Jouduin luopumaan kokonaan alkoholista
Terveyssyistä jouduin luopumaan kokonaan alkoholista.
Olin viinin ja siiderin lipittelijä. Lievä ylipaino, en juurikaan harrasta liikuntaa. Tai siis yhtään. Sydänoireita, korkea verenpaine.
Aloitin sauvakävelyn ja lisäsin kasvisten käyttöä, sokeri ja valkoinen jauho minimiin, punainen liha samoin. Kuten sanottu, alkoholijuomat kokonaan pois.
Onko pelkästään näillä muutoksilla odotettavissa painon laskua, vai pitääkö ottaa järeämmät keinot? Olen 45-vuotias.
Kommentit (38)
Täältä et saa sympatiaa. Jos olisit mies ja julkkis, kaikki tsemppais. Kun olet nainen ja nelikymppinen, saat vain kasan alapeukkuja.
Ja kuten huomaat, et sitä alkoholia mihinkään tarvitsekaan.
45 v. on aika nuori käyttäytymään kuin sydänsairas vanhus. Eiköhän se elämä pikku hiljaa kohene nyt kun saat liikuntaa ja kunnon ravintoa.
En mielestäni ole alkoholisti, mutta olin luisumassa sellaiseksi ihan varmasti. Olen ollut nyt kuukauden juomatta. Alussa oli outoa. Ja viime viikolla mietin, että ostaisinko pääsiäisaterialle viiniä. En ostanut, koska kukaan ei sitä kaipaisi tai sen puuttumista huomaisi - paitsi minä. Nyt olen sitten tullut tulokseen, että mun viinit ja siiderit on juotu, alan absolutiksi. Ajatus on kiehtova, olla aina selvinpäin, pystyä ajamaan autolla mihin vuorokauden aikaan tahansa, heräämään koiraa lenkittämään aina raikkaana. Saisinpa BMI 28 vielä muuttumaan.... ap
No mitäpä itse luulet, voisiko painosi pudota, kun jätät pois alkoholin tuomat höttöhiilarit, syöt enemmän kasviksia ja alat liikkua aiempaa enemmän?
Ihan varmasti saat jo noilla muutoksilla painoa putoamaan. Etenkin kun jaksat lenkkeillä reippaasti ja päivittäin. Kilometrit ja vauhti kasvavat ajan kanssa.
Tsemppiä sinulle uuteen elämään :)
Paha sanoa noin epätarkoilla spekseillä. Lievän ylipainon (mitä se sitten SI-järjestelmään konvertoituna onkaan) pudottaminen ei ole helppoa. Noin periaatteessa paino pudotetaan ruokavaliolla mutta kunnon kohottaminen olisi kanssa oleellista terveyden kannalta.
Se taas voi olla tikkuista jos ei liikunta ole tuon tehokkaampaa. Anteeksi suorasanaisuuteni mutta nelivitoselle sauvojen kanssa kompurointi on lähinnä itsepetosta. Se on hyvää ulkoilua mikä on sinänsä mukavaa ja hyödyllistä mutta aivan liikkumattoman alkuunpääsyä suuremmaksi kunnonkohottajaksi siitä ei ole.
Jos et ole ikinä liikkunut ja kun on tuo särkynyt sydänkin niin ei kannata kysellä palstoilla vaan etsiytyä ammattilaisen ohjaamaksi. Koeta saada itsellesi liikuntaohjelma joka a) saa sinut liikkeelle niin ettet särje itseäsi alkuun, b) lisää rasitusta ja monipuolisuutta pikkuhiljaa, ja c) tähtää sekä kestävyyden että lihaskunnoon parantamiseen. Samalla kannattaa tsekata syömiset.
t.48v
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä itse luulet, voisiko painosi pudota, kun jätät pois alkoholin tuomat höttöhiilarit, syöt enemmän kasviksia ja alat liikkua aiempaa enemmän?
Ei ole kuukaudessa juuri pudonnut. Pitääkö odottaa kauemmin, että elimistö toipuu? Jostain luin, että joka kerta kun käyttää alkoholia, aineenvaihdunta häiriintyy viikoiksi. ap
Oikeasti ap, tsemppiä paljon, minusta olet tehnyt hienon valinnan ja saat siitä varmasti palkaksi parantuneen terveyden.
