Voivatko lasten väliset lääkärileikit vahingoittaa lasta pysyvästi?
Voiko ns. lääkärileikeistä jäädä käsittelemättömiä traumoja jotka oireilevat vanhemmalla iällä?
Kommentit (16)
ei hätää kirjoitti:
Ei vahingoita, ellei joku jauholakkinen aikuinen nosta hirveää meteliä. Penskat tutkii luonnostaan anatomiaansa ja kun siihen ei kiinnitä turhaa huomioo, niin se menee ohitse ihan itsestään.
Samaa mieltä. Enemmän tulee traumoja siitä, jos aikuiset saa jonkun kohtauksen lapsen itsetutkiskelusta.
Riippuu varmaan vähän millä tasolla näissä leikeissä mennään. Ovatko lapset tasavertaisia ja samanikäisiä ja onko se ns. viatonta itsetutkiskelua ja vaikkapa sen vertailua millaiset vehkeet itse kullakin pöksyssä on. Suurin osa leikeistä on varmasti tälläistä viatonta josta tuskin mitään traumaa jää. Joskus sitten lapset ovat itse voineet joutua hyväksikäytetyksi tai nähneet jotain itseään hämmentävää ja pyrkiä toistamaan sitä leikeissään. Tämäntasoisesta ”leikistä” voi sitten jäädä traumoja.
Jos mies pääsee kokeilemaan pimppejä jo pikkupoikana, niin uskon sillä olevan vain hyvä vaikutus. Teininä on itsevarmempi pääsemään ihan panollekin ja sitten nuorena aikuisena yhden yön juttuihin yms. ja siitä sitten suhteisiin myös.
Itse jäin ns. kelkasta jo heti ensimetreillä, ja se kostautui.
Sen mä kyllä muistan kun kaverin äiti tuli vihaisesti huoneeseen, mun piti lähteä ja sieltä kuului toruminen "menit näyttämään näytit pipppeliäsi *Virpille"
Siitä jäi trauma, että olin jotenkin syypää toisen tilanteeseen
Itse jäin kiinni lääkärileikistä ja sain trauman siitä syyttelystä mitä sain.. Varmaan siitä kerrottiin koko perheelle. Isompana kun menin kaverille yöksi, niin sanoivat että "olkaahan kunnolla", on siitä kuittailun maku jäänyt suuhun.
Vain jos annetaan aidot kirurgin välineet.
Lasten mielessähän siinä ei ole mitään outoa, likaista tai traumatisoivaa. Mutta jos aikuinen yllättää ja tekee asiasta kauhean numeron, niin kokemukseen, ja pahimmassa tapauksessa koko alapäähän ja seksuaalisuuteen voi alkaa liittyä lapsen mielessä likaisuuden leima.
Vanhempien pitää tehdä kaikkensa, että poika pääsee kiinni seksihommiin sujuvasti! Lääkärileikki on oikein hyvä alku!
"(...) aikuiset pelkäävät, miten oma lapsi pärjää poikien maailmassa. Vanhemmat alkavat karaisemaan ja koulimaan poikia ja näin intiimi herkkyys tukahdutetaan pojista."
https://yle.fi/uutiset/3-10128945
Tämä on aivan oikein toimittu! Herkkä poika ei pimpsalooraa saa!
Häh? Itse olen kyllä kieltänyt lasta koskemasta toista tämän yksityisalueelle. Kieltoa ovat noudattaneet kaikki lapseni eikä siitä mitään traumoja synny. Ihan kielto muiden joukossa ja ihan positiiviseen sävyyn. Tyyliin: jokaisella on omansa tms. Oppivat rajansa ja muiden rajat.
Tuli mieleen, kuinka mun ja mun siskon lääkärileikkeihin sisältyi tutkimisen lisäksi lääkkeen anto. Se tutkiva osapuoli teki jääkaapista erinäisiä cocktaileja munakuppeihin - sitruunamehua, jauhoa, maitoa, grillikastiketta... ja sitten juotettiin toiselle. Luulisin, että se traumatisoi enemmän kuin joku toisen pimpin ihmettely.
Tuo on miehen ainoa laillinen aika päästä sormeilemaan sileitä nahkapimppejä.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin kiinni lääkärileikistä ja sain trauman siitä syyttelystä mitä sain.. Varmaan siitä kerrottiin koko perheelle. Isompana kun menin kaverille yöksi, niin sanoivat että "olkaahan kunnolla", on siitä kuittailun maku jäänyt suuhun.
Olin kaverin mökillä samansukupuolisen samanikäisen kaverin kanssa, taisimme olla n. 5v. Olimme jo joitakin kertoja harrastaneet lääkärileikkejä ja sitten mökillä tein aloitteen. Hänpä oli tietämättäni jutustellut vanhempiensa kanssa leikeistämme ja vanhemmat olivat suivaantuneet, ja sanoneet hälle että jos vielä teette sitä niin pitää kertoa. Kaveri juoksi heti vanhempiensa luo kertomaan ja sain heiltä hirveät huudot.
Oli sitten hiukan vaivaantunut olo kun 2 yötä piti heidän luonaan mökillä viettää! Traumat jäi...
Sehän on normaalia lapsille että tutkivat itseään. Ja toisia.
Ei mutta vanhemmat voivat vahingoittaa lasta pysyvästi ja sitten ihmetellään kun oireilevat aikuisina.
Ei vahingoita, ellei joku jauholakkinen aikuinen nosta hirveää meteliä. Penskat tutkii luonnostaan anatomiaansa ja kun siihen ei kiinnitä turhaa huomioo, niin se menee ohitse ihan itsestään.