Minkä ikäinen on nuorin, jonka ikäisen voisit palkata hoitamaan lapsiasi?
Olettaen että lapset ovat sen ikäisiä, että tarvitsevat hoitajaa esimerkiksi yön yli (11v ja alle)? Minkä ikäisen palkkaisit?
Kommentit (8)
Tuolle 2-vuotiaalle pitäisi olla täysi-ikäinen. Vanhemmat (5 ja 7) varmaan menisivät vastuuntuntoisen 15-vuotiaankin kanssa. Kunhan tarvittaessa osaa myös hätätilanteet hoitaa (esim lähteä taksilla päivystykseen).
Ihmetytti aikoinaan, kun meidän 13-vuotiasta tyttöä pyydettiin hoitamaan alle 1-vuotiasta ja hänen kahta vanhempaa sisarusta (4 ja 6v. ) yön yli.
Mutta hyvinhän se meni. Tyttö oli ikäistään paljon fiksumpi ja kävi siinä perheessä sitten useastikin vahtimassa lapsia.
Itse katsoisin, että keskimäärin 16-vuotiaalle voisin jättää vastuun. Ei ole ollut koskaan tarvetta ulkopuolisiin hoitajiin, koska iso suku ja ystäväpiiri.
Mä olin 15-vuotiaana kesän Jenkeissä Au Pairina. Äiti teki kolmepäiväistä työviikkoa, silloin olin yksin 2-vuotiaiden kaksosten ja kymmenkuisen vauvan kanssa. Hyvin meni. Seuraavana vuonna kävin MLL:n lastenhoitokurssin ja olin yön yli paikassa, jossa oli 7-vuotias ja puolivuotias. Se oli kyllä aika rankka, kun oli yö + seuraava päivä.
Riippuu aika paljolti miten tuttu hoitaja ja miten kypsä. Sanoisin 14-vuotiaasta ylöspäin.
Mä oon varmaan hoitanut aikalailla vauvaa n. 15 -vuotiaasta lähtien..vauvalla oli lisäksi todella pahat allergiat: vehnä, kaura, ohra, ruis, maito, soija, naudanliha, kananliha sekä sianliha (ainakin vilharuokittu), kananmuna, peruna jne.. Siis oli sukulaisen lapsi, johon läheiset välit.
Vanhemmat tekivät vuorotyötä, minkä vuoksi yön yli olin hoitajana sekä aamupäivän, että toinen sai nukkua jne. Heittivät mut tarvittaessa aamuisin sitten lukioon ja sain vähän rahaa.
Tietty tämä sairaanhoitaja oli prepannut mut hyvin hätätilanteita varten. Aina tavoitin heti puhelimella. Oli selkeästi valmisteltu ruoat, joita sai antaa - vaikka tottumuksesta osasin lukea tuotteet läpi ja muistin jo pikkuhiljaa kaikkien E-merkintöjen sisällön.
Tietty oli myös selvää, että jos mitään hälyyttävää tulee, niin saman tien saan vaikka virheelllisesti soittaa ambulanssin paikalle - sekä oli kasa varanumeroita joihin soittaa, jos äiti tai isä ei vastaa.
16-vuotiaan voisin palkata hoitamaan yön yli tai viikonlopuksi, jos kyseessä olisi luotettava ja vastuullinen nuori. Omat lapset 8 ja 6.