Suunnitelmasi kuulostaa oikein hyvältä, ja olen varma, että ero painossa ja fiiliksessä paranee kun pysyt siinä. Alkon lopettaminen itsessään jo luultavasti laskee painoa, kunhan et korvaa siitä jäänyttä "tyhjää" tunnetta ruoalla. Jo pienikin painonpudotus sinun tilanteessasi edistää terveyttäsi merkittävästi (eikä BMI:sta 28 pudotus normaalipainoon edes ole mahdottoman suuri - olen aivan varma, että pystyt siihen, kun pitkäjänteisesti jatkat elämäntapamuutosta ja odotat kärsivällisesti tuloksia!)
Erityisen hyvältä kuulostaa suunnitelmasi lenkittää koiraa aamuisin freesinä - pidä se sellaisena rutiinina, joka joka päivä muistuttaa sinua siitä, miksi lopetit alkon ja mikä on tavoitteesi.
Jossain vaiheessa saatat yllättyä vapauden tunteesta kun et enää tarvitsekaan alkoholia mihinkään.
Been there, done that.
Hieno juttu! Et varmasti tule katumaan. Alkoholi muuttuu helposti itsestään selväksi, einä se läheskään kaikilla pysy koko elämää vain siinä "juhlan nostattajan" roolissa, vaan tilalle tulee nuo iltalasilliset jne. Oikeasti, mitä hyvää siitä silloin saa.. ehkä hetken rentous? Silti väitän, että ihmisen täytyy osata rentoutua ilman. Tunteet ovat aidompia, uni parempaa, mieli tasaisempi ja jotenkin avarampi. Ja tämä liittyy mielestäni ihan sellaiseen pieneen kerran-pari vkossa pari-kolme lasia viiniä. Isommissa määrissä sitten tietty isommat vaikutukset.
Koko terveys lähtee hiljalleen kohenemaan, se on kuin hyvä pyörä.
Muista myös olla rennosti asian kanssa, ei ajatuksella "koko elämä" selvinpäin. Se voi alkaa jossain vaiheessa ahdistaa. Jos kävisi niin, että ajatus juomisesta pyörii päässä, niin on helpompaa ajatella että juuri nyt tai tänään en juo. Päihdelinkin sivuilta saat vertaistukea sitä kaivatessa.
Hyvä sinä!! En tiedä ketään joka olisi katunut ko.muutosta.
Absolutusmi tuntuu niin selkeältä vaihtoehdolta. Muuten säätäminen alkoholin kanssa jatkuisi: voisinko ottaa tänään lasin viiniä? Ai vain lasin, no voisinkohan ottaa toisenkin, varsinkin, jos en sitten tässä kuussa ottaisi enää? Kaikki tuo annosten laskeminen ja miettiminen, milloin sitä voisi taas ottaa ja kuinka paljon jne.jne. Olisi niin selkeää jatkaa niinkuin nyt, ettei juo ollenkaan, ei lasillistakaan, niin loppuisi pähkäilyt. Ja koska sen lasin jälkeen toivoisi kuitenkin seuraavaa lasillista. Ihan kuin söisi vain palan suklaata. Minulle helpompi olla ottamatta edes sitä yhtä palaa. ap
Jos teet noin 7 km lenkkejä ja koiran kanssa myös pitkiä lenkkejä ja lasket kalorit niin laihdut.
Jos teet 2 km lenkit ja syöt 2500 kcal niin lihot.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet noin 7 km lenkkejä ja koiran kanssa myös pitkiä lenkkejä ja lasket kalorit niin laihdut.
Jos teet 2 km lenkit ja syöt 2500 kcal niin lihot.
"7 km lenkkejä ja myös pitkiä lenkkejä" :D
7 km lenkki on yli tunti. Riittääkö 2 x 7 km päivässä + ehkä 15 km lenkki siihen päälle?
Käytä tämä tilaisuus! Alkoholin käytön lopettaminen on tehnyt elämästäni niin paljon paremman. Lopetin alkoholin käytön ehkä noin 7 vuotta sitten. Yksi parhaista jutuista elämässäni! Innostuin sporttailusta ja sen kanssa ei sopinut alkoholi ja krapula-aamut. Samalla tavalla kuin sinä jätin alkoholit ensin ostamatta eikä mennyt pitkään kun huomasin, etten tarvitse alkoholia mihinkään. Kun aikaa kului vielä vähän enemmän huomasin etten enää ajattele alkoholia enkä haluakaan enää alkoholia.
