyttä pääsiäiseen ja omasta perheestä sellaista ei löydy niin ei muuta kuin järkkäämään. Varmasti muitakin samassa tilanteessa olevia samanmielisiä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan