Seurustelu ja asuminen erillään - kulujen jakaminen
Jos on seurusteltu useampi vuosi mutta oleillaan vain toisen asunnossa, miten olisi järkevintä jakaa kuluja? Tai pitäisikö niitä edes jakaa? Toisen asunnostahan kuluu silloin kaikki astioista kalusteisiin, vettä ja sähköä enemmän ja toiselta taas ei juuri mikään. Kuitenkin toinen maksaa siitä käyttämättä olevasta asunnosta myös laskuja eikä rahat riitä kaikkeen. Tuntuu kuitenkin hieman epäreilulta sille kenen asunnossa lähes kaikki aika oleillaan. Ideoita? Mielipiteitä? Yhteenmuutto ei ole ratkaisu.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Kun minä seurustelin puoli vuotta erään miehen kanssa ja minä asuin Stadissa ja hän TRE:lla, useimmiten minä kävin viikonloppuisin hänen luonaan. Maksoin junamatkat itse, n. 30€/Meno-paluu, ja kun käytiin yhdessä ruokakaupassa ostamassa viikonlopuksi ruokaa kotiin, minun piti maksaa tasan puolet ostosten loppusummasta, vaikka ostoksissa olisi ollut esim. Juustopaketti, kaurahiutalepussi jne., josta minä käytän vai pienen osan oleskelun aikana, ja loput jäivät miehen käyttöön.
Sitten kun mies joskus tuli käymään minun luonani Stadissa, minä olin jo ehtinyt aiemmin käydä ruokakaupassa tekemässä suurimmat ostokset, eikä mies tehnyt elettäkään että olisi tarjoutunut maksamaan osan ruokakuluista.
Minkä kaavan mukaan laskettiin, eli minkä laskutoimitusten lopputulos on että 50 prosenttia? Miksei 60 prosenttia tai 20 prosenttia?
Et kai ole mikään hevonen, joka syö kuin mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette välillä vain toisen asunnossa ja sitten pistätte jatkossa yöpymiset 50-50.
Sehän tässä on ongelma kun miehen pitäisi vähän laittaa asuntoaan jos siellä oltaisiin niin ei pihyyttään ole lukuisista pyynnöistä huolimatta viitsinyt. Esim rikkinäisen sohvan tilalle ehjä, muutamia pyyhkeitä ja petivaatteita sekä astioita. Lisäksi mies asuu niin syrjäkylillä etten sieltä pääse autottomana töihin (25 km) joten senkin vuoksi jouduttu olemaan toisen asunnossa.
Voisittehan te olla sen miehen luona viikonloppuna, perjantai-iltapäivästä sunnuntai-iltaan, niin silloin ei tarvitse lähteä autolla aamulla anivarhain töihin. Tosin on kyllä aika ihme kaveri, jos ei viitsi hankkia asuntoonsa edes ehjää sohvaa tai muutenkaan panostaa asumisviihtyvyyteen.
Minulle miehenä kahden asunnon suhde tarkoittaisi yhteistä laatuaikaa, mutta ei välttämättä sitä että pitäisi asua jomman kumman luona etenkin jos asunnot olisivat samalla paikkakunnalla. Halutessaan voi olla kotona omissa oloissaan ja keskittyä vaikkapa omiin harrastuksiin ja sitten sopia missä ja milloin seuraavan kerran tavataan. Sen paikan ei tarvitse olla kummankaan asunto vaan että vietetään yhteistä aikaa kaupungilla kahvilassa istuen, kauppoja kierellen yms. ilman tiukkaa aikataulua tai yhtä päämäärää.
Vierailija kirjoitti:
Eli se ostaa uusia pyyhkeitä, lakanoita, petivaatteita, maksaa toisenkin käyttämät vedet ja sähköt kenen asunnossa ollaan? Uuden sängyn, sohvan ja matot kun vanhat kuluvat kahden käytössä? Toinen maksaa vain minimaalisesti omasta asunnostaan kun siellä ei mikään kulu? Reilua?
Potkaise se loinen kämpästäsi ulos, problem solved.
Kerta ette yhdessä asu ja molemmilla omat kämpät niin maksatte kumpikin vain omat kulunne. Kulut jaetaan vasta sitte jos muuttaa saman katon alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette välillä vain toisen asunnossa ja sitten pistätte jatkossa yöpymiset 50-50.
Sehän tässä on ongelma kun miehen pitäisi vähän laittaa asuntoaan jos siellä oltaisiin niin ei pihyyttään ole lukuisista pyynnöistä huolimatta viitsinyt. Esim rikkinäisen sohvan tilalle ehjä, muutamia pyyhkeitä ja petivaatteita sekä astioita. Lisäksi mies asuu niin syrjäkylillä etten sieltä pääse autottomana töihin (25 km) joten senkin vuoksi jouduttu olemaan toisen asunnossa.