Nautin krapulattomista aamuista, viikonloppuaamuisin on ihanaa kun pääsee nauttimaan vapaa-ajasta. Ulos ja jumppaan, tekemään kaikkea kivaa. Ihanaa on myös olla aina ajokunnossa, jos olen juhlissakin pääsen koska vain lähtemään, olen itseni herra enkä riippuvainen kyydeistä. Voin paremmin ja jaksan paremmin. Ehdin tekemään enemmän asioita, krapulapäivät ovta niin turhia.
Varmaan uskovaisista tuntuu samalta kuin minusta tämä, tekisi mieli paasata muille tätä mahtavaa oloa ja vapautta, mutta ei sitä oikein voi. En tuomitse, juokoon ne ketkä haluavat. Lähipiiri on tottunut, etten minä juo. Muille selittely on pahinta, "ota nyt", "miksi et juo". Olen keksinyt tuohon vakiovastauksen :"En halua". Se on totta.
Jos alkuun on vaikeaa tai outoa, niin paras keino on keksiä parempaa tekemistä. Jos tapanasi on ollut juoda perjantaisin, täytä se paikka esimerkiksi jumpalla, menemällä elokuviin tai teatteriin. Tai järjestä heti lauantaiaamuksi joku vastaava asia minne pitää lähteä aikaisin tai autolla, niin ettet voi juoda perjnataina.
Tsemppiä hyvälle päätökselle!
En ole tehnyt tiukkaa absolutisti päätöstä, otan onnittelumaljan ja joskus voin seurassa ottaa siiderin.
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/kavely_on_tehokasta_liik…
Tässä ei kyllä puhuta mistään 7 km lenkeistä, vaan puolen tunnin kävelystä 4 krt viikossa.
Sinun kannattaa käyttää jotain kalorilaskuria, johon syötät tietosi ja kirjaat syömisesi ja liikkumisesi. Esim. Sulamo maksaa 30 euroa vuodessa ja vuodessa opit arvioimaan ihan itse kulutuksesi. Samalla opit käyttämään alkoholia, sokeria ja muuta extraa kohtuudella. Tärkeintä on kirjata kaikki ylös rehellisesti, se ei haittaa, vaikka omatekoinen ruokasi ei olisi tismalleen samalla reseptillä kuin ohjelman tarjoama tai liikkumisesi ei kuluttaisi tismalleen sen verran kuin laskuri näyttää. Kokonaisuus ratkaisee. Voimia!
Luovuin kokonaan alkoholista kohta kolme vuotta sitten. Enkä ole kaivannut yhtään. Mulle ei kohtuukäyttökään sovi, vaan aiheuttaa mielialan laskua.
Nämä vaikuttavat ihan omilta kirjoituksilta. Lopetin kokonaan kaksi vuotta sitten kun pienikin alkoholimäärä alkoi oksettaa ja krapulat olla henkisesti liian rankkoja (ahdistus ja vainoharhat). Lopetin kokonaan toiveena etten koskaan elämässä herää enää krapulassa ja se onkin ollut parasta. Muita vaikutuksia on ollut mielialan tasapainottuminen, painonlasku ja parempi iho. Lisäksi päivät tuntuvat todella pitkiltä kun ei jaksa valvoa öitä lasin ääressä ja herää aina pirteänä.
Miinuspuolena on ettei ole oikein irtiottokeinoa arjesta. Ymmärrän tarpeen välillä nollata tilanteen mutta muutkaan päihteet eivät kiinnosta. Lisäksi ystävyyssuhteet ovat muuttuneet ja tapaan harvemmin ystäviä, koska he haluavat vielä bilettää enkä itse jaksa istua baarissa.
Mutta painonpudotusta tulee sinullekin varmasti jo alkoholinkäytön ja ruokavalion muutoksesta. Itse olin ensimmäisen kuukauden ihan sekaisin, väsytti ja pyörrytti vaan. Mutta kolmen kuukauden jälkeen siiderijenkkakahvat olivat lähteneet.
Tsemppiä jatkoon! Omista elämäntavoista saa päättää onneksi itse.
N42
Vaikea sanoa; itse luovuin vuosia sitten alkoholista (en terveyssyistä) mutta päinvastoin itsellä vaikutti niin että tietty pöhötys lähti kasvoista, mutta paino on noussut vuosi vuodelta. Verenpaineet jne jatkaa nousuaan jne. Että itselläni sillä ei ollut kyllä ulkoisesti eikä oikein sisäisestikkään mitään hyötyä ja join kuitenkin säännöllisesti ja olutta.
:(