Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempi lapsi synnytyksen aikana

Vierailija
28.03.2018 |

Jos äidin on lähdettävä synnyttämään ja on pienen lapsen kanssa kahdestaan kotona, eikä ole apujoukkoja ketä hälyttää apuun, niin mitä tapahtuu tälle vanhemmalle lapselle silloin? Joku ensihoitaja ja kätilö jeesailee? Suorilta lasun paikka? :D Apua, ei kai nyt sentään.

Ei toivottavasti oo edessä itsellä moinen tilanne, kun on vielä kuukausi laskettuun aikaan, mutta tulipa vain mieleen kun tulee tässä päällekkäiset työmatkatnja pääsiäisreissut mun miehellä ja vamhemmillani niin että mitä jos.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei muuta vaihtoehtoa tosiaan ole niin muksu mukaan lanssiin, jos siis syystä tai toisesta lanssilla menet synnyttämään, muuten esim taksiin tms. Ja sairaalalle tulee päivystävä lastensuojelun työntekijä, joka ottaa vanhemman lapsen huostaan. Tämä siis vain, jos ei tosiaan ketään muuta löydy, esim mummoa, muita sukulaisia tms, tai jos mies ei pääse lyhyen ajan sisällä paikalle, puhutaan siis muutamasta tunnista.

Jos kyse ei ole ennalta määriteltystä riskisynnytyksestä lanssi ei tule paikalle vaan opastetaan soittamaan taksi.

Totta, hyvä huomio. Mulla ei ole muusta kuin ambulanssilla lähdöstä kokemusta, vaikka oli mieskin kotona, kun vauva ei ollut vielä laskeutunut ja vedet meni.

T. Tänään ensihoitoa opiskelemaan hakenut

Täältä sivusta kyselen, miksi tuossa tarvittiin ambulanssi? Oma lapsi syntyi 3 päivän kuluttua vesien menosta. Yleensä toiminta on kuulemma rivakampaa, mutta esikoisten kohdalla harvoin tulee supernopeita synnytyksiä?

Päivää ennen vesien menoa kävin äitipolilla tarkastuttamassa että oliko kyseessä mahdollisesti lapsivesi mitä mulla tihkutteli housuihin, niin pieniä määriä etten todellakaan ottanut selvää että onko se pissaa vai valkovuotoa vai mitä. Siellä totesivat että koska lapsi ei oo vielä laskeutunut, niin vesien mentyä on riski että napanuora luiskahtaa ulos, ja on ehdottoman tärkeää odottaa ambulanssia vaaka-asennossa. Tein sitten näin käskettyä. Tapahtui Oulussa 2016.

Oho, tuollaisesta en ole kuullutkaan. Itselleni kerrottiin, että vesien mentyä riski liittyy lähinnä siihen, että rikkoontuneiden kalvojen kautta kohtuu on mahdollista päästä bakteereja, ja siksi synnytys kannattaa käynnistää. Sain tämän bakteeririskin takia itse antibioottia tipalla sairaalassa ennen varsinaista synnytyksen käynnistämistä. Minunkaan lapseni ei siinä vaiheessa ollut lainkaan laskeutunut.

T. nro 19

Vierailija
22/28 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin mykkä paska, ettei kykene sopimaan mitään naapurien tai kaverien kanssa, niin ehkä se lasu on oikeastikin paikallaan. 

Ei nykyajan introverteillä individualisteilla ole tullut pieneen mieleenkään, että juuri tuollaisten juttujen takia PITÄÄ vähän rakentaa turvaverkkoja ja olla sosiaalinen? Vaikka ei niin aina hotsittaisikaan. 

Lapsetkin hyötyvät siitä, että perheellä on sosiaalista elämää, eikä aina kykitä pelkästään oman sakin kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tällaisiakin täällä kysellä, eikö oma järki sano miten valmistautua? Kysy sukulaisia, kavereita, naapureita hoitamaan.  Suosittelen miettimään vähän omia arjen ongelmaratkaisu- ja ennakointikykyä, se sumpliminen ei suinkaan siitä vähene kun lapsiluku lisääntyy.

No niinpä. 

Ja täällä av:lla on yleistynyt joku ihmeellinen introvertin elämäntavan fanitus tyyliä "en puhu enkä edes morjensta naapureita, ettei vaan kukaan yritä tutustua tai HERRANEN AIKA kutsu kylään!" 

Elämässä voi tulla paljon tilanteita, joissa sosiaalisista suhteista olisi hyötyä ja iloakin. Jos ei osaa tai halua niitä järjestää, niin turha märistä.

22

Vierailija
24/28 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei muuta vaihtoehtoa tosiaan ole niin muksu mukaan lanssiin, jos siis syystä tai toisesta lanssilla menet synnyttämään, muuten esim taksiin tms. Ja sairaalalle tulee päivystävä lastensuojelun työntekijä, joka ottaa vanhemman lapsen huostaan. Tämä siis vain, jos ei tosiaan ketään muuta löydy, esim mummoa, muita sukulaisia tms, tai jos mies ei pääse lyhyen ajan sisällä paikalle, puhutaan siis muutamasta tunnista.

Jos kyse ei ole ennalta määriteltystä riskisynnytyksestä lanssi ei tule paikalle vaan opastetaan soittamaan taksi.

Totta, hyvä huomio. Mulla ei ole muusta kuin ambulanssilla lähdöstä kokemusta, vaikka oli mieskin kotona, kun vauva ei ollut vielä laskeutunut ja vedet meni.

Täältä sivusta kyselen, miksi tuossa tarvittiin ambulanssi? Oma lapsi syntyi 3 päivän kuluttua vesien menosta. Yleensä toiminta on kuulemma rivakampaa, mutta esikoisten kohdalla harvoin tulee supernopeita synnytyksiä?

Päivää ennen vesien menoa kävin äitipolilla tarkastuttamassa että oliko kyseessä mahdollisesti lapsivesi mitä mulla tihkutteli housuihin, niin pieniä määriä etten todellakaan ottanut selvää että onko se pissaa vai valkovuotoa vai mitä. Siellä totesivat että koska lapsi ei oo vielä laskeutunut, niin vesien mentyä on riski että napanuora luiskahtaa ulos, ja on ehdottoman tärkeää odottaa ambulanssia vaaka-asennossa. Tein sitten näin käskettyä. Tapahtui Oulussa 2016.

Oho, tuollaisesta en ole kuullutkaan. Itselleni kerrottiin, että vesien mentyä riski liittyy lähinnä siihen, että rikkoontuneiden kalvojen kautta kohtuu on mahdollista päästä bakteereja, ja siksi synnytys kannattaa käynnistää. Sain tämän bakteeririskin takia itse antibioottia tipalla sairaalassa ennen varsinaista synnytyksen käynnistämistä. Minunkaan lapseni ei siinä vaiheessa ollut lainkaan laskeutunut.

T. nro 19

Joo siis mulla oli menny kyllä täysin ohi, jos vaikka synnytysvalmennuksessa oltiin käyty läpi tällainen tilanne. Jos ei olis tullut käytyä "turhaa" reissua äitipolilla ennen vesien menoa niin en olis minäkään ollut tietoinen tosta. Enkä tiennyt sitäkään ettei vauva ollut vielä laskeutunut.

Vierailija
25/28 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. nro 19

Joo siis mulla oli menny kyllä täysin ohi, jos vaikka synnytysvalmennuksessa oltiin käyty läpi tällainen tilanne. Jos ei olis tullut käytyä "turhaa" reissua äitipolilla ennen vesien menoa niin en olis minäkään ollut tietoinen tosta. Enkä tiennyt sitäkään ettei vauva ollut vielä laskeutunut.

Eiköhän tuo ole kuitenkin niin, että mikäli lapsi ei ole raivotarjonnassa kohdussa, niin vesienmenon jälkeen pitää mennä vaakatasossa sairaalaan ja ambulanssilla mieluusti. Syy juurikin napanuoran mahdollinen luiskahtaminen. Minullakin molemmat lapset laskeutuivat vasta synnytyksessä. Ensimmäisestä epäiltiin lapsiveden tihkumista, joten siksi olin synnytyksessä antibioottitiputuksessa. Jos lapsi ei olisi syntynyt ajoissa, niin olisi synnytystä joudutettu. Toisesta meni vedet ja ihan normaalisti ajeltiin autolla polille, vaikkei mistään laskeutumisesta ollut tietoakaan. Muutamaa päivää aiemmin tuo vielä heitti volttia mahassa.

Vierailija
26/28 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen ei pidä lähteä minnekään työmatkalle, vaan olla kotona lapsensa kanssa, jos synnytys alkaa.

Joku hoitosysteemi pitää sopia siksi aikaa, jos mies reissussa. Minulla mies tuli viivana kesken päivää töistä, kun lähdin synnyttämään. Asuttiin paikkakunnalla, missä ei ollut sukulaisia ja isompia lapsia ei voinut yksinkään jättää.

Vierailija
27/28 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun sossu tässä. Yksinäisen äidin kanssa sovitaan hyvissä ajoin vanhemman lapsen siirtyminen sijaiskotiin, josta hän palaa kotiin kun äiti on taas hoitokunnossa. Ei siis todellakaan ole tarvis odotella viime tippaan ja hätääntynyttä lasta alkaa kiikuttamaan minnekään. Asian voi hoitaa sivistyneestikin.

Vierailija
28/28 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotan vasta esikoista, joten emme joudu vanhemman lapsen hoitoa miettimään. Mutta jos joutuisimme, niin ei helppoa olisi. Meidän rapussa ei asu kyllä ketään, jota voisi kysyä lapsen hoitajaksi, täällä asuu vähän alkoholisoituneita(?, ainakin paljon juhlivia) nuoria miehiä, yksinäisiä huonokuntoisia vanhuksia, ulkomaalaisia pariskuntia jotka eivät edes tervehdi ja nuoripari jolla on iso villi koira. Emme tunne ketään näistä hyvin, osan kanssa vaihdetaan pari sanaa joskus ohi mennessä. Meidän molempien suvut asuu kaukana. Työkavereita ja ystäviä tietenkin meillä on, mutta he asuvat 15-20 kilsan päässä ja ovat tietenkin kiinni omissa töissään. Eli olisi kyllä todella vaikea keksiä hoitaja, jos lapsi päättäisi syntyä miehen työmatkan aikana.