Tietenkään mies ei laita omaa asuntoaan kuntoon kun on päässyt naisen luokse loisimaan. Ja nainen maksaa hölmöyttään kaiken eikä mies suostu osallistumaan vedoten siihen että hänellä on omakin asunto.
Ap, sua on viilattu nyt linssiin kunnolla.
Aivan hullu aloitus. Miten kenellekään tulee mieleen laskuttaa sohvan kulumisesta. Jos ap ei halua sohvansa kuluvan, istukoot sillä yksin vuodesta toiseen.
Kun etäseurustelin, kumpikin maksoi omat matkansa toisen luo ja se toinen osapuoli puolestaan osti ruuat. Minusta se oli selkeää ja reilua. Kuluneista lakanoista ei laskutettu. ;)
Vierailija kirjoitti:
Eli se ostaa uusia pyyhkeitä, lakanoita, petivaatteita, maksaa toisenkin käyttämät vedet ja sähköt kenen asunnossa ollaan? Uuden sängyn, sohvan ja matot kun vanhat kuluvat kahden käytössä? Toinen maksaa vain minimaalisesti omasta asunnostaan kun siellä ei mikään kulu? Reilua?
Ei vaan kun on ensin kulutettu toisen asunnon pyyhkeet, lakanat yms, sen jälkeen haetaan toisesta asunnosta pyyhkeet, lakanat yms. Kun nekin on käytetty loppuun, kumpikin ostaa itselleen uusia.
Asumme minun asunnossa, miehen asunnossa olemme ehkä pari kertaa vuodessa.
Huonekalut ja muut isommat hankinnat maksamme puoliksi.
Molemmat maksavat omat vuokransa ja muut henk. kohtaiset laskut.
Minä maksan asuntoni sähkön, kotivakuutuksen, nettiyhteyden ja pääsääntöisesti ruuat.
Mies maksaa auton kulut ja bensat, kuskaa myös minut töihin. Maksaa ravintolaruokailut ja baari-illat, näitä kuluja tulee viikottain.
Kulut menevät melko tasan, mutta ei mitään tarkkaa kirjaa pidetä. Jos minulla sattuu olemaan rahat lopussa, mies ostaa ruuat ja muun tarpeellisen.
Itse ei kävis edes mielessä seurustella ihmisen kanssa joka käyttää rahaa eri tavalla kuin itse. Kokemus opettanut ettei se vaan toimi. Enkä myökään halua että ihminen joka ei ole kirjoilla osoitteessani oleskelee siellä jatkuvasti ja käy jääkaapillani osallistumatta millään tavalla kustannuksiin..
Mä asun koulun kampuksella, ja mies omillaan. Kolme vuotta ollaan oltu yhdessä. Näin viikonloppuisin ollaan lähes aina samassa osoitteessa. Kumpikin vastaa omista matkakustannuksista. Ruokaostokset maksetaan aika lailla vuorotellen. Mies on maksellut viime aikoina enemmän, kun itsellä on ollut rahat vähissä, mutta nyt helpottaa ja osallistun kuluihin enemmän. Jos tehdään jotain maksullista, maksetaan kumpikin omat lippumme tms ellei toinen ole lupautunut maksamaan "hei, mä vien meidät syömään/leffaan/eläintarhaan".
Eikä kirjata mitään ylös, aika luonnollisesti kaikki sujuu näin monen vuoden jälkeen.
Me olemme pääosin miehen luona, kun olemme yhdessä. Olen ostanut tänne kahvinkeittimen, joitain huonekaluja ja astioita. Siis kun tullut tarve, niin olen sanonut, että minä maksan nyt tuon jutun. Maksan myös vedestä puolet, vaikka en käytä niin paljon vettä (olen täällä noin 50% ajasta ja pesen esim. pyykit kotonani). Olen tarjoutunut maksamaan "vuokraa" mutta mies ei ole suostunut. Kaupassa maksetaan suurin piirtein vuorotellen. En halua loisia.
Ai jestas. Eipä oo tullut mietittyä tuollaisia. Meillä sille joka tulee useammin toisen luo, tulee matkakuluja. Se jonka luo tullaan on yleensä ostanut ruokaa, mutta joskus toinenkin tuo. Kumpikin huolehtii oman asuntonsa kuluista. Mun mielestä se että tulee useammin toisen luo on jo melkoista joustamista, koska ainahan omassa kodissa olisi kivempi olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olisiko mahdollista, että toinen osapuoli (se joka ei asu siinä asunnossa, jossa enimmäkseen oleskellaan) ostaisi enemmän esim. ruokaa.
