Paikallinen setlementti pitää työkokeilijoita päivät yksin työvuorossaan asukastuvillaan - onko se oikein?
Tupavastaavalle voi kuulema soittaa tarvittaessa, mikäli tuvalla tulee hätä ja tarvitsee apua.
Kommentit (3)
Ei saa olla yksin. Tai edes kahdestaan toisen työkokeilijan kanssa. Ilmoitusta pikaisesti TE-toimistoon, jos on heidän kanssaan sovitusta työkokeilusta kyse.
Yhdistyksissä se on aika yleistäkin. Periaatteessa ei saisi, mutta Te-keskuksessa katsotaan tätä läpi sormien, koska moni yhdistys työllistää (=siivoaa tilastoja) ja monella yhdistyksellä ei ole lainkaan palkattua työvoimaa, vaan vapaaehtoisia käy paikalla silloin kun ehtii. En tiedä, onko Setlementillä palkattua työvoimaa?
Itse olen mukana yhdistyksessä, jossa on 2-3 työkokeilijaa koko ajan ja on oikeastaan välttämätöntä. Puheenjohtajalla ja kaikilla hallituksen jäsenillä on päivätyö toisaalla, paria eläkeläistä lukuunottamatta ja nämä eläkeläiset käyvät sitten päivän aikana vilkaisemassa, miten menee. Tämä on selvä epäkohta, mutta en tiedä mitä voisin itsekään tehdä. Käyn joskus lomilla tekemässä päivätyötä, vaikka en olekaan hallituksen jäsen, pelkkä rivijäsen, mutta onpahan sitten ainakin joku heidän kanssaan.
Ainakin työharjoittelussa pitää olla yksi varsinainen työntekijä katsomassa harjoittelijan perään. Eli minun intuitioni sanoo, että epäilyttävää.