Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin luopumaan kokonaan alkoholista

Vierailija
31.03.2018 |

Terveyssyistä jouduin luopumaan kokonaan alkoholista.
Olin viinin ja siiderin lipittelijä. Lievä ylipaino, en juurikaan harrasta liikuntaa. Tai siis yhtään. Sydänoireita, korkea verenpaine.
Aloitin sauvakävelyn ja lisäsin kasvisten käyttöä, sokeri ja valkoinen jauho minimiin, punainen liha samoin. Kuten sanottu, alkoholijuomat kokonaan pois.
Onko pelkästään näillä muutoksilla odotettavissa painon laskua, vai pitääkö ottaa järeämmät keinot? Olen 45-vuotias.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tietyn pöhötyksen lähteneen kasvoista. Piirteet tulleet esiin, pienet silmäpussit kadonneet kokonaan. Ihonväri on tasoittunut. Aamuisin sitä näyttää heti normaalilta, ei ensin turvonneelta possulta.

Olen energisempi, mieliala tasaisempi. Masennuspuuskat hävinneet kokonaan (en osannut yhdistää niitä alkoholiin!), epämääräinen epävarmuuden ja häpeän tunne poistunut. Hikoilen vähemmän. ap

Vierailija
22/38 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/kavely_on_tehokasta_liik…

Tässä ei kyllä puhuta mistään 7 km lenkeistä, vaan puolen tunnin kävelystä 4 krt viikossa.

AP on kuitenkin vielä nuori ja tuossa artikkelissa on kyse vanhemmista ihmisistä. Siksi kävelyä rankempaakin liikuntaa olisi syytä harkita. Toivotan kuitenkin onnea matkaan AP:lle ja kaikkea hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei kyllä puhuta mistään 7 km lenkeistä, vaan puolen tunnin kävelystä 4 krt viikossa.

AP on kuitenkin vielä nuori ja tuossa artikkelissa on kyse vanhemmista ihmisistä. Siksi kävelyä rankempaakin liikuntaa olisi syytä harkita. Toivotan kuitenkin onnea matkaan AP:lle ja kaikkea hyvää.

Artikkelissa puhuttiin keski-ikäisistä. Heitä kävely hyödyttää. Ap kertoi, ettei harrasta yhtään liikuntaa. Nimenomaan hänelle, keski-ikäiselle kävely on hyvää liikuntaa, sanotaan artikkelissa.

Vierailija
24/38 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa puhuttiin keski-ikäisistä. Heitä kävely hyödyttää. Ap kertoi, ettei harrasta yhtään liikuntaa. Nimenomaan hänelle, keski-ikäiselle kävely on hyvää liikuntaa, sanotaan artikkelissa.

Suoraan artikkelista: "Kävelyn antamasta rasituksesta on suhteellisesti enemmän hyötyä 50–70-vuotiaille kuin 30–40-vuotiaille." Teksti jatkuu sillä millainen kävely edistää parhaiten keski-ikäisten kuntoa ottamatta kantaa siihen että mitä on keski-ikäisyys.

Olen itse 48v ja vahvasti sitä mieltä että fysiikka taipuu tässä iässä vaikka mihin ja on henkisesti latistavaa "vain" kävellä koska joku lehti sanoo että se on sopivaa liikuntaa tässä iässä. Tekstini ei oikein taivu empatiaan vaikka yritän mutta viestini AP:lle on että alkoholin jättäminen on hyvä sauma elämänmuutokselle ja kicksien hakemiseen siitä että taivuttaa itsensä asioihin joihin ei olisi uskonut pystyvänsä.

45v ei ole vanha ja AP on kuitenkin suhteellisen hyvässä kunnossa niin uskon että hän niin halutessaan ja sopivassa ohjauksessa pystyy saamaan itestään irti vaikka kuinka paljon. Jos ei halua niin bueno, mutta jos haluaa niin toivon AP:lle rohkeutta poistua mukavuusalueeltaan, rikkoa rajojaan ja yrittää uusia asioita.

