Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkän kaavan mukaan kertomisesta eroon

Vierailija
28.03.2018 |

Miten pääsisi eroon siitä tavasta, että kertoo liian pitkän kaavan mukaan asioita? Lyhentämällä juttua, kyllä, mutta miten se käytännössä tehdään? Puolisoni mielestä Tapani kertoa asioista ovat pitkäveteistä kuunneltavaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolisoni kertoo juttuja juuri tuolla tavalla erittäin pitkästi. Kun vihdoin saan puheenvuoron ja vastaan, niin hän ilmoittaa, että hän veti vasta henkeä kesken lauseen. En osaa sanoa, miten saada muutosta.

Asia on tullut ajat sitten mulle selväksi, mutta hän siinä kerronnassa kertaa sen vielä kahteen kertaan ainakin eri sanoin. Sanon nykyään aika epäystävälkisesti, kun en jaksa kuunnella esim haukkuja pitkänä puheenvuoronsa enkä muutakaan monologia. Keskustelu käy kyllä ja haukkua saa, jos voisimme olla lyhytlauseisia ja minäkin saan välillä puhua.

Vierailija
2/6 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä joka toinen lause pois. Yleisö kyllä kysyy tarkennusta ja lisäkysymyksiä jos on kiinnostunut. Miehesi ei liene kovin kiinnostunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pääsisi eroon siitä tavasta, että kertoo liian pitkän kaavan mukaan asioita? Lyhentämällä juttua, kyllä, mutta miten se käytännössä tehdään? Puolisoni mielestä Tapani kertoa asioista ovat pitkäveteistä kuunneltavaa.

Hyvä, kun olet itse halukas opettelemaan kuinka tiivistää kertomaasi! Ex-puolisoni, siis mieheni, oli aivan käsittämättömän perusteellinen kertoessaan asioista. Oli kyllä puuduttavaa kuunneltavaa. Niin minun kuin ystäviemme kun mielestä. Ja hän on erittäin puhelias muutenkin.

En tiedä onko kyse siitä, ettei hän usko muiden pystyvän käsittämään tarinaa muuten kuin kertomalla laveasti kaikki mahdollinen taustatieto asiaan, jonka joku toinen kertoisi lauseessa tai parissa. Ja niin; kuulija voi kysyä lisätietoja, jos ei asia tule ymmärretyksi.

Vierailija
4/6 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ratkaisin asian lopettamalla spontaanin keskustelun. Vastaan vain jos jotain kysytään... Eikä muuten ole kukaan kysellyt mitään moneen kuukauteen😀

Vierailija
5/6 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kai auta kuin opetella olemaan hiljaa. Jos joku kysyy vastaa mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi.

Vierailija
6/6 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilta vain puuttuu taju siitä, mikä tarinassa on kuulijan kannalta olennaista tai mielenkiintoista. Periaatteessa voisi sanoa, että mitä lyhyemmin saat pääkohdat kerrottua niin sen sujuvampaa tarina on. Toki jos olet hyvä ja karismaattinen tarinankertoja niin sitten voi vetää oikein pohjia myöten, mutta se vaatii oikeasti taitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi