Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset! Miltä tuntuu asua/matkustella ulkomailla, kun kaikki katsovat nenänvarttaan pitkin?

Vierailija
30.03.2018 |

Miten kestätte sitä, että ihmiset ulkomailla katsovat teitä ylhäältä päin, kun kerrotte olevanne kotoisin Suomesta? Oli kyse sitten paikallisista tai toisista turisteista, joihin törmäätte.

Suomea ei tunneta mistään, ei ole pitkää ja kunniakasta historiaa vaan aina on oltu toisten alamaisina. Eikä ole kovin kummoisia saavutuksia itsenäisyyden jälkeenkään saatu aikaan, lähinnä vodkasta, väkivallasta ja itsemurhista meidät tunnetaan. Luonnollisesti voimakkaimmin nämä stereotypiat ovat voimissaan Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Kaukomaille mentäessä onneksi aniharva edes tietää Suomesta mitään.

Itse yleensä ulkomailla ollessani valehtelen kotimaani jos joku sitä sattuu kysymään. Kunhan tilanne on sellainen, ettei siitä jää kiinni.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä

Vierailija
2/12 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika onneton provo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä. Aina ovat innostuneet kun kerron kotimaani. Yleensä tietävät jonkun suomalaisen ja jopa muutaman sanan suomea.

Vierailija
4/12 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Norjassa 25 vuotta, jos vieras norjalainen kuulee, että olen Suomesta, usein kertovat tuntevansa toisenkin suomalaisen. En ole kokenut mitään negatiivista. Tosiaan mielellään kertovat jos osaavat jonkun sanan suomea. Tai etteivät ole vielä olleet Suomessa tai Helsingissä ja haluaisivat käydä,

Vierailija
5/12 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset rakastavat Suomea. Paitsi jotkut sanovat, että on kylmää ja pimeää. Yleensä ihmiset aina innostuvat, kun puhutaan Suomesta.

Vierailija
6/12 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se Suomessa oleminen ole se ongelma. Ihmiset ovat pahantuulisia ja huonokäytöksisiä. Ulkomailla on paljon mukavampi olla.

Vierailija
7/12 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokin nyt provoa mut opiskelen Tanskassa ja en ole kokenut mitään negatiivista. Pari kertaa jotkut ulkomaalaiset tutut on sekottanu Suomen muihin Pohjoismaihin mut ikinä ei Itä-Eurooppaan. Esim. yksi itävaltalainen sekotti puolen vuoden tuntemisen jälkeen et oisin ruotsalainen ja yksi jenkki sekotti Suomen Islantiin. Lisäks näytän tanskalaiselta, oon vaalea ja samanlaiset kasvonpiirteet kun monilla täällä. Itäeurooppalaisethan usein näyttääkin eriltä.

Suomella on hyvä maine Tanskassa, mutta ihmiset tietävät siitä valitettavan vähän. Tiedetään että Suomi on pohjoismaa ja hyvinvointivaltio ja et meidän kieli poikkeaa muista Euroopan kielistä, mutta siihen se usein jää. Kun oon näyttänyt kuvia Suomen luonnosta ja sukuni kesämökistä, monet on olleet suunnilleen varaamassa lentolippuja kesäksi. Kieli kanssa ihastuttaa ja mun luokkalaiset usein kysyy multa mitä joku sana on suomeksi ja sanoo et suomi kuulostaa Tolkienin haltiakieleltä.

Vierailija
8/12 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt Ruotsissa kysyivät ensimmäisenä että ai suomalainen, no missä sulla on puukko, heh heh hee. Mutta kaikissa muissa maissa joissa olen asunut työni takia Keski-Euroopasta Pohjois-Amerikkaan niin kaikki Suomen tienneet tai Suomessa käyneet ihmiset ovat vaan olleet että vau Suomihan on tosi erikoinen maa revontulineen, poroineen, puhtaine ilmoineen, hienoine koulutuksineen ja kauniine ihmisineen, mutta että siellä on kallista.

Vierailija
9/12 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustellut melko paljon ja kokemus on täysin päinvastainen!Suomalaisista pidetään ulkomailla !

Vierailija
10/12 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä hollantilaisessa museossa opas suorastaan villiintyi kun kuuli että ollaan Suomesta :D Hän oli monesti perheineen käynyt Lapissa ja kehui meidän koulutusta jne.

Pelkästään ne fb mokien cannat ei ymmärrä että ei se suomi ole niin paha vaan itse tekevät siitä semmoisen ja omalla asenteellaan pilaavat sitä ulkomaalaisten silmissä. Tosin ne ulkomaalaiset kyllä pitää varmaan sitä paasaajaa hulluna eikä koko kanssa :D

Vierailija
11/12 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa ainakin suurin osa on tosi innoissaan kun kerron olevani Suomesta. Hyvin pieni osa ei ole kuullutkaan ja on sillai, että "ai Filipiineiltä?", kun menee Finrando ja Firipin sekaisin. :D Kukaan ei ole koskaan suhtautunut millään tavalla negatiivisesti. Ihme provoilua tämäkin.

Vierailija
12/12 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole vielä tavannut ulkomaalaista, joka ei olisi innostunut siitä, että olen Suomesta. Ulkomailla asuessani sain usein kuunnella kuinka ihmiset luettelivat asioita, jotka heidän mielestään ovat niin paljon paremmin Suomessa kuin heidän kotimaassaan. Omasta mielestäni ikävintä täällä on ilmasto, mutta muuten täällä on kuulkaas asiat meillä aika hyvin, ja saamme olla itsestämme ylpeitä!