Vierailija
25/38 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan artikkelista: "Kävelyn antamasta rasituksesta on suhteellisesti enemmän hyötyä 50–70-vuotiaille kuin 30–40-vuotiaille." Teksti jatkuu sillä millainen kävely edistää parhaiten keski-ikäisten kuntoa ottamatta kantaa siihen että mitä on keski-ikäisyys.

Olen itse 48v ja vahvasti sitä mieltä että fysiikka taipuu tässä iässä vaikka mihin ja on henkisesti latistavaa "vain" kävellä koska joku lehti sanoo että se on sopivaa liikuntaa tässä iässä. Tekstini ei oikein taivu empatiaan vaikka yritän mutta viestini AP:lle on että alkoholin jättäminen on hyvä sauma elämänmuutokselle ja kicksien hakemiseen siitä että taivuttaa itsensä asioihin joihin ei olisi uskonut pystyvänsä.

45v ei ole vanha ja AP on kuitenkin suhteellisen hyvässä kunnossa niin uskon että hän niin halutessaan ja sopivassa ohjauksessa pystyy saamaan itestään irti vaikka kuinka paljon. Jos ei halua niin bueno, mutta jos haluaa niin toivon AP:lle rohkeutta poistua mukavuusalueeltaan, rikkoa rajojaan ja yrittää uusia asioita.

Minusta ei kannata haukata liian isoa palaa. Jos alkuasetelma on vuosikausia, ehkä vuosikymmeniä tissutellut ylipainoinen keski-ikäinen huonossa fyysisessä kunnossa oleva nainen, joka on muutama viikko sitten onnistunut luopumaan alkoholista, en asettaisi liikuntatavoitteita korkealle, vaan lähtisin kävelyn kautta saamaan itseni ylipäätään liikkeelle. Heti tuollainen "pystyt mihin vaan" lannistaa pikemminkin kuin kannustaa.

Vierailija
26/38 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei kannata haukata liian isoa palaa. Jos alkuasetelma on vuosikausia, ehkä vuosikymmeniä tissutellut ylipainoinen keski-ikäinen huonossa fyysisessä kunnossa oleva nainen, joka on muutama viikko sitten onnistunut luopumaan alkoholista, en asettaisi liikuntatavoitteita korkealle, vaan lähtisin kävelyn kautta saamaan itseni ylipäätään liikkeelle. Heti tuollainen "pystyt mihin vaan" lannistaa pikemminkin kuin kannustaa.

Taidamme tulkita AP:n tilanteen vähän eri tavoilla. Minusta AP on kuitenkin kohtalaisessa kunnossa eikä BMI 28 ole mahdottoman ylipainoinen. Ihmisen fysiikka on aika hyvä korjaamaan itseään jos sille antaa mahdollisuuden ja tuo tissuttelun lopettaminen on se mahdollisuus. Jos jää "vain" kävelemään niin ennen kuin huomaakaan on se seitsemänkymmentävuotias jolle kevyt kävely on parasta liikuntaa ja ne elämykset että on puristanut itsestään irti jotain mihin ei uskonut pystyvänsä jäävät kokematta.

Tässä on kuitenkin tullut AP:lle erilaisia näkemyksia pohdittaviksi enkä väitä että olisit täysin väärässä vaikka eri mieltä olenkin. Joudun kuitenkin nyt poistumaan paikalta ja jättämään keskustelun tältä erää tähän. Mukavaa maanantaita kaikille tasapuolisesti.

Vierailija
27/38 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin toistaiseksi paino on pudonnut puoli kiloa viikossa. Ei siis hirveästi, mutta kuitenkin. Ja se onnellisuuden tunne, kun liikkuu raikkaassa luonnossa, herää joka aamu päihteettömään päivään. Jätin kahvinkin pois. Tupakan jätin onneksi 10 vuotta sitten. ap

Vierailija
28/38 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ilman alkoholia ja painoa pudonnut nelisen kiloa. Olen tyytyväinen. Vuoden loppuun mennessä ehkä jo 8 kiloa yhteensä? Ap

Vierailija
29/38 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää?

Vierailija
30/38 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap, oliko kesä haastava ilman siideriä?

Vierailija
31/38 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap! Itse jätin juomisen n. 4kk sitten ja on tosiaankin ollut hyvä päätös.

Vierailija
32/38 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen ilman alkoholia ja painoa pudonnut nelisen kiloa. Olen tyytyväinen. Vuoden loppuun mennessä ehkä jo 8 kiloa yhteensä? Ap

Mahtavaa ❤ Hidas painonpudotus on kaikinpuolin parempi tapa. Kirjoituksesi innoittamana taidan itsekin jättää alkon kokonaan. Ruokavalio meni jo uusiksi alkukeväästä diagnosoidun sairauden takia.

Baareissa en ole käynyt vuosiin eikä juomiseni ole ollut humalahakuista pitkään aikaan. Mutta se loppukin vähä olisi hyvä jättää pois, kun sekin tuntuu aiheuttavan yhden tyhjäkäyntipäivän. Pienikin määrä huonontaa yöunia.

Tsemppiä AP!

Vierailija
33/38 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuulostaa terveelliseltä. Hyvä, kun jätit alkoholin. Paino putoaa, jos syöt n. 1200 kcal päivässä. Edelleenkin painon muutos tapahtuu sen mukaan, mikä on ravinnon saannin ja kulutuksen suhde.

Vierailija
34/38 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino olisi pudonnut enemmänkin, jos olisin pysynyt kauempana grilliherkuista. Eli hieman takapakkia tuli, mutta olen nyt ruodussa taas. Alkoholitonta olutta tuli juotua myös (0,19% alkoholia) grilliruuan yhteydessä pari kertaa. Nyt työt odottavat ja kesä grillauksineen on takana.

Ihmeen helposti meni lomakin ilman viiniä ja siideriä. Olen aika ylpeä siitä :) Ap

Vierailija
35/38 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni ole alkoholisti, mutta olin luisumassa sellaiseksi ihan varmasti. Olen ollut nyt kuukauden juomatta. Alussa oli outoa. Ja viime viikolla mietin, että ostaisinko pääsiäisaterialle viiniä. En ostanut, koska kukaan ei sitä kaipaisi tai sen puuttumista huomaisi - paitsi minä. Nyt olen sitten tullut tulokseen, että mun viinit ja siiderit on juotu, alan absolutiksi. Ajatus on kiehtova, olla aina selvinpäin, pystyä ajamaan autolla mihin vuorokauden aikaan tahansa, heräämään koiraa lenkittämään aina raikkaana. Saisinpa BMI 28 vielä muuttumaan.... ap

Olet oikeassa, se on järisyttävän ihanaa olla aina selvinpäin. Aina tietää pystyvänsä lähtemään heti aamusta tekemään mitä vaan minne vain. Viikonloppuisin ei mene yhtään päivään krapulan potemiseen. Koskaan ei tarvitse miettiä milloin voi ajaa. Juhlista voi autolla kotiin heti kun haluaa. Jaksaa paremmin ja yleisolo on iloisempi ja pirteämpi.

Minulle yllä mainittujen lisäksi yksi iso syy juomisen lopettamiseen kokonaan oli krapulassa hirveä alakulo ja morkkis. Vaikka mitään ei ollut tapahtunut, niin olo oli todella ranteetauki-fiilis.

Alkuun oli outoa ja tuli kaupassa mietittyä pitiskö ottaa vai jättää. Pidin itseni kiireisenä silloin kun olin tottunut juomaan ja järjestin muuta ohjelmaa esim perjantaina iltanäytökseen elokuviin, lauantaiaamuna jumppaan ja sunnuntaiaamuna lähtö paikkaan x kello 8. Kaveripiirissä joitui valitettavasti tekemään muutoksia, erään kaverin kanssa tapaaminen oli aina ’parille menemistä’. Kun en halunnut enää juoda ehdotin muuta, elokuvia tai tms mutta häntä ei kiinnostanut.

Juomattomuus on parhaita juttuja mulle. Tsemppiä sulle.