Muuten noi "kulumis"kulut on hankala jakaa, on kyllä tosi hankala osoittaa, miten paljon enemmän esim. liinavaatteet kuluvat. Mutta kyllähän ne kuluvat, samoin kuluu enemmän esim. siivousvälineitä, ym. ym.
Äkkiseltäänhän tämä tuntuu naurettavalta miettiä näitä, mutta kun on kyse vuosista, asialla alkaa olla merkitystä.
Juurikin näin. Vasta uusin astianpesukoneen ja sängyn, seuraavaksi pitäisi uusia sohva ja kahvinkeitin (jota vain hän käyttää). Miehellä ei ole mitään hankintoja ollut koko aikana. Jos siellä oleskeltaisiin niitä tulisi. Enkä nyt tarkoita turhanpäiväistä ostelua vaan ihan normaalia kulumista ja arkeen tarvittavia tarvikkeita. Tuloista tämä ei hänellä ole kiinni mutta mihinkään ei osallistuisi vapaaehtoisesti.
No älä nyt ainakaan sitä kahvinkeitintä uusi ellet itse sitä edes käytä! Ostakoot itse jos tarvitsee tai menköön kotiinsa keittämään kahvit.
Oleilkaa molemmissa asunnoissa, vuorotellen ruoan tarjoamista ym.
Ihastuttava elämäntapa mielestäni, olisi ollut omassakin elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ai jestas. Eipä oo tullut mietittyä tuollaisia. Meillä sille joka tulee useammin toisen luo, tulee matkakuluja. Se jonka luo tullaan on yleensä ostanut ruokaa, mutta joskus toinenkin tuo. Kumpikin huolehtii oman asuntonsa kuluista. Mun mielestä se että tulee useammin toisen luo on jo melkoista joustamista, koska ainahan omassa kodissa olisi kivempi olla
Ei pidä läheskään kaikkien kohdalla paikkaansa. Joskus toisella on kauhea itsemurhayksiö Itiksessä ja toisella viihtyisä kiva kaksio Töölössä lähellä molempien työpaikkoja, ja kauempana asuva tulee ihan mielellään puoliksi asumaan sinne Töölöön. Esimerkiksi ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä läheskään kaikkien kohdalla paikkaansa. Joskus toisella on kauhea itsemurhayksiö Itiksessä ja toisella viihtyisä kiva kaksio Töölössä lähellä molempien työpaikkoja, ja kauempana asuva tulee ihan mielellään puoliksi asumaan sinne Töölöön. Esimerkiksi ;)
No jos molemmat kokee sen noin, niin ok. Itse olen kyllä törmännyt siihen (kavereiden kanssa, en seurustelusuhteessa ) että toinen luulee että haluaisin juuri tuollaisten pinnallisten seikkojen vuoksi viettää enemmän aikaa hänen luonaan. ..Itse oon kuitenkin pitänyt omaa kotiani kivempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olisiko mahdollista, että toinen osapuoli (se joka ei asu siinä asunnossa, jossa enimmäkseen oleskellaan) ostaisi enemmän esim. ruokaa.
Muuten noi "kulumis"kulut on hankala jakaa, on kyllä tosi hankala osoittaa, miten paljon enemmän esim. liinavaatteet kuluvat. Mutta kyllähän ne kuluvat, samoin kuluu enemmän esim. siivousvälineitä, ym. ym.
Äkkiseltäänhän tämä tuntuu naurettavalta miettiä näitä, mutta kun on kyse vuosista, asialla alkaa olla merkitystä.
Juurikin näin. Vasta uusin astianpesukoneen ja sängyn, seuraavaksi pitäisi uusia sohva ja kahvinkeitin (jota vain hän käyttää). Miehellä ei ole mitään hankintoja ollut koko aikana. Jos siellä oleskeltaisiin niitä tulisi. Enkä nyt tarkoita turhanpäiväistä ostelua vaan ihan normaalia kulumista ja arkeen tarvittavia tarvikkeita. Tuloista tämä ei hänellä ole kiinni mutta mihinkään ei osallistuisi vapaaehtoisesti.
Eikö ole miehen asia uusia tuo kahvinkeitin jos vain hän käyttää sitä? Miksi sinä sitä aiot uusia?
Jos olette koko ajan sinun luonasi, niin miksei tyyppi vain muuta sinne?
Me muutettiin jo reilun puolen vuoden jälkeen saman katon alle, koska tuntui aika turhalta maksaa kahden pienen asunnon vuokraa (joista toisessa vietettiin max yö-kaksi viikossa), kun halvemmalla sai isomman yhteisen.
Mutta joo, itse kysymykseen. Ei olla koskaan ihan kamalasti katottu kumpi maksaa mitäkin, mutta aika vuorotellen mielestäni mennyt. Nykyisellään meillä on yhteinen taloustili johon laitetaan tulojen mukaan rahaa.