Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seurustelu ja asuminen erillään - kulujen jakaminen

Vierailija
28.03.2018 |

Jos on seurusteltu useampi vuosi mutta oleillaan vain toisen asunnossa, miten olisi järkevintä jakaa kuluja? Tai pitäisikö niitä edes jakaa? Toisen asunnostahan kuluu silloin kaikki astioista kalusteisiin, vettä ja sähköä enemmän ja toiselta taas ei juuri mikään. Kuitenkin toinen maksaa siitä käyttämättä olevasta asunnosta myös laskuja eikä rahat riitä kaikkeen. Tuntuu kuitenkin hieman epäreilulta sille kenen asunnossa lähes kaikki aika oleillaan. Ideoita? Mielipiteitä? Yhteenmuutto ei ole ratkaisu.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuluja pitää jakaa? Yhteiset rahat, niistä maksetaan kaikki ja sitten kuvitellaan, että asiat on hyvin.

Vierailija
2/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin maksaa omat kulunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se ostaa uusia pyyhkeitä, lakanoita, petivaatteita, maksaa toisenkin käyttämät vedet ja sähköt kenen asunnossa ollaan? Uuden sängyn, sohvan ja matot kun vanhat kuluvat kahden käytössä? Toinen maksaa vain minimaalisesti omasta asunnostaan kun siellä ei mikään kulu? Reilua?

Vierailija
4/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sähkölasku arviosi mukaan nousee sen takia, että asunnossa on toinen ihminen? Vesilasku ilmeisesti on todellisen kulutuksen mukaan? Silloin olisi selkeää maksaa se puoleksi. Myös sähkölaskuun voi tietysti pyytää toiselta ainakin silloin tällöin osallistumista. Ja nettiyhteyden voisi maksaa puoleksi, jos todella olette lähes koko ajan toisen luona ja molemmat käyttävät nettiä.

Kalusteet ja astiat? Kuinka usein joudut hankkimaan niitä juuri siksi, että toinenkin ihminen on niitä käyttämässä?

Vierailija
5/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat ei ole mahdollisia kun rahojen käyttätavoissa on huomattavia eroja. -ap

Vierailija
6/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli se ostaa uusia pyyhkeitä, lakanoita, petivaatteita, maksaa toisenkin käyttämät vedet ja sähköt kenen asunnossa ollaan? Uuden sängyn, sohvan ja matot kun vanhat kuluvat kahden käytössä? Toinen maksaa vain minimaalisesti omasta asunnostaan kun siellä ei mikään kulu? Reilua?

Siinä saa olla yhtenään ostamassa uusia pyyhkeitä, lakanoita, sänkyjä, sohvia ja mattoja. Rankkaa elämää.

Vierailija
7/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansaitse kyllä seurustelurahan. Muutama satanen/ kk  ehkä.

Vierailija
8/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 5 vuotta asuttu toisen luona toisen asunnon ollessa hyvin vähällä käytöllä niin kyllähän sinä aikana jo joutuu uusimaan kalusteita ym. Myös astioita hajoaa ja kuluu. Kodinkoneita joutuu uusimaan jne.

Vierailija
9/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette välillä vain toisen asunnossa ja sitten pistätte jatkossa yöpymiset 50-50.

Vierailija
10/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä seurustelin puoli vuotta erään miehen kanssa ja minä asuin Stadissa ja hän TRE:lla, useimmiten minä kävin viikonloppuisin hänen luonaan. Maksoin junamatkat itse, n. 30€/Meno-paluu, ja kun käytiin yhdessä ruokakaupassa ostamassa viikonlopuksi ruokaa kotiin, minun piti maksaa tasan puolet ostosten loppusummasta, vaikka ostoksissa olisi ollut esim. Juustopaketti, kaurahiutalepussi jne., josta minä käytän vai pienen osan oleskelun aikana, ja loput jäivät miehen käyttöön.

Sitten kun mies joskus tuli käymään minun luonani Stadissa, minä olin jo ehtinyt aiemmin käydä ruokakaupassa tekemässä suurimmat ostokset, eikä mies tehnyt elettäkään että olisi tarjoutunut maksamaan osan ruokakuluista.

Vierailija
11/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette välillä vain toisen asunnossa ja sitten pistätte jatkossa yöpymiset 50-50.

Sehän tässä on ongelma kun miehen pitäisi vähän laittaa asuntoaan jos siellä oltaisiin niin ei pihyyttään ole lukuisista pyynnöistä huolimatta viitsinyt. Esim rikkinäisen sohvan tilalle ehjä, muutamia pyyhkeitä ja petivaatteita sekä astioita. Lisäksi mies asuu niin syrjäkylillä etten sieltä pääse autottomana töihin (25 km) joten senkin vuoksi jouduttu olemaan toisen asunnossa.

Vierailija
12/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olisiko mahdollista, että toinen osapuoli (se joka ei asu siinä asunnossa, jossa enimmäkseen oleskellaan) ostaisi enemmän esim. ruokaa.

Muuten noi "kulumis"kulut on hankala jakaa, on kyllä tosi hankala osoittaa, miten paljon enemmän esim. liinavaatteet kuluvat. Mutta kyllähän ne kuluvat, samoin kuluu enemmän esim. siivousvälineitä, ym. ym.

Äkkiseltäänhän tämä tuntuu naurettavalta miettiä näitä, mutta kun on kyse vuosista, asialla alkaa olla merkitystä. 

Vierailija
13/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä seurustelin puoli vuotta erään miehen kanssa ja minä asuin Stadissa ja hän TRE:lla, useimmiten minä kävin viikonloppuisin hänen luonaan. Maksoin junamatkat itse, n. 30€/Meno-paluu, ja kun käytiin yhdessä ruokakaupassa ostamassa viikonlopuksi ruokaa kotiin, minun piti maksaa tasan puolet ostosten loppusummasta, vaikka ostoksissa olisi ollut esim. Juustopaketti, kaurahiutalepussi jne., josta minä käytän vai pienen osan oleskelun aikana, ja loput jäivät miehen käyttöön.

Sitten kun mies joskus tuli käymään minun luonani Stadissa, minä olin jo ehtinyt aiemmin käydä ruokakaupassa tekemässä suurimmat ostokset, eikä mies tehnyt elettäkään että olisi tarjoutunut maksamaan osan ruokakuluista.

Eli kävit jo valmiiksi ostoksilla ennen miehen tuloja ja nyt syytät miestä siitä, ettei hän tullut mukaasi maksamaan laskua. Naisen logiikka :D

Vierailija
14/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on ongelmat. Miksi ihmeessä pitää kahta asuntoa jos toisessa vaan oleskellaan?

Vierailija
15/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olisiko mahdollista, että toinen osapuoli (se joka ei asu siinä asunnossa, jossa enimmäkseen oleskellaan) ostaisi enemmän esim. ruokaa.

Muuten noi "kulumis"kulut on hankala jakaa, on kyllä tosi hankala osoittaa, miten paljon enemmän esim. liinavaatteet kuluvat. Mutta kyllähän ne kuluvat, samoin kuluu enemmän esim. siivousvälineitä, ym. ym.

Äkkiseltäänhän tämä tuntuu naurettavalta miettiä näitä, mutta kun on kyse vuosista, asialla alkaa olla merkitystä. 

Juurikin näin. Vasta uusin astianpesukoneen ja sängyn, seuraavaksi pitäisi uusia sohva ja kahvinkeitin (jota vain hän käyttää).  Miehellä ei ole mitään hankintoja ollut koko aikana. Jos siellä oleskeltaisiin niitä tulisi. Enkä nyt tarkoita turhanpäiväistä ostelua vaan ihan normaalia kulumista ja arkeen tarvittavia tarvikkeita. Tuloista tämä ei hänellä ole kiinni mutta mihinkään ei osallistuisi vapaaehtoisesti.

Vierailija
16/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kävit jo valmiiksi ostoksilla ennen miehen tuloja ja nyt syytät miestä siitä, ettei hän tullut mukaasi maksamaan laskua. Naisen logiikka :D

Jos olisin itse tuo mies ja todella vaatisin toista maksamaan puolet ostoksistani, tietenkin kysyisin vastavuoroisesti kauppalaskun summan ja maksaisin sen tilille. Usein vaan persaukiset vaatii toista maksamaan eivätkä itse maksa mitään. Järkevintä olisi, että jos käydään säännöllisesti toisen paikkakunnalla aina toinen maksaa ruoat, silloinhan se menisi tasan.

Vierailija
17/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on ongelmat. Miksi ihmeessä pitää kahta asuntoa jos toisessa vaan oleskellaan?

Kun ei haluta muuttaa yhteen, esim erilaiset rahankäyttötavat tai oman rauhan tarve. Jos molemmilla omat asunnot niin ei niitäkään kaupaksi hetkessä saa, etenkään maaseudulta.

Vierailija
18/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Vasta uusin astianpesukoneen ja sängyn, seuraavaksi pitäisi uusia sohva ja kahvinkeitin (jota vain hän käyttää).  Miehellä ei ole mitään hankintoja ollut koko aikana. Jos siellä oleskeltaisiin niitä tulisi. Enkä nyt tarkoita turhanpäiväistä ostelua vaan ihan normaalia kulumista ja arkeen tarvittavia tarvikkeita. Tuloista tämä ei hänellä ole kiinni mutta mihinkään ei osallistuisi vapaaehtoisesti.

Sinä et tarvitse uutta kahvinkeitintä eli et sitä osa. Mies tuskin kaipaa uutta sohvaa, vaan hänen peppunsa alle käy se nykyinenkin....

Vierailija
19/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien takiako ette yhteen muuta?

Vierailija
20/39 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukien takiako ette yhteen muuta?

EI. Olemme molemmat työelämässä ja tienataan ihan mukavasti.