Vierailija
36/38 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni ole alkoholisti, mutta olin luisumassa sellaiseksi ihan varmasti. Olen ollut nyt kuukauden juomatta. Alussa oli outoa. Ja viime viikolla mietin, että ostaisinko pääsiäisaterialle viiniä. En ostanut, koska kukaan ei sitä kaipaisi tai sen puuttumista huomaisi - paitsi minä. Nyt olen sitten tullut tulokseen, että mun viinit ja siiderit on juotu, alan absolutiksi. Ajatus on kiehtova, olla aina selvinpäin, pystyä ajamaan autolla mihin vuorokauden aikaan tahansa, heräämään koiraa lenkittämään aina raikkaana. Saisinpa BMI 28 vielä muuttumaan.... ap

Olet oikeassa, se on järisyttävän ihanaa olla aina selvinpäin. Aina tietää pystyvänsä lähtemään heti aamusta tekemään mitä vaan minne vain. Viikonloppuisin ei mene yhtään päivään krapulan potemiseen. Koskaan ei tarvitse miettiä milloin voi ajaa. Juhlista voi autolla kotiin heti kun haluaa. Jaksaa paremmin ja yleisolo on iloisempi ja pirteämpi.

Minulle yllä mainittujen lisäksi yksi iso syy juomisen lopettamiseen kokonaan oli krapulassa hirveä alakulo ja morkkis. Vaikka mitään ei ollut tapahtunut, niin olo oli todella ranteetauki-fiilis.

Alkuun oli outoa ja tuli kaupassa mietittyä pitiskö ottaa vai jättää. Pidin itseni kiireisenä silloin kun olin tottunut juomaan ja järjestin muuta ohjelmaa esim perjantaina iltanäytökseen elokuviin, lauantaiaamuna jumppaan ja sunnuntaiaamuna lähtö paikkaan x kello 8. Kaveripiirissä joitui valitettavasti tekemään muutoksia, erään kaverin kanssa tapaaminen oli aina ’parille menemistä’. Kun en halunnut enää juoda ehdotin muuta, elokuvia tai tms mutta häntä ei kiinnostanut.

Kuinka kauan olet ollut juomatta?

Vierailija
37/38 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu! Et varmasti tule katumaan. Alkoholi muuttuu helposti itsestään selväksi, einä se läheskään kaikilla pysy koko elämää vain siinä "juhlan nostattajan" roolissa, vaan tilalle tulee nuo iltalasilliset jne. Oikeasti, mitä hyvää siitä silloin saa.. ehkä hetken rentous? Silti väitän, että ihmisen täytyy osata rentoutua ilman. Tunteet ovat aidompia, uni parempaa, mieli tasaisempi ja jotenkin avarampi. Ja tämä liittyy mielestäni ihan sellaiseen pieneen kerran-pari vkossa pari-kolme lasia viiniä. Isommissa määrissä sitten tietty isommat vaikutukset.

Koko terveys lähtee hiljalleen kohenemaan, se on kuin hyvä pyörä.

Muista myös olla rennosti asian kanssa, ei ajatuksella "koko elämä" selvinpäin. Se voi alkaa jossain vaiheessa ahdistaa. Jos kävisi niin, että ajatus juomisesta pyörii päässä, niin on helpompaa ajatella että juuri nyt tai tänään en juo. Päihdelinkin sivuilta saat vertaistukea sitä kaivatessa.

Hyvä sinä!! En tiedä ketään joka olisi katunut ko.muutosta.

Mitäpä jos vaan kuule keskittyisit omaan elämääsi, helv"etin moraalijeesustelija.

Vierailija
38/38 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryyppääminen, josta mainitsemiasi lieve-ilmiöitä syntyy, on todellakin äärimmäisen typerää ja kannatan ehdottomasti siitä luopumista. Itse harrastan oluita ja viinejä, mutta se tarkoittaa korkeintaan 2 annosta viikossa, ei samaan aikaan, eikä ihan joka viikko edes niitä. En aio harrastuksestani luopua, enkä näe siihen mitään syytäkään. Laatu korvaa määrän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi