"Korissa on toistakymmentä omenaa" - miten ymmärrät?
Kommentit (51)
Ymmärrättekö, mitä tarkoittaa "puolenkymmentä"?
Toista kymmentä = 11-19
Alun toista kymmentä = 11-14
Pitkälti toista kymmentä = 15-19
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt kasarilla ja mulle toi tarkottaisi 20 tai muutama yli. Eli toista kymmenettä olisi, että siinä olisi kaksi kymmenen määrää omenoita.
Ihan käsittämätön on varmaankin englannin 18th century?
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt kasarilla ja mulle toi tarkottaisi 20 tai muutama yli. Eli toista kymmenettä olisi, että siinä olisi kaksi kymmenen määrää omenoita.
Ei kai se syntymävuoteen mitenkään liity että juuri sinä ymmärrät tuon väärin :)
No montako korillista olisi, jos olisi toista korillista omenia? Tai toista kattilallista perunoita? Samoin se menee kymmenien, satojen tai tuhansien kanssa.
Eräillä näyttää olevan täysin tuntematon tieto, mistä numeroiden 11-19 loppuosa "toista" oikein tulee. Se on jäänne ajalta, jolloin muutkin kymmenluvut ilmoitettiin samalla tyylillä.
Esim "kaksi kolmatta" eli 2 kolmatta kymmentä = 22
Ne, jotka väittävät, että kyse olisi esim luvuista 11-13, niin tämä saattaisi pitää paikkansa, jos "korissa on alun toistakymmentä omenaa", mutta tällöin luku ei ole tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti se olisi 11-19, mutta arkikielessä sillä ymmärretään, että 11-13. Sitten menee suunnilleen viisitoista, vajaa kaksikymmentä jne.
Ai itse ajattelisin, että lähempänä 20:tä kuin 10:tä. 11-13 on reilu kymmenen. 18-19 on alle 20. Toistakymmentä voi olla mitä vain, mutta enemmän kuin reilu kymmenen.
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti se olisi 11-19, mutta arkikielessä sillä ymmärretään, että 11-13. Sitten menee suunnilleen viisitoista, vajaa kaksikymmentä jne.
Sun virallisessa kymmenessä on yhdeksän numeroa, valopää.
On todella pelottavaa, kun kantasuomalaisetkaan eivät ymmärrä kieltämme. Onko tämä oikeasti totta?
Samoin kun katsoin jotain laskuesimerkkiä, ei voi olla totta, näinkö tyhmiä suomalaiset ovat? Tulevaisuus pelottaa... Alan ymmärtämään paniikkikohtauksia ja mt-ongelmia entistä paremmin, eihän tämä ole todellista, eihän?
Vain av-palstalla voidaan tästäkin asiasta saada kymmenien viestien ketju aikaiseksi.
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä. Inhimillinen typeryys ja avaruus. Enkä olisi niin varma tuosta jälkimmäisestä.
Albert Einstein.
11-14 kpl